2010-10-22, 14:49
  #5917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Från Zanna själv! Han har mördat hennes lille son. Vem skulle inte känna hat?


Jaha, du har pratat med Zanna och hon har berättat det för dig?

Att anta går tyvärr inte i det här fallet, jag hänvisar återigen till den fantastiska dokumentären "Syndens lag: Gladys svåra val" som gick på svt för ett tag sedan och som nog lätt borde gå att hitta på nätet med, där Gladys dotter misshandlas till döds av hennes nya pojkvän och hon inte vet hur hon ska göra för hon älskar honom. Trots att hon riskerar livstidsfängelse för ha "undanlåtit att skydda sitt barn" skriver hon kärleksbrev till honom när han sitter inne.
Hon säger att dom haft ett destruktivt förhållande och att hon fortfarande älskar honom (hon skriver sexuella brev bland annat om vad hon vill göra med honom om dom ses) och att det inte var hans mening att dottern skulle dö.

Det finns underliga kvinnor här i världen, jag säger inte att Zanna är likadan som Glady, men jo, det finns kvinnor som inte känner hat.
Citera
2010-10-22, 14:52
  #5918
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Från Zanna själv! Han har mördat hennes lille son. Vem skulle inte känna hat?
Alla med minsta förnuft bör kunna förstå att Zanna känner hat -- och att Zanna känner djup sorg.

Det känns hemskt att hon ens skall behöva uttrycka det. Jag hoppas hon inte läser den här tråden, det skrivs så mycket dumheter som hon borde spara sig själv från att läsa.

Edit:
Jag skulle nog inte svara på för mycket frågor om Zanna om jag var som du -- all information kommer ändå bara användas emot henne.
__________________
Senast redigerad av micro113 2010-10-22 kl. 14:54.
Citera
2010-10-22, 14:53
  #5919
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är ju inte detta som diskuteras i tråden - det kan man inte med bästa vilja i världen hävda.

Det somliga i tråden gör är att ta precis ALLT som Zanna någonsin gjort och vänder det till tecken på något uselt -- och det är inte sant.

Det det handlar om är att DE anser att Zanna skall dömas för brott, att Zanna skall ställas till svars osv osv. I det lyser det igenom någon form av sjuklig fixering vid just Zanna. Det vänder jag mig emot.

Zanna har inte begått något brott, hon har inte skyddat en barnmisshandlare och har inte möjliggjort barnmordet. Hon är en sörjande mor.
Med facit i hand kan man se att fanns saker som borde gjorts annorlunda - det är dock Zanna smärtsamt medveten om idag. Den här nätlynchningen av henne förändrar inte situationen för Theo och snarare stjälper för andra barn än hjälper. Hur skall någon våga söka hjälp hos socialtjänsten med hänsyn till hur Zanna fördöms just för att hon sökte den hjälpen en gång?


I det här fallet satt samhället på mer information än mamman - hade samhällets kommunikation mellan enheterna fungerat så hade bilden sett annorlunda ut.
Zanna kunde inte ta ställning till sådant som ingen berättade för henne -- enheterna i samhället hade kunnat sammanfoga sina delar av information fått en helhet och både haft möjlighet att fatta informerade beslut, agera och informera mamman.

Därför bär de i det här fallet ett mycket stort ansvar - inte till mordet, det är Patrics ansvar, men till att Theo inte utreddes bättre och därmed att misshandeln hade kunnat upptäckas eller förhindrats att fortsätta.
(min fetning)

Att problematisera ett ungt föräldraskap utan att involvera mamman torde vara ett större problem än att en del av oss uttryckt oss mindre smickrande om Z i denna tråd.
Citera
2010-10-22, 14:56
  #5920
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
(min fetning)

Att problematisera ett ungt föräldraskap utan att involvera mamman torde vara ett större problem än att en del av oss uttryckt oss mindre smickrande om Z i denna tråd.
Tycker du verkligen att det är det folk har försökt göra - problematisera ett ungt föräldraskap?

Det var då minst sagt en omskrivning av rang imo.
Citera
2010-10-22, 15:04
  #5921
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är ju inte detta som diskuteras i tråden - det kan man inte med bästa vilja i världen hävda.

