• 1
  • 2
2010-07-14, 09:35
Medlem
uNderdog_101s avatar
Är det möjligt att använda en XP-licens från en laptop på en stationär dator?
Har en trasig laptop (sprucken skärm) med genuint Windows XP Pro och skulle vilja använda den licensen istället för en piratlicens på min stationära nästa gång jag formaterar.
Har läst att det kan vara bundet till hårdvaran, men det står inget om OEM på licenslappen på undersidan (kan ju inte kolla "system" i kontrollpanelen, skulle kunna tänka mig att det står där).
Citera
2010-07-14, 09:47
Medlem
figgosands avatar
Det kommer fungera fint! En laptop levereras allt som oftast med en OEM licens!

Att en licens är bunden till hårdvara är bara bullshit! En licens fungerar lika bra på vilken dator som helst.
Senast redigerad av figgosand 2010-07-14 kl. 09:49.
Citera
2010-07-14, 10:19
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figgosand
Det kommer fungera fint! En laptop levereras allt som oftast med en OEM licens!

Att en licens är bunden till hårdvara är bara bullshit!
En licens fungerar lika bra på vilken dator som helst.

Du vet uppenbarligen inte mycket om hur OEM-licenser fungerar.

En OEM-licens ÄR knuten till datorns hårdvara via SLIC i BIOS samt ett certifikat.

http://en.wikipedia.org/wiki/System_...reinstallation

Citat:
/.../ Operating systems that use SLP 1.0 check for a particular text string in a computer's BIOS upon booting. If the text string does not match the information stored in the particular installation's OEM BIOS files, the user is prompted to activate his or her copy as normal. SLP 2.0 and SLP 2.1 works in a similar manner. This effectively "locks" the operating system to the qualified motherboard. /.../

Så nej, man kan inte använda en OEM-licens på en "random" dator bara rätt upp och ner.

Det GÅR att komma runt detta genom att modifiera datorns BIOS med korrekt SLIC-information från korrekt tillverkare.
Man måste även fixa rätt certifikatsfil som tillhör SLIC-informationen och läsa in denna i Windows.

Tips till TS:
Det enklaste du kan göra om du vill installera Windows XP Pro på din stationära är att använda en SLIC-aktivator.
Kolla efter en aktivator på http://forums.mydigitallife.info/index.php
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-07-14 kl. 10:26.
Citera
2010-07-14, 10:24
Medlem
figgosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]

Du vet uppenbarligen inte mycket om hur OEM-licenser fungerar.

En OEM-licens ÄR knuten till datorns hårdvara via SLIC i BIOS samt ett certifikat.

http://en.wikipedia.org/wiki/System_...reinstallation

Så nej, man kan inte använda en OEM-licens på en "random" dator bara rätt upp och ner.

Då är det bara så att jag har haft väldigt många bra OEM licenser genom åren då jag har kunnat använda dom kors och tvärs på olika datoerer!
Citera
2010-07-14, 10:27
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Då är det bara så att jag har haft väldigt många bra OEM licenser genom åren då jag har kunnat använda dom kors och tvärs på olika datoerer!

Det kanske är MultiActivation-licenser du har fått tag i?
Citera
2010-07-14, 10:29
Medlem
figgosands avatar
Citat:
Det kanske är MultiActivation-licenser du har fått tag i?

Ofta har jag bara vänt uppochner på en random laptop och tagit det licensnumret.
Vanligtvis har dom varit märkta Acer OEM, HP OEM osv...
Citera
2010-07-14, 10:32
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ofta har jag bara vänt uppochner på en random laptop och tagit det licensnumret.

Ok...jag betvivlar inte att det du säger är sant.
Det låter bara extremt märkligt, eftersom de allra flesta stora tillverkare kör med SLP-metoden vid installationen av OEM-maskinvara.

Själv så testade jag tidigare att använda en XP Pro-licens från min uttjänade HP laptop för aktivering av XP Pro på min stationära dator, och det fungerade inte.
Detta var innan jag visste hur OEM licenser och SLP fungerar.
Citera
2010-07-14, 10:34
Medlem
figgosands avatar
Citat:
Ok...jag betvivlar inte att det du säger är sant.
Det låter bara extremt märkligt, eftersom de allra flesta stora tillverkare kör med SLP-metoden vid installationen av OEM-maskinvara.

Själv så testade jag tidigare att använda en XP Pro-licens från min uttjänade HP laptop för aktivering av XP Pro på min stationära dator, och det fungerade inte.
Detta var innan jag visste hur OEM licenser och SLP fungerar.

Jag har nog gjort detta 50ggr från olika laptops och ALDRIG misslyckats.
Därför jag var så säker på min sak. Jag tog det från egna erfarenheter och inte fakta.

Men jag misstror inte dig heller ang. att OEM är låst till en viss maskin, det är bara så att jag aldrig har upplevt det.
Citera
2010-07-14, 10:35
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Jag har nog gjort detta 50ggr från olika laptops och ALDRIG misslyckats.
Därför jag var så säker på min sak. Jag tog det från egna erfarenheter och inte fakta.

Men jag misstror inte dig heller ang. att OEM är låst till en viss maskin, det är bara så att jag aldrig har upplevt det.

Så det vi kan konstatera då är att TS helt enkelt kan testa med sin XP-nyckel.

Funkar det så funkar det...annars så får TS hitta nån annan metod för aktivering.
Citera
2010-07-14, 10:36
Medlem
figgosands avatar
Citat:
Så det vi kan konstatera då är att TS helt enkelt kan testa med sin XP-nyckel.

Funkar det så funkar det...annars så får TS hitta nån annan metod för aktivering.

Ja, jag tror det låter som rätt väg att börja iaf!
Citera
2010-07-14, 10:57
Medlem
uNderdog_101s avatar
Citat:

Bådar det då gott att bokstavskombinationen "OEM" inte finns att hitta någonstans på laptopen?

Har inga planer på att prova detta inom en snar framtid, men när min nuvarande burk kraschar (som alla datorer gör förr eller senare) så är det trevligt att veta att man har en giltig licens att använda så man slipper krångel.
Citera
2010-07-14, 11:02
Medlem
figgosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uNderdog_101
Bådar det då gott att bokstavskombinationen "OEM" inte finns att hitta någonstans på laptopen?

Har inga planer på att prova detta inom en snar framtid, men när min nuvarande burk kraschar (som alla datorer gör förr eller senare) så är det trevligt att veta att man har en giltig licens att använda så man slipper krångel.

Inte alltid det står utskrivet. Men i regel är det en OEM licens du har på en laptop!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in