• 5
  • 6
2018-05-06, 05:53
Medlem
Nkpgisits avatar
Helt ärligt så vet jag inte. Om man tänker sig in i situationen, man kan nog inte tänka logiskt och klart utan nog bara en dödsångest.

Men som många andra skriver, hitta något flyttande och mycket pälsrockar och annat varmt. Men det beror också helt på! Reser du j 1:a klass, 2:a klass eller i 3:e klass det är ganska så livsavgörande.
Citera
2018-05-06, 21:37
Medlem
Vet inte om det fanns plast då men jag skulle göra en provisorisk torrdräkt genom att klä på mig en hyfsat lager kläder, klä in mig i plastpåsar (eller vad som fanns då) och tejpa (eller läderremmar, lindor mm) runt alla lemmar och ben för att få den så vattentät som möjligt. Sedan sätta i mig en medelmåttig mängd alkolhol för humöret på med flyvästen och simma ut så långt som möjligt för att undvika de värsta folksamlingarna och hoppas på det bästa.
Citera
2019-12-26, 11:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Inte ett svar trådens fråga direkt, men interessant är att det fanns totalt 123 svenskar ombord på Titanic.

Av Titanic-passagerare från Norden så var det följande
123 svenskar, varav 88 omkom och 35 räddades
63 finländare, varav 43 omkom och 20 räddades
32 norrmän, varav 22 omkom och 10 räddades
14 danskar, varav 12 omkom och 2 räddades

Ngn som har mer info om de svenska och/eller nordiska passagererna som var på Titanic?
Senast redigerad av Generalandersson 2019-12-26 kl. 11:20.
Citera
2023-08-20, 17:32
Medlem
Flygaresss avatar
Bump, istället för ny tråd.

Jag har grottat ner mig en del i Titanic-katastrofen under helgen och det verkar som att passagerarna, oavsett kön, hade stor chans att överleva förutsatt att de verkligen ville komma ombord på en livbåt. Problemet var bara att officerarna hade svårt att få ombord passagerarna till en början eftersom att olyckans omfattning ännu inte spritt sig. Senare under natten, när allt fler ville ombord, var dock de flesta båtarna borta.

Officeren Murdoch, han som tar självmord i Cameron film från 97 (självmordet är troligtvis inte historiskt korrekt), släppte ombord många män på livbåtarna, efter att de närmaste kvinnorna fått en plats. Och till och med då fick han uppmana folk att kliva ombord. Officer Lightoller, som i filmen från 97 ses hänga på kölen på en uppochnervänd livbåt (han överlevde faktiskt!) när den främre skorstenen välter, tog kaptenens order om ”Kvinnor och barn först” mer bokstavligt och nekade många män plats, trots att det fanns lediga platser.

Så om ni trillar genom en tidsportal och hamnar på Titanic den där ödesdigra natten, skynda upp på däck asap och leta reda på Murdoch, så lär ni överleva. Glöm det där med att bygga en flotte av någon dörr, när skeppet sjunker och ni ska sjösätta flotten lär den kapsejsa i allt kaos.
Citera
2023-08-21, 02:33
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygaress
Bump, istället för ny tråd.

Jag har också läst lite sista tiden (efter den "nya" olyckan) och tydligen så var det skrämmande förhållanden ute på däck, det var kallt ock kolmörkt (ingen måne) och dessutom så väsnades det när de tömde ångpannorna under åtminstone en timme så besättningen fick använda teckensignaler mellan sig.

När Lightoller fyllde den sista livbåten så tog det helt slut på kvinnor ute på däck! Han hittade inga fler på hela utomhusdäcket. Men det var 1503 personer kvar ombord då...

För er som är intresserade av Titanic kan jag rekommendera TV serien "Titanic: Blood and Steel" den handlar om arbetskraften på varvet som byggde fartyget och slutar när det lägger ut på första turen men den är jättebra och lärorik. Tänk att stå och slå i nitar hela dagarna och få betalt per nit...
Citera
2023-08-21, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZitaX
Jag skulle tagit på mig ett livbälte (eller flytväst eller vad dom nu kallade dom på den tiden) och sedan sprungit ner i köket och tagit all sprit jag kunde få tag i. Sen är det bara att plumsa i och dricka för glatta livet för att hålla värmen!

Problemet är att du inte håller dig varm av att dricka sprit. Man blir inte varmare det bara känns så
Citera
2023-08-21, 14:59
Medlem
DeValeras avatar
OM man har tur att få tag i något slags fett att smörja in sig med. Dämpar kylan.
Citera
2023-08-21, 15:13
Medlem
I filmen så flyter väl kvinnan på en dörr eller vad det är, och det måste ju va bättre äninget alls.

Även om det hade varit jävligt kallt i vattnet så hade man ju haft mycket större chans att överleva om man hittade en planka att ligga flytande på eller nåt.

Trot stundens hetta och kalabalik, så hade man nog kunnat hittatillräckligt med trä eller flytmaterial och binda ihop och kasta ner i vattnet och sen hoppar man själv i och lägger sig ovanpå.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in