Det somliga i tråden gör är att ta precis ALLT som Zanna någonsin gjort och vänder det till tecken på något uselt -- och det är inte sant.

Det det handlar om är att DE anser att Zanna skall dömas för brott, att Zanna skall ställas till svars osv osv. I det lyser det igenom någon form av sjuklig fixering vid just Zanna. Det vänder jag mig emot.

Zanna har inte begått något brott, hon har inte skyddat en barnmisshandlare och har inte möjliggjort barnmordet. Hon är en sörjande mor.
Med facit i hand kan man se att fanns saker som borde gjorts annorlunda - det är dock Zanna smärtsamt medveten om idag. Den här nätlynchningen av henne förändrar inte situationen för Theo och snarare stjälper för andra barn än hjälper. Hur skall någon våga söka hjälp hos socialtjänsten med hänsyn till hur Zanna fördöms just för att hon sökte den hjälpen en gång?


I det här fallet satt samhället på mer information än mamman - hade samhällets kommunikation mellan enheterna fungerat så hade bilden sett annorlunda ut.
Zanna kunde inte ta ställning till sådant som ingen berättade för henne -- enheterna i samhället hade kunnat sammanfoga sina delar av information fått en helhet och både haft möjlighet att fatta informerade beslut, agera och informera mamman.

Därför bär de i det här fallet ett mycket stort ansvar - inte till mordet, det är Patrics ansvar, men till att Theo inte utreddes bättre och därmed att misshandeln hade kunnat upptäckas eller förhindrats att fortsätta.

Kan det inte var så att vissa reagerar på att Z gjorde allt för att "slippa" soc? I stället för att ta emot den hjälp hon kunde få av dem?

Att Z sökte hjälp och tog emot hjälp av soc, både när det gällde under graviditeten och efter förlossningen för att bygga upp en bra kontakt med sin son, det tycker jag var en positiv sak faktiskt. Då visade hon en vilja att verkligen försöka komma till rätta med sitt föräldraskap. Men detta intresse kanske försvann när P kom in i bilden, eftersom hon ... Ja, varför var det inte intressant längre? Det kanske nån annan vet!
(OBS! detta är mina egna tankar)
__________________
Senast redigerad av Pebles 2010-10-22 kl. 15:16.
Citera
2010-10-22, 15:17
  #5922
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaliSophia
Om du kollar mina inlägg så ser du källhänvisningar till sidor i FUP. Det betyder att jag har tillgång till det dokumentet.

Referentsamtalet på förskolan var en del av utredningen som föranletts av Lerums orosanmälan till socialen i Mjölby. Det står att läsa i Socialkontorets utredning 2010-02-19 - 2010-06-14, diarienr: 0500-K27935-10 (se protokollbilagan). I samma dokument finner man informationen att det är socialen som informerat mamman om att förskolan skulle komma att kontaktas. Det står vidare där att det är under ett utredningssamtal på socialkontoret den 17 mars som utredaren kommer överens med mamman och styvpappan att de ska få vara med under referentsamtalet med förskolepersonalen. Där kan man också läsa att det är socialen som kontaktar förskolan för att boka tid och att det är socialen som meddelar mamman om datum och tid.

Det är alltså inte mamman som bett dagis bjuda in socialen.

Mamman påstår dock under ett samtal med en förskollärare att det var hon som "ville att socialen skulle ringa" till dagis för att dagispersonalen har "träffat barnet mer än BVC". Mamman påstår vidare i sammanhanget att socialen vill att hon skulle få sin ersättning från dem och att socialen bara vill ha makt över henne. Jag betvivlar att något av detta stämmer. Men du kanske har källor som styrker att så är fallet?

När det gäller anteckningarna som fördes efter det att förskolan informerats om att det inkommit en orosanmälan till Mjölby socialförvaltning så står det om dessa på s. 55 i FUP. Där berättar en förskollärare att noteringarna om barnet gjordes för att personalen beslutat att föra egna anteckningar med anledning av att socialförvaltningen i Lerum hörde av sig till socialförvaltningen i Mjölby. Anteckningarna var alltså inte en dagisrutin på samma sätt som de vanliga logganteckningarna som förs för alla barn.

