• 1
  • 2
2010-07-17, 02:46
Medlem
Apan Göstas avatar
Nu vet jag inte om de här är rätt forum men jag kör ett försök iaf o skyller på att de é fredagsnatt

Sitter med en isbit i en fin whisky och ironiskt nog rullar Titanic på canal+ i bakgrunden och de skriker o tjommar en massa när de nu försöker rädda sig genom att slänga sig 40 meter ner i iskallt vatten

Vad jag blev nyfiken på är vad som hade varit det bästa sättet/bäst att göra för att överleva katastrofen? Uteslutet är att hoppa i en livbåt eller hamna i en sådan via muta,hot, blottad åderpåle osv.

Jag är således ute efter kreativa men realistiska svar. Vad för grejer skulle kunna fungera som flotte till exempel? Vad finns lättillgängligt på båten? Vilka möjligheter skulle man ha bygga nåt? Vid vilken tidpunkt är de bäst lämna skutan? Och vilka stora problem måste övervinnas? Ert scenario helt enkelt för att ta er ifrån båten med livet i behåll.

Edra synpunkter uppskattas. Cheers!
Citera
2010-07-17, 02:50
Bannlyst
Hitta något bra som flyter, ge fan i att komma i vattnet, fight off the horde som kommer när de ser att du har en sak som kan hjälpa dem att överleva, vänta tills skjutan knappt flyter längre och hoppa i.

[ROLLING CREDITS]
Citera
2010-07-17, 02:50
Medlem
pttns avatar
Finns madrasser och liknande som kan hålla en flytande under en viss tid, visst du skulle inte klara flera dagar men du kan spara några timmar i livet om hjälp e snabbt på plats
Citera
2010-07-17, 03:06
Bannlyst
Jag skulle först försöka komma på något stort och flytande, skulle det inte gå så skulle jag ta mig till en stor sal och förskaffa mat och vatten om det inte finns och sen helt täta alla utvägar, sen har man en enorm luftbubbla och massor av mat.

Då är problem bara trycket, om salen är isolerad av andra väggar så kanske både jag och salen håller. Då kan jag nog överleva i den salen i en vecka i alla fall.
Citera
2010-07-17, 03:11
Medlem
skolmatsals avatar
Bäst vore att pälsa på sig utav bara helvete, ta med nödraketer och förnödenheter och sen hoppa på isberget som sänkte skutan. If you cant beat them, join them!
Citera
2010-07-17, 03:14
Medlem
en kopp kaffes avatar
Någon form av flytmedel. Kanske inte så sannolikt att hitta något torrt, men om det går, plagg att värma sig med. Vatten får genom att äta is från kringflytande isblock, en mängd som ger vätskebehovet men inte kyler ned kroppen mer än nödvändigt.
Citera
2010-07-17, 03:59
Medlem
morkfromorks avatar
Problemet var ju kylan, att hitta något att flyta på kan inte varit ett problem då tusentals grejer måste flutit upp till ytan, men att hålla värmen tills räddningen kommer verkar varit problemet.
Citera
2010-07-17, 08:23
Medlem
Xenios avatar
Som så många andra säger så det viktigaste mååste ända vara att håla värmen alltså borde man kanske inte försöka flyta på något i vattnet som kan göra så att man blir blöt. Därför är nog livbåtarna de mest praktiska. Man skulle ju ha sprungit fort som ... till livbåtarna och hållt sig fast hårt!
Citera
2010-07-17, 12:49
Medlem
Gironas avatar
Om jag inte minns helt fel sjönk Titanic vid 4-tiden på natten och sedan kom det andra fartyget i gryningen, så det handlar ju bara om några timmar ute på havet. Dessutom åkte ju en livbåt tillbaka (även om det tog lång tid), så det skulle nog räcka om man lyckades hålla sig flytande och varm i en timme eller så.

Jag tror på att hitta något som flyter, ta med sig ordentligt med kläder och ett vapen att försvara sin farkost med och det viktigaste; att ta med något att fånga livbåtsmännens uppmärksamhet med så att de ser en. I filmen fungerade ju visselpipan men jag skulle nog köra på det säkra och försöka hitta en raketpistol eller något som lyser.
Citera
2010-07-17, 12:58
Medlem
Att sätta alla kort på att man inte hamnar i vattnet ens när man hoppar eller på annat sätt försöker komma ifrån båten blir nog klurigt. Jag funderar på om det skulle vara till hjälp att klä på sig riktigt tighta kläder. Därefter kuta ner till köket och dränka in sig i matolja innan det yttre lagret kläder tas på. För att på så sätt förvandla sig till en sjöfågel som med sin täta, feta, fjäderdräkt kan överleva i kallt vatten.

Sen är det kanke också en bra ide att ha en snorkel om man nu skulle hamna i vattnet, att sänka ner ansiktet i vatten under 21 grader sänker automatiskt energi/luft förbrukningen och får kroppen att till viss del samla blodet i mitten av kroppen. Bättre än att ha ansiktet i luften och tappa massa värme från händer och fötter med andra ord.
Citera
2010-07-17, 13:48
Medlem
Jag skulle tagit på mig ett livbälte (eller flytväst eller vad dom nu kallade dom på den tiden) och sedan sprungit ner i köket och tagit all sprit jag kunde få tag i. Sen är det bara att plumsa i och dricka för glatta livet för att hålla värmen!
Citera
2010-07-17, 14:10
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZitaX
Jag skulle tagit på mig ett livbälte (eller flytväst eller vad dom nu kallade dom på den tiden) och sedan sprungit ner i köket och tagit all sprit jag kunde få tag i. Sen är det bara att plumsa i och dricka för glatta livet för att hålla värmen!

+ 1, skulle det ändå gå åt skogen så blir det åtminstone lite behagligare. Titanic var ju även sin tids lyxkryssare så jag skulle försökt att få tag i den dyraste konjaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in