2010-07-15, 20:47
Medlem
Tjena gänget!

Jag har köpt följande dator:
Asus M4A88TD-M EVO/USB3
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800
XFX Radeon HD5850 1GB + 2 spel
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
Fractal Design Define R2, Svart
Fractal Design Integra 500W
AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition 125W

Fel #1
Installation och så vidare gick klanderfritt, men när jag väl var inne i Windows började jag märka diverse konstiga saker.
Jag kunde te.x installera ett spel, som helt plötsligt efter någon dag fick CRC error i sig, när jag försöker installera om så går den inte igenom installationen pg.a crc fel, när det fungerade utmärkt dagen innan.
Detta gäller även diverse nerladdade filer, som fungerar fint att ladda ner och packa upp på en annan dator.
obs, detta gäller ovasett vilken hårdisk jag försöker installera saker på.

Det har även några gånger fungerat att starta om datorn, installera spelet på nytt så går det, men efter ett tag kan jag få lite olika felmeddelanden fram och tillbaka om att den inte kan läsa filer från spelet.

Jag har även fått BSOD med felet "Memory Management"

Fel #2
Jag har haft en 1Tb Samsung disk som snurrat på fint i min gamla dator, när jag satte i den i nya så "Hackar" den ganska ljudligt vid uppstart och sedan startar den inte, om man dock gör en "fuling" och sätter i SATA kabeln efter att datorn gått förbi BIOS så fungerar den fint i Windows.

Åtgärder som provats.
* Memtest, visade inga fel.
* på fel nr2 har jag kört Samsung ESTOOLS, den hittar inga fel på disken, har även gjort om MBR och gjort en low level format.
Ingen skillnad.
* Kört med bara 1 ram pinne i, ingen skillnad.

Snälla, ge mig tips på hur jag kan gå vidare.

Ps. den kör Win 7 Pro
Citera
2010-07-15, 20:49
Medlem
Jonny666s avatar
Vad har du för diskar?
Citera
2010-07-15, 20:53
Medlem
1. WD Raptor 10 000 RPM, 30GB
2. Samsung Topspin 1Tb
3. WD 250GB
4. Seagate 250GB

För tillfället sitter enbart Raptor disken i.
Citera
2010-07-15, 21:00
Medlem
Jonny666s avatar
Låter som du har sjukt mycket grejer för ditt lilla nätagg, kör en disk endast då borde det funka bättre
Citera
2010-07-15, 21:06
Medlem
Jonny666s avatar
Såg nu att du bara hade en disk i men ditt system kräver bra mycket W för att driva allt, sätt i en 7200RPM disk och testa men jag hade dubblat ditt nätagg
Citera
2010-07-15, 22:39
Medlem
Jag provade att slänga in ett äldre grafikkort som kräver bra mycket mindre ström en det jag har nu, och kör bara med en hårddisk.

Är det inte lite konstigt att ett 500W inte klarar en processor, 2 fläktar, ett ram minne, ett gammal grafikkort och en hårdisk?
Citera
2010-07-16, 05:44
Medlem
Jonny666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nawks
Jag provade att slänga in ett äldre grafikkort som kräver bra mycket mindre ström en det jag har nu, och kör bara med en hårddisk.

Är det inte lite konstigt att ett 500W inte klarar en processor, 2 fläktar, ett ram minne, ett gammal grafikkort och en hårdisk?

Nja det är inte så konstigt, om det funkar men nuvarande konfiguration så har du ju hittat felet iaf.
Citera
2010-07-16, 09:14
Medlem
Problemet är att det fortfarande inte löste problemet.
Citera
2010-07-17, 12:03
Medlem
Efter att ha uppdaterat Bios så fungerar nu datorn som den skall.
Var dock tvungen att göra ett garantibyte på hårddisken i "Fel #2"
Citera
2010-07-17, 12:31
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nawks
Efter att ha uppdaterat Bios så fungerar nu datorn som den skall.
Var dock tvungen att göra ett garantibyte på hårddisken i "Fel #2"

Låter som ett typiskt minnesfel, hade jag vart du hade jag nog kört Memtest86+ för att se att allting funkar som det ska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in