Enbart rektorn och två förskolelärare var närvarande under referentsamtalet med socialen, men alla i personalen hade ombetts föra anteckningar med anledning av orosanmälan från Lerum. Om du läser mina inlägg så ser du att jag inte skrivit nåt om att det var socialen som uppmanade dem.Jag har ingen speciell åsikt om vems fel det var att de oroväckande tingen som framkom i anteckningarna inte togs upp under samtalet och således inte blev en del av utredningsmaterialet. Mitt argument i sammanhanget var enbart att Mjölbys utredningen var undermålig, dels för att föräldrarna erbjudits att närvara (vilket kan ha hindrat personalen att tala fritt om misstankar och oro) och dels för att utredaren inte tog del av det material som olika personer ur personalen hade sammanställt.

Jag håller helt och hållet med dig om att en annan allvarlig brist i socialens utredning var att det inte företogs något hembesök.
Här skarvar du lite efter eget tycke.
Det står absolut ingenting om hur man kom fram till att dagis skulle kontaktas i soc anteckningar, det som står noterat är att Z samtycker till att dagis blir kontaktad. Samma dag säger Z till dagis att hon vill att soc ska kontakta dem istället för BVC då dagispersonalen vet att T mår bra.

Du har alltså lagt fram något som ett faktum som egentligen inte finns stöd uttalat i materialet, det är snarare dina egna antagande.

Det antagandet tillsammans med ditt antagande att mamman ljuger ger då en annan bild än det som faktiskt finns i materialet. Det står dej fritt att tro så också då det är möjligt utifrån att det inte motsägs av fakta, men det gör det inte till fakta.

Vad gäller ditt uttalande angående anteckningarna och soc så skrev du:
Citat:
Socialtjänsten i Mjölby bjöd in föräldrarna till mötet man hade på dagis med personalen, vilket inte är speciellt konstruktivt om man vill diskutera personalens oro eller misstankar angående föräldrarnas agerande och relation med barnet. Det fanns däremot antecknat om socialen brytt sig om att läsa den anteckningsbok om barnet som personalen ombetts föra.
Detta var svar på mitt inlägg där jag informerade dej om att spoc aldrig fått några anteckningar från dagis samt att läkaren som gjorde orosanmälan skrev att skadan kunde uppstått som beskrivet vilket du hade gjort utalande om att han skrivit att skadan inte uppstått som beskrivet.

Det står inget om någon uppmaning att föra anteckningar alls i FUP, inte ens på sidan 55 som du hänvisar till.Sid 56-59 förhörs rektorn som inte heller hon säger något om att de skulle ha blivit ombedda att föra anteckningar utöver loggen, inte heller att hon uppmanade personalen att föra anteckningar med anledning av soc orosanmälan...


Det du beskrev stämmer alltså inte överens med materialet och ger en helt annan bild...hade bilden sett ut som du beskriver hade soc i Mjölby misskött sitt uppdrag å det grövsta...

Det som är så oroväckande med fallet är just att även om soc inte gjorde några uppenbara fel så slank T igenom skyddsnätet, och sett utifrån det som kom fram till soc så fanns inga tecken på att T befann sig i fara. Det enda jag kan se de borde ha gjort mer är att göra ett hembesök, men det enda som skulle framkommit av det är att Z kunde behöva lite rådgivning angående en stimulerande miljö för T.
__________________
Senast redigerad av KiaW 2010-10-22 kl. 15:44.
Citera
2010-10-22, 15:26
  #5923
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Kan det inte var så att visa reagerar på att Z gjorde allt för att "slippa" soc? I stället för att ta emot den hjälp hon kunde få av dem?

Att Z sökte hjälp och tog emot hjälp av soc, både när det gällde under graviditeten och efter förlossningen för att bygga upp en bra kontakt med sin son, det tycker jag var en positiv sak faktiskt. Då visade hon en vilja att verkligen försöka komma till rätta med sitt föräldraskap. Men detta intresse kanske försvann när P kom in i bilden, eftersom hon ... Ja, varför var det inte intressant längre? Det kanske nån annan vet!
(OBS! detta är mina egna tankar)
Fast vem var inte intresserad egentligen?

