2010-07-16, 02:59
Medlem
LeFakirs avatar
Satt ute och sög på min marlborocigarett och tänkte över hur ytterst dyra cigaretter. Mina tankar vandrade över till att det kan ju fan inte vara särskilt dyrt att producera cigaretter - men ändå säljs de så dyrt. Så min fråga lyder; Hur mycket kostar det att producera en cigarett?
Citera
2010-07-16, 03:28
Medlem
Bowser.nerds avatar
Det kan inte vara mer än några ören. I Ukraina köpte jag cigg för 2,5kr/ paketet. Dem billigaste va det då. Självklart varierar det lite mellan märkena men inte mycket.
Citera
2010-07-16, 04:11
Medlem
Den stora frågan är väl hur mycket det kostar samhället att ta hand om alla som blir sjuka av skiten.
Citera
2010-07-16, 04:29
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorlejf
Den stora frågan är väl hur mycket det kostar samhället att ta hand om alla som blir sjuka av skiten.
Alternativt hur mycket i pensioner och andra förmåner som rökarna sparar in för samhället genom att dö i förtid.
Citera
2010-07-16, 04:48
Medlem
Vi kanske istället borde gå in på att diskutera hur mycket det kostar i mänskligt lidande med alla sjukdomar och för tidigt bortgångna anhöriga och vänner?
Pengar är ingenting vid den jämförelsen.

Dom som röker dör inte bara "över natten" i nån cigg relaterad sjukdom som du tycks tro.
Dom plågas oftast rätt många år innan dom till slut dör och till mycket höga kostnader för vården och med mycket lidande för anhöriga och vänner.
Citera
2010-07-16, 09:40
Medlem
sommarlovs avatar
Tobak kräver en stor arbetsinsats, därför odlas det bara i fattiga länder.
Och konstigt nog i USA, men med subventioner.

De stora pengarna går åt reklam och advokater...
Citera
2010-07-17, 00:25
Medlem
stavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tobak kräver en stor arbetsinsats, därför odlas det bara i fattiga länder.
Och konstigt nog i USA, men med subventioner.

De stora pengarna går åt reklam och advokater...

Mja, det handlar väl om klimat och rätt växtförhållanden för tobaksbuskarna till stor del också, enbart fattigdom räcker nog inte för en lyckad odling...

Sen är den absolut största biten av tobakspriserna till oss konsumenter olika skatter och avgifter.
Tull plus tobaksskatt och sen moms på hela klabbet!
Citera
2010-07-18, 15:22
Medlem
Med tanke på allt barnarbete som finns inom tobaksindustrin är det nog inte speciellt dyrt att producera. Men det hade vart intressant med exakta siffror!

Förstår inte folk som klagar på hur mycket det kostar samhället med rökare med tanke på sjukhuskostnader m.m., förstår de inte att vi rökare betalar våra sjukhuskostnader själva genom all tobakskatt?
förlåt, ot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in