Har just avslutat en ombildning.
Eftersom det är mycket att tänka på vid en ombildning tog vi hjälp av ett företag för att inspektera husets standard, göra upp en ekonomisk 12-årplan etc.
Läs mer på...
http://www.fforum.se/
Mycket nöjda med deras insats. Se till att göra det bra från början och planera det hela väl.
Vi förhandlade även om priset innan vi slog till.
Tog även in mäklare som inspekterade några lägenheter (välj de i sämst skick), för att helt enkelt värdera och få ett bra pris.
För övrigt, det vi tog hänsyn till vad gäller priset för lägenheterna, förutom kvm per lägenhet, var huruvida en lägenhet tex låg på bottenplan och om balkong fanns eller ej. Minust 50k för tex ingen balkong eller bottenläge. Både och givetvis 100k avslag.
Dessa två saker är lätta att kontrollera.
Du säger att skicket skiljer sig åt. Ja så var fallet hos oss också.
Men, det du måste tänka på då är det dyraste: Badrummet.
Vi planerar att byta vattenstammar. Även om man då renoverat sitt badrum 2009 så måste allt göras om, dvs alla får nya badrum till ett schyst pris. Det är inte värt att vänta med att göra en sådan sak.
När byttes era stammar?
Tänk på att vid en ombildning får du oftast köpa din lägenhet till ett förmånligt pris, ca 10-25% under marknadsvärde och slipper därmed även topplånet.
Men ju fler lägenheter, desto svårare är det att ta hänsyn till olikheter i lägenheterna, hur många är ni?
För övrigt, vad är det som är i sämre skick i din lägenhet jämfört med de andras?
Om du undrar något annat så fråga, jag har rätt bra koll även om jag kan formulera mig lite flummigt.