Läser man CaliSophias resonemang så tycks ju socialtjänsten i Mjölby ha varit ganska nöjd med att Patric axlade det ansvar som tidigare stöd i Lerum hade axlat.
Citat:
Ursprungligen postat av CaliSophia
Verdande, vet du om socialstyrelsens har slutfört sin granskning av hur socialtjänsten hanterade fallet? Hittar ingenting om det i tråden.

I min mening fanns det inte mycket att anmärka på när det gäller Socialtjänsten i Lerum. De verkade i mina ögon tvärtom ha gjort vad de kunnat för att skydda barnet, även sen mamman flyttat. Är det ett felaktigt intryck? Borde de ha gjort mer än bara skickat in en anmälan eller hade de rätt att förvänta sig att Mjölby skulle ta över huvudansvaret när hon flyttade dit?

Lerum skickade ju trots allt en anmälan redan den 15 februari 2010 till Mjölby. De skrev utförligt om sin oro för barnet. Det står bl a att socialtjänsten i Lerum
"hyser en oro för hur S kan tillgodose T:s grundläggande behov av bl a förutsägbarhet och trygghet. S:s diagnos innebär att hon är impulsstyrd och behöver hjälp att se konsekvenserna för sonen. Då S avslutat de insatser hon beviljats finns en oro för T:s fortsatta utveckling."
Det var ju helt klart aktuellt, i och med att barnet gått tillbaks i sin utveckling i vissa hänseenden. Om handläggarna i Lerum och öppenvården på hemmet hade fortsatt vara nära inblandade i det här fallet hade gärningsmannen troligen inte haft samma chans att gå så här långt och misshandla barnet till döds till slut. De insåg ju att mamman inte hade full koll på signalerna från barnet och därför kunde misstänkas vara ouppmärksam ifråga om barnets behov och brister i hans trygghet. De visste att det varit problem med anknytningen redan från början och hade kanske kunnat hjälpa henne att utveckla sin förmåga att tolka signalerna från barnet och på så sätt gett henne en större chans att förstå att allt inte stod rätt till i relationen mellan gärningsmannen och barnet.

Lerum ville väl också att hon skulle ha fortsatt tillgång till en stödperson eller en kontaktfamilj? Kunde Mjölby inte ha agerat för att se till att det kom till stånd? En stödperson med insikt i hennes situation hade kanske kunnat få henne att förstå konsekvenserna för barnet om hon skulle få för sig att ljuga för att skydda en sambo på barnets bekostnad.
[...]

Det som jag tycker är rätt anmärkningsvärt är däremot att Mjölby tydligen tyckte att eftersom hon nu hade en pojkvän så kunde de släppa allt och avfärda alla orossignaler för barnet. Det är nästan som om de bara helt automatiskt lämpade över ansvaret på sambon, utan att ens försäkra sig om att allt stod rätt till i hemmet. De struntade i att se till att hon fick en stödperson som kunde stötta henne att utvecklas som mamma, det som Lerum ansåg var så viktigt och nödvändigt i hennes fall.

Mjölby tog inte heller sjukhuspersonalens oro på allvar när barnet fått ett komplicerat armbrott som inte stämde med föräldrarnas beskrivning och de verkar inte ens ha bemödat sig med att läsa dagispersonalens oroliga anteckningar heller. Om de hade gjort det hade de nämligen träffat på följande signaler om att allt inte stod rätt till i familjen:

https://www.flashback.org/sp26306962

När socialtjänsten i Mjölby närmar sig familjen så är det inte som en förlängning på de stödinsatser som fanns i Lerum - alltså inte ett fortsatt stöd - utan utifrån ett annat håll, en anmälan om oro, varpå Mjölby istället för att fullfölja insatserna, dvs erbjuda stöd - startar en utredning och därmed blir ett "hot". För oavsett vad folk säger så utlöser anmälan i allmänhet just känslan av att vara angripen/kritiserad/hotad hos den som är föremål för sådan åtgärd.
Citera
2010-10-22, 15:40
  #5924
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Kan det inte var så att vissa reagerar på att Z gjorde allt för att "slippa" soc? I stället för att ta emot den hjälp hon kunde få av dem?

