2010-07-15, 12:43
Medlem
Jag bor i en lägenhet med ett mindre sovloft med trägolv, och toalett direkt under. Imorse glömde jag stänga takfönstret på loftet innan jag åkte till jobbet. Ett rejält regnoväder drog in och nu när jag kom hem så var hela taket i toaletten fuktigt och utanför toan på en liten del av loftet som hänger ut med vita gipsskivor under, hade färgen börjat "bubbla sig" i massor.

Nu står jag som en tok med hårtorken på högsta effekt för att torka upp färgbubblorna - MEN MIN FRÅGA ÄR: hur allvarligt är detta? Har kg förstört hela lägenheten? Riskerar kablar till spotlights i toaletten ha skadats nu när taket är fuktigt? Eller kommer allt att självtorka och bli bra??

Snälla - hjälp mig i min ångest!
Citera
2010-07-15, 12:47
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris87
Jag bor i en lägenhet med ett mindre sovloft med trägolv, och toalett direkt under. Imorse glömde jag stänga takfönstret på loftet innan jag åkte till jobbet. Ett rejält regnoväder drog in och nu när jag kom hem så var hela taket i toaletten fuktigt och utanför toan på en liten del av loftet som hänger ut med vita gipsskivor under, hade färgen börjat "bubbla sig" i massor.

Nu står jag som en tok med hårtorken på högsta effekt för att torka upp färgbubblorna - MEN MIN FRÅGA ÄR: hur allvarligt är detta? Har kg förstört hela lägenheten? Riskerar kablar till spotlights i toaletten ha skadats nu när taket är fuktigt? Eller kommer allt att självtorka och bli bra??

Snälla - hjälp mig i min ångest!

Varför ångest? Du har väl hemförsäkring?
Citera
2010-07-15, 13:02
Medlem
kallekulakilles avatar
Hyresrätt eller bostadsrätt?
Citera
2010-07-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallekulakille
Hyresrätt eller bostadsrätt?
Hyres, men tror ni att det blivit fuktskador??
Citera
2010-07-15, 13:08
Medlem
kallekulakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris87
Hyres, men tror ni att det blivit fuktskador??
Du bör nog kontakta hyresvärden ganska snart.
Om färgen bubblar sig så är det inget bra tecken.
Hemförsäkringen kommer troligen att täcka detta.
Citera
2010-07-15, 18:03
Bannlyst
Detta är väl hyresvärdens problem och inte ditt... Han måste nog vara försäkrad för sånt för att få hyra ut öht...
Citera
2010-07-15, 21:10
Medlem
kallekulakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittslamsan
Detta är väl hyresvärdens problem och inte ditt... Han måste nog vara försäkrad för sånt för att få hyra ut öht...
Nja inte bara hyresvärdens, det är ganska viktigt att man inte avvaktar med att meddela för att minska risken för allvarliga skador. Hyresvärden kan då se till att få dit en byggtork.

Självrisken på en hyresfastighetsförsäkring är mycket hög.
Oftast kan hyresvärden åberopa oaktsamhet hos hyresgästen och då kan denne åka på självrisken.
Om man då har en hemförsäkring så kan den täcka självrisken på hyresvärdens försäkring.

Med andra ord så är det inte läge att sitta och rulla tummarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in