Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-07-15, 22:10
Medlem
Söker lite tips...

Kommer ha en erkänt duktig grillare på besök imorgon och givetvis är det grillat som står på vår meny.

Jag har fått tag på en riktigt fin bit karré (1.2 kg) men är lite kluven inför hur jag ska gå tillväga med tillagningen för bästa resultat. Jag vill ju imponera en aning och bjussa på karré av rang. Det duger inte med att stycka upp den i skivor och bara blåsa på med grillen efter alla vansinnigt smakfulla kreationer herren i fråga har bjudit på.

Så. Tips sökes. Hur ska jag tillaga min köttklump?
Citera
2010-07-15, 22:14
Medlem
Fenrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utanfantasi
Söker lite tips...

Kommer ha en erkänt duktig grillare på besök imorgon och givetvis är det grillat som står på vår meny.

Jag har fått tag på en riktigt fin bit karré (1.2 kg) men är lite kluven inför hur jag ska gå tillväga med tillagningen för bästa resultat. Jag vill ju imponera en aning och bjussa på karré av rang. Det duger inte med att stycka upp den i skivor och bara blåsa på med grillen efter alla vansinnigt smakfulla kreationer herren i fråga har bjudit på.

Så. Tips sökes. Hur ska jag tillaga min köttklump?

Karré av rang? Karré rimmar dåligt med med rang.
Snåla inte och köp en riktig bit fint kött istället.
Citera
2010-07-15, 22:19
Medlem
miklons avatar
Äh, karré är ju perfekt kött att grilla, eftersom det är så marmorerat. Dessutom så är det lätt att lyckas med, så lyssna inte på några pretentiösa snobbar.

Krångla inte till det, mat är inte bra bara för att den är krånglig. Skiva karrén bara och blanda ihop någon trevlig marinad, det finns en uppsjö recept på nätet, sedan är det bara att grilla på. Det blir gott och det är väl huvudsaken.
Citera
2010-07-15, 23:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
Får man fråga vad du menar med riktigt fint kött?

~Paul~
Citera
2010-07-15, 23:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~
Fläskfilé?
Citera
2010-07-15, 23:55
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~
Jag gissar på gourmetmörad fläskytterfilé.

OnT: Karré är väldigt tacksamt att grilla. Lite oöm behandling välkomnas ofta av den detaljen, karrén gillar hårda tag. Två tummar upp och lycka till.
Citera
2010-07-16, 00:34
Medlem
Broskbulles avatar
Se till att ta fram köttet ur kylen en stund inna det ska grillas, så det är rumstempererat. Knepigt nu när det är rötmånad, men det ska inte vara kallt. Torka av överflödig grillolja innan köttbiten/bitarna slängs på gallret. Ha en skön glöd, dvs börja inte grilla för tidigt efter att du tänt grillen.
Du kan även köra med lite glaze sista minuten så att köttet glänser fint på tallriken.

Lycka till!
Citera
2010-07-16, 00:49
Medlem
Koka den först tills den e mör och fin. Hel givetvis.
Skär den sen i rejäla skivor och grilla dem med nån fin glace. Brukar bli riktigt bra
Citera
2010-07-16, 12:01
Medlem
irrblosss avatar
Passar på att låna tråden. Är novis vad gäller grillning. Har en gammal enkel klotgrill som jag tänkte grilla lite skivad fläskkarré på. När jag googlade står det att man ska grilla ca 1.5 cm tjocka karréskivor ca 4 minuter per sida. Tycker det låter väldigt lite, kan det stämma? Vid så kort grilltid antar jag att man ska grilla med direktvärme (alltså över det glödande kolet) och inte heller under lock?
Citera
2010-07-16, 12:02
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
Här har vi killen med koll.....

Citera
2010-07-16, 14:02
Medlem
Monsterpers avatar
Hur rankas förresten de vanligaste köttbitarna på en gris?
Citera
2010-07-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsterper
Hur rankas förresten de vanligaste köttbitarna på en gris?

Svårt att säga, det beror nämligen helt på vad man tänkt använda köttet till.
Tror inte bacon gjord på fläskfilé skulle bli alls bra till exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in