2010-07-14, 13:12
Medlem
Tjo

Har någonstans i regionerna 650k på ett vanligt konto, och vill få dem att arbeta lite för mig. Var ska jag börja leta info? Jag behöver ingen extrem vinst, men vill ha en stadig avkastning som kan ge mig lite extra semesterpengar eller kanske rentav en schysst resa per år.
Vad kan jag räkna med för siffror, realistiskt sett? Jag är ingen ekonom, men ett visst mått av intresse finnes.
Citera
2010-07-14, 13:14
Medlem
en kopp kaffes avatar
Du kan alltid köpa dig en fastighet, fast det är inte optimala tidspunkten just nu för sådana investeringar. Och problemet blir ju att plocka ut pengarna över tid. Vet inte vad för regler som gäller vid andrahandsuthyrning.
Citera
2010-07-14, 13:25
Medlem
Nido6s avatar
Kolla mitt inlägg i "Veckans aktietips" och hoppa på tåget medan tid är!
Men bli inte arg om du blir ruinerad.
Lite high rollin sådär, men NO PAIN NO GAIN!
Citera
2010-07-14, 13:36
Bannlyst
Skog
Citera
2010-07-14, 14:36
Medlem
Värdepapper
Citera
2010-07-14, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nido6
Kolla mitt inlägg i "Veckans aktietips" och hoppa på tåget medan tid är!
Men bli inte arg om du blir ruinerad.
Lite high rollin sådär, men NO PAIN NO GAIN!

av någon konstig anledning så litar jag just nu på dig till 110%.

Håller på med ett projekt vid namn "Jag ska bli rik".. kreativt va? jag har inte testat det där med aktier än, för jag har aldrig fattar vart exakt man köper aktier och hur det går till. Så om du har tid och lust, får du gärna PM:a mig en steg för steg-tabell hur jag köper dessa aktier "MII" från början. Har alltså aldrig gjort detta förut, men kan vara kul att sattsa en slant. vad är det värsta som kan hända liksom?
Citera
2010-07-14, 15:16
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joykill
Tjo

Har någonstans i regionerna 650k på ett vanligt konto, och vill få dem att arbeta lite för mig. Var ska jag börja leta info? Jag behöver ingen extrem vinst, men vill ha en stadig avkastning som kan ge mig lite extra semesterpengar eller kanske rentav en schysst resa per år.
Vad kan jag räkna med för siffror, realistiskt sett? Jag är ingen ekonom, men ett visst mått av intresse finnes.

Börsen har historiskt sett avkastat 10% per år. Om så är fallet kan du alltså vänta dig en tillväxt med 65 000 per år. Men det finns ingenting som säger att det kommer se ut så i framtiden. Däremot finns det många stabila bolag du kan köpa aktier i för att sedan äga aktierna och använda utdelningarna till att resa eller vad du nu vill göra. Många fina bolag idag kan du köpa till en direktavkastning som ligger kring 4-5%. Om vi räknar med en direktavkastning på 4% ger det dig 26 000 före skatt per år i form av utdelningar, som troligen kommer ökas så att om några år får du troligen ännu mer än 26 000 i utdelningar varje år. Efter skatt är det ca 18'. Och detta är mycket realistiskt. Och tänk då på att om du investerar i stabila bolag och endast använder utdelningarna, dvs inte säljer av innehaven så kommer du få denna summa nästa år. Som sedan till 2011 borde ha ökat litegrann då stabila bolag brukar höjja utdelningarna dom flesta åren + att du fortfarande har kvar dina aktier som borde öka i värde över tid också.

Detta är realistiskt räknat tycker jag.
Citera
2010-07-14, 15:46
Medlem
Pqps avatar
Cocacola?
Citera
2010-07-14, 16:17
Medlem
dodeesoss avatar
Avanza zero, eller någon annan indexfond...
Citera
2010-07-15, 19:19
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Skog

Perfekt.

Ved och virkespriser stiger hela tiden och med tanke på elprisets utveckling så kommer snart vedpriset att marknadsanpassas.

Dessutom finns marken kvar. Investeringar och avdrag gör det hela förmånligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in