2010-09-14, 21:30
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilVic
OT: Men skärp er nu! Detta är ett diskussionsforum som är till för att ventilera åsikter och tankar.... Detta medför att alla inte kan tycka lika eller har samma uppfattning om något... Bara för det behöver man inte skriftligt gå upp i falsett och klanka ner på andra....!!!

OnT: Nu har jag skummat tilläggsprotokollet.... Dyker upp en hel del frågor... Nu vet jag definitivt inte hur en 2-åringskropp reagerar på ett kraftigt slag men alla de slitningarna på tarmarna, kan det verkligen orsakas av ett slag???
Jag funderade också över det, men i obduktionsrapporten sägs att skadorna på tarmar och inre organ överensstämmer med ett slag mot övre bukhalvan.

Med tanke på att pojken haft ont i magen tidigare så tänkte jag att man kunde se gamla skador, men han hade inte haft ont i magen sen han fick sin arm bruten en månad tidigare så kanske de skadorna läkt ut?
Citera
2010-09-14, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Det är väl inte ologiskt att säga att det ser ut som ett strypmärke men att det är egentligen något annat. Vad är det för konstigt med att säga en sån sak?
Varför säga något överhuvudtaget om nu ingen tagit upp det? Det är ologiskt. Om nu nån tagit upp det, varför inte bara säga "nej men oj, satt hjälmen så hårt?". Varför börja babbla om strypmärken? Det rimmar inte.
Citera
2010-09-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilVic
OT: Men skärp er nu! Detta är ett diskussionsforum som är till för att ventilera åsikter och tankar.... Detta medför att alla inte kan tycka lika eller har samma uppfattning om något... Bara för det behöver man inte skriftligt gå upp i falsett och klanka ner på andra....!!!

OnT: Nu har jag skummat tilläggsprotokollet.... Dyker upp en hel del frågor... Nu vet jag definitivt inte hur en 2-åringskropp reagerar på ett kraftigt slag men alla de slitningarna på tarmarna, kan det verkligen orsakas av ett slag???

Jag är ingen läkare, men har sett rekonstruktionsfilmen där PS visar hur han slår T i magen. Det är ett så kraftigt slag att jag tror han nästan slog ner i ryggraden på T, och med tanke på kraften i ett sådant slag är det nog inte konstigt att alla inälvor i närheten blir mycket skadade. T låg på rygg i sängen, och PS måttar 30-40 cm ovanför innan han med all kraft slår med knuten näve precis nedanför revbenen.
Citera
2010-09-14, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag funderade också över det, men i obduktionsrapporten sägs att skadorna på tarmar och inre organ överensstämmer med ett slag mot övre bukhalvan.

Med tanke på att pojken haft ont i magen tidigare så tänkte jag att man kunde se gamla skador, men han hade inte haft ont i magen sen han fick sin arm bruten en månad tidigare så kanske de skadorna läkt ut?

Här verkar PS ha "hejdat" sig lite, under två veckor efter att han bröt armen på T. Det tyder ju på fruktansvärt kontrollerat våld tycker jag, inte som "det brast för mig".

Inget svar på frågan, men en tanke jag fick när jag läste...
Citera
2010-09-14, 21:36
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Ibland HAR man bårde rätt och skyldighet att bestämma över hur andra lever sina liv.
Ser man att ett barn är i fara har man den rätten.

Det rätten och skyldigheten har har alla! Man ska inte blunda när man ser att ett barn far illa. Ibland kan det faktiskt räcka med att man ställer upp som medmänniska och stöttar men många gånger måste man faktiskt lägga sig i mer än kanske barnets anhöriga accepterar. Då MÅSTE man sätta barnets mående i första rummet.
Citera
2010-09-14, 21:36
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Jag bryr mej inte vad ni läser ut av detta. Jag tolkar det så, och vill ni leva i fantasin så får ni göra det. Jag orkar inte tjafsa semantik längre iaf. Det verkar helt ologiskt att påstå att det ser ut som strypmärken när man ska försöka släta över det som hjälm.

Det får Z att framstå som att hon begrep att nånting var fel, men inte brydde sej.
Det är två i personalen som anteknat samtal med mamman om märkena. Den ena är den jag citerade där mamman pratar om sin oro över att man ska tro att hon och PS misshandlat pojken och, som jag uppfattar det, att hon vill ha stöd av dagis inför mötet med soc så att de inte ska tro att T blir misshandlad av dem eftersom de märkena ser ut som om någon gjort "så här".

Den andra personalen är den hon försöker få bekräftelse från att det är hjälmen som orsakat märkena.
Citera
2010-09-14, 21:37
Bannlyst
Citat:
Varför säga något överhuvudtaget om nu ingen tagit upp det? Det är ologiskt. Om nu nån tagit upp det, varför inte bara säga "nej men oj, satt hjälmen så hårt?". Varför börja babbla om strypmärken? Det rimmar inte.

Hon var ju rädd för socialtjänsten, att de skulle hitta något som kunde skulle göra att de kunde ta Theo ifrån henne. Visst vet du väl det?
Citera
2010-09-14, 21:39
Medlem
Citat:

För att människor som ljuger har en tendens att "babbla" om allt möjligt för att få igenom sin lögn?

Håller med dig vill jag tillägga!
Citera
2010-09-14, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det är två i personalen som anteknat samtal med mamman om märkena. Den ena är den jag citerade där mamman pratar om sin oro över att man ska tro att hon och PS misshandlat pojken och, som jag uppfattar det, att hon vill ha stöd av dagis inför mötet med soc så att de inte ska tro att T blir misshandlad av dem eftersom de märkena ser ut som om någon gjort "så här".

Den andra personalen är den hon försöker få bekräftelse från att det är hjälmen som orsakat märkena.

Om det, som du tolkar det, var Z som sa att det såg ut som strypmärken så borde ju verkligen Z insett att nåt var fel hemma. Det får ju henne knappast att framstå i bättre dager.
Citera
2010-09-14, 21:41
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Ingen av de personer du beskriver har någon känslomässig relation till barnet eller barnets mamma. Det är en j-a skillnad. Om du funderar över P:s förklaring när det gäller Theo, så är det mesta han beskriver av känslomässig art och det var skälet till att han misshandlade Theo, till slut till döds.

Du har så rätt så!
Att tortera ett litet barn på det viset, in i döden. En person som gör det finns det inga förmildrande omständigheter för.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
För att människor som ljuger har en tendens att "babbla" om allt möjligt för att få igenom sin lögn?

Håller med dig vill jag tillägga!

Nu får du ju lugna dig med idioti. Man kan inte säga så att alla som babblar ljuger och de andra talar sanning. Det är ju korkat så ini norden.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Hon var ju rädd för socialtjänsten, att de skulle hitta något som kunde skulle göra att de kunde ta Theo ifrån henne. Visst vet du väl det?

Ja, och då fattar jag inte varför hon skulle dra upp nåt som ingen överhuvudtaget tagit upp med henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in