• 1
  • 2
2010-07-16, 13:21
Bannlyst
Tjenare!

Har läst lite om det där med batterigrepp. Är det verkligen nödvändigt för mig med normalstora händer? Jag tycker inte att det är jättejobbigt att ta porträttbilder med en vinklad kamera ... så är det verkligen något som skulle göra fotandet lättare för mig? Har hört att D90'an får lite ökad prestanda i burst mode iofs, vilket skulle vara bra.

Tankar?

Varför tycker ni om (eller inte) batterigrepp?
Citera
2010-07-16, 13:26
Medlem
wh0s avatar
Största anledningen till varför jag köpte mitt batterigrepp var för den ökade stabiliteten när man använder lite tyngre objektiv.
Att det fungerar som vertikalgrepp var enbart en bonus som man lär sig att hantera mer och mer.

Sen ser det ju proffsigare ut enligt många att ha en STOR kamera.
Citera
2010-07-16, 13:56
Medlem
oets avatar
Jag har nog relativt små händer trots det så är det första jag köper till en ny kamera ett batterigrepp.
Det blir bättre balanserat när du använder tyngre objektiv, det blir enklare att ta stående bilder och ett annat stort plus är ju att du kan ha två batterier i kameran.
Citera
2010-07-16, 13:59
Medlem
Köpte ett vertikalgrepp till min D80 för att få ökad stabilitet när man frihandar och för att det kan vara bekvämt att använda när man fotar i lite konstiga vinklar

Läste nått om att det skulle förbättra prestanda, men det är ingenting jag har upplevt i alla fall..
Citera
2010-07-16, 19:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tachycardi
Köpte ett vertikalgrepp till min D80 för att få ökad stabilitet när man frihandar och för att det kan vara bekvämt att använda när man fotar i lite konstiga vinklar

Läste nått om att det skulle förbättra prestanda, men det är ingenting jag har upplevt i alla fall..
Det ökar givetvis antalet bilder man kan ta och ger en förbättrad seriebildstagning, om du räknar detta till prestanda.
Citera
2010-07-16, 20:01
Medlem
Jhetons avatar
Jag som har rätt stora händer kan knappt hålla i min sketna 400D utan batterigrepp. Blir fruktansvärt mycket skönare imo
Citera
2010-07-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det ökar givetvis antalet bilder man kan ta och ger en förbättrad seriebildstagning, om du räknar detta till prestanda.

Hm, du råkar inte ha någon källa på det, skulle va fett sweet om det stämde
Citera
2010-07-16, 21:06
Medlem
danneohs avatar
Citat:

Detta kanske stämmer, men för TS kamera (d90) så ger det ingen förbättrad seriebildstagning, då just D90 är låst till 1,5bilder/sek (har jag för mig att det var, låst är den iaf.)
Har själv en D90..
Citera
2010-07-16, 21:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitdude
Såg ett test på Jewtube där en kameras seriebildstagning gick upp från 6 till 7 (eller var det 8?) bilder per sekund. Kommer inte i håg exakt vilka siffror det rörde sig om, men man kunde iaf ta fler bilder. Sedan kan man ta fler bilder per laddning då man har två batterier, detta är bra om man har ett stort minneskort och gillar att "spraya".

Citat:
Ursprungligen postat av danneoh
Detta kanske stämmer, men för TS kamera (d90) så ger det ingen förbättrad seriebildstagning, då just D90 är låst till 1,5bilder/sek (har jag för mig att det var, låst är den iaf.)
Har själv en D90..
Är du säker? Wikipedia säger att "Seriebildtagningen har utökats från 3 till 4.5 bilder per sekund".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikon_D90
Citera
2010-07-16, 21:54
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Såg ett test på Jewtube där en kameras seriebildstagning gick upp från 6 till 7 (eller var det 8?) bilder per sekund.

Det kanske handlade om D700, där får man 8 fps med batterigrepp och 8xAA eller D3-batteriet.

Möjlighet att använda AA är ju bra om man står nånstans utan möjlighet att ladda, AA-batterier finns ju överallt..
Citera
2010-07-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shitdude
Åtminstone den första delen av påståendet är ju egentligen självklar. För det är ju det som är poängen med ett batterigrepp. Vad beträffar ergonomin, som tycks vara den vanliga anledningen till varför många här på forumet köper batterigrepp, har jag svårt att förstå poängen. Fotar man höjdformat, hur svårt är det egentligen att hålla högerhanden i greppet lite ovanför kameran istället för till höger om kameran? Angående balansen vid frihandsfotografering, man brukar ju i alla fall hålla ena handen om objektivet, så tyngdpunkten hamnar i vilket fall som helst mellan händerna.
Citera
2010-07-16, 23:37
Medlem
He-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jheton
Jag som har rätt stora händer kan knappt hålla i min sketna 400D utan batterigrepp. Blir fruktansvärt mycket skönare imo

Canons instegsmodeller är i leksaksstorlek och allmänt plastiga, även om man har små/normalstora händer. Du borde testat hållit i den innan du köpte den. Om du går upp ett snäpp i storlek, 40D/50D, så är det en enorm skillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in