2010-07-13, 21:02
Bannlyst
Låt oss säga att det börjar åska nu, och här i lägenheten har jag två datorer ikopplade i en router från modemet. För att undvika skada från åska, hur ska man koppla ur datorerna? Räcker det med att stänga av datorerna bara eller ska man dra ut internetsladden också?
Citera
2010-07-13, 21:04
Medlem
River295s avatar
Internet är mkt mer känsligt än datorerna så ja.
Citera
2010-07-13, 21:04
Medlem
anooonyms avatar
Va ska du ha internetsladden i för endå om du ska stänga av datorerna?

Och ja, du ska nog dra ur den sladden osså.
Citera
2010-07-13, 21:06
Medlem
Bror på hur nära det är. Annars kan du ju bara kolla på blixten och räkna till du har "Knallen-Mulret" varje sekund= 1km. Brukar inte vara någon fara fast när man ser blixten och det smäller direkt drar jag ut alla kontakter.
Citera
2010-07-13, 21:07
Moderator
Rassas avatar
Dra ur allt som i någon fysisk mening har kontakt med datorerna. Alltså även nätverksabel. En kompis till mig (som i och för sig bor ute i skogen och inte har nedgrävda ledningar) drog ur ström men missade nätverkskabel från router till dator, och blixten slog ner, tog sig in via telejacket till modemet, vidare till routern och därifrån till datorn. Allt gick sönder.
Citera
2010-07-13, 21:09
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacob21jacob
Bror på hur nära det är. Annars kan du ju bara kolla på blixten och räkna till du har "Knallen-Mulret" varje sekund= 1km. Brukar inte vara någon fara fast när man ser blixten och det smäller direkt drar jag ut alla kontakter.

Lite petig men ljudet går ca 330 m på en sekund i luft så tre sekunder blir en km.
Citera
2010-07-13, 21:10
Medlem
Höjas avatar
Dra ut sladden från modemet och el sladdarna till datorn om du är rädd av dig.

jag själv drar aldrig ur sladdarna och under alla år bara fått ett 56 k modem bränt för många år sedan.
Citera
2010-07-13, 21:32
Medlem
Loxuss avatar
Beror på vilken anslutning du har.
Citera
2010-07-14, 00:50
Medlem
Det finns ju åskskydd man kan använda med som brinner upp istället för datorn/tv'n elelr vad man kopplar till det om nu åska skulle slå ner
Citera
2010-07-14, 12:40
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Dra ur allt som i någon fysisk mening har kontakt med datorerna. Alltså även nätverksabel. En kompis till mig (som i och för sig bor ute i skogen och inte har nedgrävda ledningar) drog ur ström men missade nätverkskabel från router till dator, och blixten slog ner, tog sig in via telejacket till modemet, vidare till routern och därifrån till datorn. Allt gick sönder.
Exakt, råkade ut för liknande, hade dragit ut allt som tillhörde datorn, dock låg nätkabeln till datorn korsad med en nätkabel till en lampa....som satt i uttaget i väggen.
Blixten slog ner hyfsat nära vilket gjorde att strömmen "hoppade" mellan de korsade kablarna på golvet.

Så det gick åt helvete fast "allt" var utdraget. Visst, det var en bra smäll den gången, men iaf......
Citera
2020-06-21, 20:11
Moderator
Tystnads avatar
Gammal tråd men fullt aktuell ni vid dessa åskväder som drar fram.

Angående att dra ut nätverksladden. lätt att glömma...

Man skall alltid dra ut denna även om man bor i lgh

Som Mr g ovan mycket riktigt påpekar kan överspänningarna "hoppa" över till nätverksladdarna.

Tyvärr sitter även fibermodemen i elcentralens skåp.

en annan viktig grej som inte är allmänt känt......
När man byggde ut fiber först i många flerfamiljshus från 1950-90 talet drog man oftast bara fiber till en NOD i källaren därefter utnyttjade man befintlig Telia Kanalisationen och drog in nätverkskablarna i dessa ända fram till befintligt Tele uttag där nytt LAN uttag monterades bredvid.

finns inga kablar ute i gator och parker som är så utbredda eller åskkänsliga som just gammal Televerkets/Telia Kablar, så risken för "överhoppning" till nätverkskablarna är hög.
Citera
2020-06-24, 15:25
Medlem
Skaffa en SPD (surge protector) och en UPS så ska du vara säker mot det mesta utom direkta blixtnedslag. Mig veterligen finns inget kommersiellt för privat bruk som är byggt för att tåla det.

Angående ethernet så kan du ju alltid skaffa fiberkablar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in