Flashback bygger pepparkakshus!
2010-07-14, 16:24
Medlem
"Någon" har stulit min mans mailadress som nu används flitigt till bl.a. tiggarbrev där summan skall skickas till en adress i London! HUR/VAD ska han ta sig till? Han kan heller inte göra återställning på sin dator idag! Låter inte som nåt samband men vem vet?

(Frugan)
Citera
2010-07-14, 16:30
Medlem
Owers avatar
Finns tyvärr inget du kan göra åt saken. Varför bryr du dig ens om personen skickar tiggarbrev till folk?
Folk kan ju inte va så dumma och betala summan personen begär genom ett mail liksom.
Citera
2010-07-14, 16:36
Medlem
micaeles avatar
Kan han logga in på sin mail, vad det nu än är för något? Hotmail? Egen domän? Yahoo?
Risken är väl att han har surfat porr (ja, det gör han garanterat) och fått in något skadligt på datorn som skickar mail då och då.
Citera
2010-07-14, 16:36
Medlem
Baconiss avatar
Det bästa är väl att kontakta de företaget där mailadressen ligger så dom får spärra det eller något sådant.
Citera
2010-07-14, 16:44
Medlem
ReidarDahlens avatar
A: Som sagt kontakta ev. sida/företag.
B: Din man och du själv, bör lära er var och när det är ok att lämna ut några uppgifter om sig själv på nätet i vilket syfte, detta gäller även mail ja. Allt egentligen.
C: Se min signatur hur man skapar starka och bra lösenord och hur man gör för att ha unika lösenord överallt. Tänk på det som att ha olika nyckel till varje dörr på huset. Trotsallt kan det bli lite nervöst i tarmtrakten när man tappat bort enda nycklen.
Citera
2010-07-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Kan han logga in på sin mail, vad det nu än är för något? Hotmail? Egen domän? Yahoo?
Risken är väl att han har surfat porr (ja, det gör han garanterat) och fått in något skadligt på datorn som skickar mail då och då.
Han kan inte logga in på sin hotmail (och han porrsurfar garanterat ICKE! Vi har datorerna 1 m ifrån varandra och jag är ALLTID hemma......................Döm icke andra efter dig själv!)
Citera
2010-07-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baconis
Det bästa är väl att kontakta de företaget där mailadressen ligger så dom får spärra det eller något sådant.
Han ska kontakta Hotmail imorrn och se om det finns nåt att göra! Annars får han öppna ett konto någon annan stans........
Citera
2010-07-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReidarDahlen
A: Som sagt kontakta ev. sida/företag.
B: Din man och du själv, bör lära er var och när det är ok att lämna ut några uppgifter om sig själv på nätet i vilket syfte, detta gäller även mail ja. Allt egentligen.
C: Se min signatur hur man skapar starka och bra lösenord och hur man gör för att ha unika lösenord överallt. Tänk på det som att ha olika nyckel till varje dörr på huset. Trotsallt kan det bli lite nervöst i tarmtrakten när man tappat bort enda nycklen.
Hur menar du Reidar? Det enda vi brukar lämna ut är e-mailadressen som man ju MÅSTE lämna ut? Hur ska folk annars kunna ta kontakt? Lösenord lämnar man ju inte ut?
UNIKA lösenord har jag sett till att ha..................
Själv har jag även konton på andra ställen än hotmail, vilket min man tyvärr inte hade!
Citera
2010-07-14, 20:44
Medlem
Silmarillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullilla
...och han porrsurfar garanterat ICKE! Vi har datorerna 1 m ifrån varandra och jag är ALLTID hemma

Om du alltid är hemma - vad hindrar honom från att porrsurfa när han inte är hemma?

Nej, självklart kan hans mailadress ha blivit uppsnappad från någon annanstans än en porrsida...men det råkar vara det absolut vanligaste. Men fällorna finns överallt.

Så som jag själv brukar lösa det hela är att jag har en mailadress för mina mailkontakter och sedan en skräpmailadress som jag använder om jag ska regga mig på något forum eller beställa musik etc. Skulle den adressen sedan bli jackad så reggar jag bara en ny eftersom det inte är någon större förlust ändå.

I övrigt håller jag med vad Reidar Dahlén skrev.
Citera
2010-07-14, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silmarillion
Om du alltid är hemma - vad hindrar honom från att porrsurfa när han inte är hemma?

Nej, självklart kan hans mailadress ha blivit uppsnappad från någon annanstans än en porrsida...men det råkar vara det absolut vanligaste. Men fällorna finns överallt.

Så som jag själv brukar lösa det hela är att jag har en mailadress för mina mailkontakter och sedan en skräpmailadress som jag använder om jag ska regga mig på något forum eller beställa musik etc. Skulle den adressen sedan bli jackad så reggar jag bara en ny eftersom det inte är någon större förlust ändå.

I övrigt håller jag med vad Reidar Dahlén skrev.
Vi tar aldrig hem varken musik eller filmer eller "surfar" på några mystiska sidor! Vi öppnar inte reklam osv. Vi använder datorerna endast till "personlig kontakt" och att handla på nätet................
Citera
2010-07-14, 21:14
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullilla
Han kan inte logga in på sin hotmail (och han porrsurfar garanterat ICKE! Vi har datorerna 1 m ifrån varandra och jag är ALLTID hemma......................Döm icke andra efter dig själv!)
Det låter som att du (och han) har ett rätt tråkigt liv, med andra ord. Gör du inget annat än sitter vid datorn hela tiden för att hålla koll på honom? Nåväl, han går väl till prostituerade istället när han jobbar över.

Förlåt. Nå - det finns inte många andra sätt detta kan ha hänt på än att ha laddat hem skumma programvaror eller surfat på internets mörkare delar, tyvärr. Så vad kan vi dra för slutsats av det?
Citera
2010-07-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det låter som att du (och han) har ett rätt tråkigt liv, med andra ord. Gör du inget annat än sitter vid datorn hela tiden för att hålla koll på honom? Nåväl, han går väl till prostituerade istället när han jobbar över.

Förlåt. Nå - det finns inte många andra sätt detta kan ha hänt på än att ha laddat hem skumma programvaror eller surfat på internets mörkare delar, tyvärr. Så vad kan vi dra för slutsats av det?

Ja där ser man vad trångsynta personer kan dra felaktiga slutsatser!
Vi är gamla pensionärer båda 2 och lever ett lyckligt liv med barn och barnbarn och behöver inte vara inne på vad du kallar "mörka sidor" utan vi går in på livets ljusa sidor istället! Slutdiskuterat för min del!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in