2010-07-23, 12:40
Citat:
Du tänker nog på strängteorin och andra teorier om subatomära partiklar. Det kan mycket väl vara så att det finns 10 eller 26 dimensioner på subatomär nivå, men så små objekt fungerar inte på samma sätt som saker vi är vana vid i verkligheten. Därför är det nästan helt omöjligt att föreställa sig hur den subatomära världen fungerar i tre dimensioner, så tänk bara hur svårt det skulle vara i 26...
Ursprungligen postat av stoffeboyi
Nu förstår jag plötsligt alltihop! Tack så mycket, klargjorde en hel del! Har aldrig förstått den fjärde dimensionen kanske för att jag har försökt föreställa mig den för mycket
Men din förklaring var klockren, mer lättförståelig än Carl Sagans och alla andras
Du verkar vara kunnig inom området, säg mig, om du vet, hur skulle en femte dimension ha sett ut? Har hört någonstans att det, teoretiskt sett, finns elva?

Du verkar vara kunnig inom området, säg mig, om du vet, hur skulle en femte dimension ha sett ut? Har hört någonstans att det, teoretiskt sett, finns elva?

Vill du läsa lite mer rekomenderar jag wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A4ngteori Men försök inte få in någon logik i teorierna, det är så komplicerat att inte ens fysikerna som jobbar med teorierna knappt förstår allting.
Men, rent teoretiskt skulle det kunna finnas en femte dimension som den fjärde dimensionen skulle kunna vara krökt i, precis som den tvådimensionella havsytan är krökt i en tredje dimension och den tredimensionella rymden är krökt i en fjärde. Naturligtvis skulle det kunna vara så, men det är svårt att bevisa eftersom vi totalt saknar förmåga att föreställa oss den. En fjärde dimension kan man föreställa sig genom ett sånt exempel som jag använt tidigare, men det går inte med en femte dimension eftersom man då måste vara bekant med den fjärde dimensionen (och det är vi ju som bekant verkligen inte).
Vill man ändå få en liten känsla av hur en eventuell femte dimension skulle kunna se ut kan man jämföra med en endimensionell värld.
Föreställ dig en endimensionell värld, det vill säga ett streck. Står du på ena sidan av strecket och tittar mot andra sidan ser du bara en linje framför dig. Om vi antar att det "står" två andra personer på linjen kan du bara se den som är närmast dig, eftersom han skymmer den bakom sig. Jämför sedan det med våran tredimensionella värld och du fattar hur fantastiskt ofattbar en femte dimension skulle vara.