• 2
  • 3
2010-07-29, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Det är väl inte lagenligt att jobba för 42.40 per timme? Som 19åring jobbade jag på Vattenfall och fick enligt kollektivavtalet 93kr per timme. Och eftersom du skriver på flashback är du väl minst 18 )))))

Tycker också det låter som en syndigt låg timlön, däremot så är det ju knappast omöjligt.
Citera
2010-07-30, 13:08
Medlem
famiglias avatar
tänke samma tanke men nu kan det ju röra sig om exempelvis arbetsträning eller vuxenpraktik, annars så får du skylla dig själv helt och hållet du är inte 18 och ska inte konsumera vare sig lagliga eller olagliga droger.
Polisen går "hårt" på ungdomar för att dom befinner sig i en som polisen kallar riskzon.
Citera
2010-07-30, 20:24
Medlem
Jonashss avatar
Vadå inte 18? Varför tror du ens att jag är mindreårig?

Jag får 42,4 i timman eftersom lönen betalas av kommunen, och jag får bara jobba 6 timmar per dag i 4 veckor. Så det är ju inte ett äkta jobb, om man vill vara så jävla precis.
Citera
2010-07-31, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Tycker också det låter som en syndigt låg timlön, däremot så är det ju knappast omöjligt.

Löjligt lite pröjs, ungefär en tredjedel av vad jag fått på t.o.m. de sämsta ställena jag knegat, men vi har ju ingen minimilön i Sverige varför man i teorin kan ge någon en ostmacka och en klapp på axeln i månaden. Detta beror på Saltsjöbadenavtalen där kapitalister och fack kom överens om ett sådant samförstånd. Facken ger fan i att strejka hela tiden, och direktörerna offrar lite mer kvartalsvinst på sina anställda (vilket alltså ger förhållandevis hög lön även för okvalificerade och/eller tunga manuella yrken). Idag håller facken kvar vid överenskommelsen, lyder, bugar och bockar, medan Svenskt Näringsliv övergett den för länge sedan. Sparkar folk som fan och plockar ut vinst lik förbannat.
Citera
2010-07-31, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyfuge
Löjligt lite pröjs, ungefär en tredjedel av vad jag fått på t.o.m. de sämsta ställena jag knegat, men vi har ju ingen minimilön i Sverige varför man i teorin kan ge någon en ostmacka och en klapp på axeln i månaden. Detta beror på Saltsjöbadenavtalen där kapitalister och fack kom överens om ett sådant samförstånd. Facken ger fan i att strejka hela tiden, och direktörerna offrar lite mer kvartalsvinst på sina anställda (vilket alltså ger förhållandevis hög lön även för okvalificerade och/eller tunga manuella yrken). Idag håller facken kvar vid överenskommelsen, lyder, bugar och bockar, medan Svenskt Näringsliv övergett den för länge sedan. Sparkar folk som fan och plockar ut vinst lik förbannat.

Ok... Fast TS arbete är inom kommunen så vad det har att göra med ditt kommunistskitsnack vet jag inte...
Citera
2010-08-01, 02:55
Medlem
Lime-Limes avatar
Skönt att det löste sig, TS!
Vilka jävla nollor de är.
Citera
2010-08-02, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Ok... Fast TS arbete är inom kommunen så vad det har att göra med ditt kommunistskitsnack vet jag inte...

Kommunerna är inte planekonomiska öar i ett hav av kapitalism. De fungerar som resten av arbetsmarknaden, t.o.m. lite sämre, eftersom den politiska viljan att använda kommunala löner som måttstock (dvs. för att konkurrera lönemässigt med den privata sektorn om lönedumpning skulle inträffa där) inte längre finns, utan tvärtom, kommunerna är pådrivande i avtalskriget mot grupper och fack som redan har låg lön. Och om det jag skrev om Saltsjöbaden 1931 (om jag inte minns fel) nu är "kommunistskitsnack" så bemöt det istället. Haspla gärna ur dig någon halvsanning om Stalin eller begråt någon som suttit i gulagläger eller nåt, fan vet jag. Att lönenivåerna är såhär löjliga inom vissa yrken/sektorer och under vissa anställningsförhållanden är ju symtomatiskt och det är väl inte alls fel att påpeka ett av skälen till det. Groteskt ot redan från början möjligtvis, men jag var inte direkt ensam om att svara på tråden med just ts kassa lön i åtanke.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in