Att Z sökte hjälp och tog emot hjälp av soc, både när det gällde under graviditeten och efter förlossningen för att bygga upp en bra kontakt med sin son, det tycker jag var en positiv sak faktiskt. Då visade hon en vilja att verkligen försöka komma till rätta med sitt föräldraskap. Men detta intresse kanske försvann när P kom in i bilden, eftersom hon ... Ja, varför var det inte intressant längre? Det kanske nån annan vet!
(OBS! detta är mina egna tankar)
Jag har varit inne på liknande tankar, och här tror jag att Z bild om den perfekta familjen kommer in i bilden...hon känner sig stark i den bilden, hon klarar allt det hon hade svårighet med förut. Soc inblandning hade för henne kanske krossat bilden, hon hade känslomässigt gått tillbaka till hur hon kände sig när hon bad om stöd, och soc blir då ett hot snarare än stöd.
Citera
2010-10-22, 16:08
  #5925
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Varför är det så obehagligt att tänka sig att mamman brustit i sin föräldraroll? Lever vi fortfarande kvar i någon slags tro att alla mammor är madonnor?

Att såväl biologisk barnafder och styvfar brustit i sitt färäldraskap är tyvärr alltför tydligt. Kvar står en mamma och "samhället". Jag tycker mig kunna utläsa att en del personer tycker att "samhället" uppbär ett större ansvar än modern. Hur kommer sig detta?

Är det obehagligt för dig att det skrivs inlägg som inte kritiserar mamman jättemycket?
Citera
2010-10-22, 16:13
  #5926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Armen är svullen på kortet och man ser blåmärken. Men sedan så vet ju ingen av oss hur armen såg ut när T vaknade efter att ha sovit och hur mycket den svullnade upp efter P:s "tortyrliknande" undersökning av Theos lilla arm.

Det P själv berättar är att han kände hur benen i armen glappade. Fruktansvärt vad denne lille kille fick stå ut med.

P säger i förhör att armen svullnade när han gjorde sin "undersökning", samtidigt som Z säger i förhör att P ringde henne på jobbet och sa att armen var svullen, innan han gjort sin "undersökning", samtidigt som hon själv tog bilder på den svullna armen innan hon åkte till jobbet... På dessa bilder syns tydligt att armen är svullen och att den har blåmärken!
Citera
2010-10-22, 16:13
  #5927
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast vem var inte intresserad egentligen?

Läser man CaliSophias resonemang så tycks ju socialtjänsten i Mjölby ha varit ganska nöjd med att Patric axlade det ansvar som tidigare stöd i Lerum hade axlat.

https://www.flashback.org/sp26306962

När socialtjänsten i Mjölby närmar sig familjen så är det inte som en förlängning på de stödinsatser som fanns i Lerum - alltså inte ett fortsatt stöd - utan utifrån ett annat håll, en anmälan om oro, varpå Mjölby istället för att fullfölja insatserna, dvs erbjuda stöd - startar en utredning och därmed blir ett "hot". För oavsett vad folk säger så utlöser anmälan i allmänhet just känslan av att vara angripen/kritiserad/hotad hos den som är föremål för sådan åtgärd.

Självklart så reagerar knappast någon med glädje och tacksamhet för en anmälan till socialtjänsten när man inte inser varför.

Att Zanna skulle ha reagerat negativt för denna anmälan enbart skulle bero på att hon ville att Patric skulle få vrida armen av hennes son i fred är ju ett rätt enögt synsätt.

Jag är mer benägen att tro på att hon faktiskt trodde att det var en anmälan det inte fanns grund för, läkaren skrev ju att armbrottet kunnat ske som uppgett, och att hon var rädd för vad det kunde ge för konsekvenser.
Citera
2010-10-22, 16:35
  #5928
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Är det obehagligt för dig att det skrivs inlägg som inte kritiserar mamman jättemycket?

Inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in