• 2
  • 3
2010-08-05, 15:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Okej, då förstår jag. Tack för ditt svar Eftersom det är en av mina favoritgrejer att grilla blev jag lite förvånad, men det är ju lite knepigt om det ska bli riktigt bra i och för sig. Karré är enklare. Jag gillar att grilla många olika sorters kött, så länge jag slipper flintastek är jag oftast nöjd...
Flintastek är inget annat än en tjock skinkbit med tillhörande bakre benbit. Som bekant så kokar man eller ugnsgräddar (eller en kombination av båda) i samband med julskinka. Att därför utan vidare åthärvor grilla denna styckningsdetalj blir sällan bra om man inte använder korrekt teknik. Saken blir inte bättre av att de flesta flintastekarna är indräkta i grillkrydda. Den enda smaken som framträder är sälta.

Korrekt tillagning borde snarare vara:
1. Rimning
2. Lågtemperaturtillagning i påse, antingen i ugn eller enligt sous-vide principen
3. Glaze
4. Grillning för yta
5. Vila
6. Servering

~Paul~

PS Ingen orsak att tacka
Citera
2010-08-05, 15:45
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Rimning
2. Lågtemperaturtillagning i påse, antingen i ugn eller enligt sous-vide principen
3. Glaze
4. Grillning för yta
5. Vila
6. Servering

~Paul~

PS Ingen orsak att tacka

Tror du att det funkar att lägga in en vaccumpackad flintastek med förpackning direkt i ugnen på ~80 grader och låta den ligga där ett antal timmar?
Citera
2010-08-05, 15:50
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Tror du att det funkar att lägga in en vaccumpackad flintastek med förpackning direkt i ugnen på ~80 grader och låta den ligga där ett antal timmar?
Finns ju faktiskt stekpåsar...
Citera
2010-08-05, 15:58
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Flintastek är inget annat än en tjock skinkbit med tillhörande bakre benbit. Som bekant så kokar man eller ugnsgräddar (eller en kombination av båda) i samband med julskinka. Att därför utan vidare åthärvor grilla denna styckningsdetalj blir sällan bra om man inte använder korrekt teknik. Saken blir inte bättre av att de flesta flintastekarna är indräkta i grillkrydda. Den enda smaken som framträder är sälta.

1. Rimning
3. Glaze
4. Grillning för yta
5. Vila
6. Servering

~Paul~

PS Ingen orsak att tacka

Jag tror säkert att du skulle kunna bjuda mig på en utsökt flintastek om jag besökte dig någon dag. Men hittills har jag aldrig ätit en flintastek jag uppskattat. Jag tyckert kort sagt att det är rätt vidrigt baserat på mina erfarenheter hittills. Dock tror jag ingen har gjort som du rekommenderar ovan. Det känns snarare som att flintastek är något som många köper när de inte riktigt bryr sig. De som vill ha mycket mat och inte är några virtuoser vid grillen...

Färdigmarinerat kött är för övrigt inget jag någonsin köper. För det första för att epidemierna med matförgiftning som härjar varje sommar alltid verkar börja med färdigmarinerat kött, dels för att det är så himla enkelt att göra bättre själv.
Citera
2010-08-05, 16:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Borde funka.

~Paul~
Citera
2010-08-05, 16:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tror säkert att du skulle kunna bjuda mig på en utsökt flintastek om jag besökte dig någon dag. Men hittills har jag aldrig ätit en flintastek jag uppskattat. Jag tyckert kort sagt att det är rätt vidrigt baserat på mina erfarenheter hittills. Dock tror jag ingen har gjort som du rekommenderar ovan. Det känns snarare som att flintastek är något som många köper när de inte riktigt bryr sig. De som vill ha mycket mat och inte är några virtuoser vid grillen...

Färdigmarinerat kött är för övrigt inget jag någonsin köper. För det första för att epidemierna med matförgiftning som härjar varje sommar alltid verkar börja med färdigmarinerat kött, dels för att det är så himla enkelt att göra bättre själv.
Tyvärr har du rätt. De flesta flintastekar är bedrövliga exempel på en missuppfattad styckningsdetalj.

~Paul~
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in