Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
Ofta är personer som utför våldsamna handlingar som detta mycket ensamma människor som få, eller ingen, kommit under skinnet på. De kan på ytan vara trevliga och sympatiska, och när de bestialiska handlingarna blir kända så reagerar de flesta med förvåning. Då det varit mycket tyst kring PS och kommentarerna kring hans person är försvinnande få kan man närmast anta att detta gäller även honom. En kille som går till sitt jobb och till sin fotboll men aldrig utmärker sig i någon riktning. En medgörlig människa som knappt någon lägger märke till. Men det är ändå märkligt att det finns så få uttalanden kring honom.
Jag tror att han hade en oerhört begränsad vänkrets. Man kan också anta att hans familj även den var ofattbart dysfunktionell. På dagis hörde man aldrig tala som mor- och farföräldrar.
Jag har skummat delar av rättegångshandlingarna och kan bara säga att fallet är jättetragiskt. Tala om att fel personer föll för varandra. Patric och Zanna, två trasiga själar som säkert kände igen sitt eget öde i varandra. Zanna som var kärlekstörstande (hela tiden jag-älskar-dig-SMS) och förträngde att sonen var full av skrap- och blåmärken som knappast uppkommit via fall. Rättsläkaren har ju uppskattningsvis sett ett femtiotal hudskador på pojken och det är inte bara blånader, utan även skrapsår där alltså huden rivits loss. Man måste vara en väldigt skadad själ för att inte börja beskydda sitt barn som fan när sådana skador uppstår, utan istället börjar söka i grunden osannolika förklaringar (typ att ett barn med blånader på halsen får det för att han har dålig balans- vem får blåmårken
på halsen av att trilla liksom? Det är väl snudd på en fysisk omöjlighet? )
Och det gör ont i mig att läsa hur rädd Theo var för sin styvpappa som uppenbart var en porrberoende ångestmaskin som exploderade så fort han agerade som en normal aktiv, nyfiken tvååring. Hur han notoriskt lämnade Theo framför TVn för att själv porrsurfa. Hur han fick sitta ensam i köket och äta medan Patric porrsurfade.
Och jag undrar om Theo verkligen inte skrek och grät när han låg och hans tarm sprack den där eftermiddagen så tarminnehållet flöt ut i buken, det måste väl gjort
helvetiskt ont? Men kanske var han verkligen så rädd för Patric att han låg och höll inne alla skrik, av rädsla för fler slag om han beklagade sig
Man får ju också uppfattningen att Patric bl.a. slagit Theo i magen flera gånger och att det som var det som var grunden till Theos magsmärtor, att hans tarm långsamt sprack av all misshandel. Men Patric vägrade säkert erkänna detta av rädsla för att hamna i fängelse under
mycket lång tid. Sedan tror jag inte heller Patric vill att den bilden av honom ska komma ut. Han kanske själv förträngt att han lagit Theo många gånger? Troligen är det lättare för Patric att leva med tanken på att Theo "råkade dö" när han slog lite för hårt i magen
en gång än att han långsamt ska ha tagit livet av pojken. Det gör honom ju faktiskt till ett riktigt jävla svin! Och är man riktigt störd vill man inte att den bilden av en själv ska komma fram. Ens ego är för stort för det! Men man kanske inte heller kan leva med det man själv har gjort. Man kan ha för vana att genom porrsurfande och annat destruktivt förtränga och förneka sitt eget beteende och sina egna problem och att aldrig behöva konfronteras med sina egna mörkare sidor och då kan man plötsligt vid en rättegång inte heller göra det?!