2010-07-14, 12:40
Medlem
johanness avatar
sist jag och sambon var i sverige skickade jag honom ensam till mataffären. han kom hem med bl.a. leverkorv, som jag inte riktigt fattar vad det är. ska man tillaga den eller äta rå på exvis smörgåsar? det står ingenting på förpackningen; jag antar att man förväntas veta sånt här själv.

nu har korven hunnit bli för gammal för att ätas, men till nästa gång vore det bra att veta. hur gör man?
Citera
2010-07-14, 13:00
Medlem
ugglapugglas avatar
http://www.hittarecept.se/kategori/kott/leverkorv

Kanske något tips där.

Att man har det på smörgåsen är inte fullt så ovanligt heller.
Citera
2010-07-14, 13:01
Medlem
Carl Serungs avatar
Den äts rå. i skivor på macka med rödbetssallad..(ungefär samma som leverpastej)

Citera
2010-07-14, 13:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Den äts rå. i skivor på macka med rödbetssallad..(ungefär samma som leverpastej)

Fast "rå" är den ju inte, den är säkerligen kokt.
Citera
2010-07-14, 13:23
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fast "rå" är den ju inte, den är säkerligen kokt.

ja, det är detta jag undrar över. måste jag tillaga den innan jag äter den, eller säljs den i tillagat skick så att den kan ätas kallskuren?
Citera
2010-07-14, 13:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
ja, det är detta jag undrar över. måste jag tillaga den innan jag äter den, eller säljs den i tillagat skick så att den kan ätas kallskuren?
Kan du skära den i skivor? I så fall är den tillagad, en "rå" korv innehåller en relativt lös smet. Jag har heller aldrig sett otillagad leverkorv i butik.
Citera
2010-07-14, 14:35
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Leverkorv är färdig att ätas - bara att skiva på en smörgås tillsammans med rödbetor, precis som Serung skrev. Tänk leverpastej så har du svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in