2010-07-13, 19:47
Medlem
Tjenare, jag funderar på att köpa en laptop nu i och med att jag vill kunna flytta runt mycket på datorn osv. Men lär bli mycket spelande på laptopen så tänkte fråga kan man få tag på en riktigt bra spellaptop för runt 10k? och vad skulle i så fall en sådan laptop motsvara för pris om man skulle ha exakt samma prylar i en stationär? Tips på några fina gaming laptops/stationära vore också fint
Citera
2010-07-13, 19:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd - Bärbart till och börja med.

//Mod
Citera
2010-07-13, 20:01
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junas2easy
Tjenare, jag funderar på att köpa en laptop nu i och med att jag vill kunna flytta runt mycket på datorn osv. Men lär bli mycket spelande på laptopen så tänkte fråga kan man få tag på en riktigt bra spellaptop för runt 10k? och vad skulle i så fall en sådan laptop motsvara för pris om man skulle ha exakt samma prylar i en stationär? Tips på några fina gaming laptops/stationära vore också fint

Har för mig att det är ca halva priset på en stationär dator när det gäller samma prestanda.

Ex. Laptopen kostar 10k, för ungefär samma prestanda på en stationär dator kan du slänga upp 5k.
Citera
2010-07-13, 20:16
Medlem
Vegsens avatar
Smaken är som baken när det gäller att spela på bärbar eller stationär, själv föredrar jag stationär då jag hellre spelar på en stor skärm än på en liten. Köper du en bärbar dator och en stationär dator för samma pris så brukar den stationära ha högre prestanda. När det gäller stationära datorer kan man själv kombinera delar med frihet medan bärbara är lite mer låsta, svårt att ändra komponenter på.

Planerar du även att köpa en ny skärm om du inhandlar en stationär dator? Paketpriser med allt inkluderat(mus, t-bord osv.) finns på de flesta webbutiker.

Komplett.se och INET.se är två av de vanligaste datorbutikerna. Komplett köpte jag själv ett datorpaket från för ganska exakt ett år sedan och det var deras månadsutgåva av ett paket som kallas Komplett Gamer A20. Varje månad släpper de ett nytt sådant paket, kanske kan vara något att spana in!

Speldatorer(stationära) från INET hittar du här!
Speldatorer(stationära) från Komplett hittade du här!
Senast redigerad av Vegsen 2010-07-13 kl. 20:20. Anledning: Rättade länkar
Citera
2010-07-13, 20:36
Medlem
Ahh tackar för de snabba svaren

Citat:
Ursprungligen postat av Vegsen
Smaken är som baken när det gäller att spela på bärbar eller stationär, själv föredrar jag stationär då jag hellre spelar på en stor skärm än på en liten. Köper du en bärbar dator och en stationär dator för samma pris så brukar den stationära ha högre prestanda. När det gäller stationära datorer kan man själv kombinera delar med frihet medan bärbara är lite mer låsta, svårt att ändra komponenter på.

Planerar du även att köpa en ny skärm om du inhandlar en stationär dator? Paketpriser med allt inkluderat(mus, t-bord osv.) finns på de flesta webbutiker.

Komplett.se och INET.se är två av de vanligaste datorbutikerna. Komplett köpte jag själv ett datorpaket från för ganska exakt ett år sedan och det var deras månadsutgåva av ett paket som kallas Komplett Gamer A20. Varje månad släpper de ett nytt sådant paket, kanske kan vara något att spana in!

Speldatorer(stationära) från INET hittar du här!
Speldatorer(stationära) från Komplett hittade du här!

Om jag köper en stationär så behöver jag inhandla en skärm med och eventuellt tangentbord. Dessutom har jag funderat på de sättet som du säger, att jag kan välja prylar själv och i framtiden uppgradera del för del ifall jag köper en stationär. Det som är plus med en laptop är väl att jag kan sitta mer fritt överallt och dessutom känns de som jag kanske kommer ta med mig datorn en del till vänner. Kan fan inte bestämma mig asså

Men tackar för detta. Hade tänkt spana runt lite på komplett men ska även kolla in INET då
Citera
2010-07-18, 22:00
Medlem
theshades avatar
Om man tycker om det knakande ljudet från kylklamparna du tvingas lägga under datorn för att den inte ska överhettas så kör laptop.

Nä, men om spel är ett större syfte med datorn så skulle jag säga stationär. En moped orkar inte dra en husvagn upp för ett berg, men du behöver ingen Ferrari för att åka till kiosken. Likväl kanske inte en laptop är lämpligaste valet om du ska spela Bad Company 2, men funkar bra för mindre krävande saker om det är viktigare att datorn är mobil.

En lekmans funderingar.

Edit: Stationär kan du bygga själv utan större svårighet om du kan skruva med mejsel och läsa instruktionsbok ala IKEA. Det är mycket billigare än att köpa färdigbyggda, och du kan verkligen specificera datorn för det du vill göra. Jag köpte min setup i vintras för 7300:- och finner idag datorer med samma hårdvara säljas för runt 10000:- som färdigbyggda. Då betalar man ju även för massa annan skit som man inte vill ha. Typ onödigt dyrt och högljutt chassi, DVD-brännare, nåt jävla anti-virusprogram eller ett operativsystem som du ändå inte vill använda. Och som sagt kan man ju uppgradera hårdvaran eftersom.

Varför ska du ha med datorn till vänner? Har de inga egna datorer?
Senast redigerad av theshade 2010-07-18 kl. 22:29.
Citera
2010-08-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Om man tycker om det knakande ljudet från kylklamparna du tvingas lägga under datorn för att den inte ska överhettas så kör laptop.

Nä, men om spel är ett större syfte med datorn så skulle jag säga stationär. En moped orkar inte dra en husvagn upp för ett berg, men du behöver ingen Ferrari för att åka till kiosken. Likväl kanske inte en laptop är lämpligaste valet om du ska spela Bad Company 2, men funkar bra för mindre krävande saker om det är viktigare att datorn är mobil.

En lekmans funderingar.

Edit: Stationär kan du bygga själv utan större svårighet om du kan skruva med mejsel och läsa instruktionsbok ala IKEA. Det är mycket billigare än att köpa färdigbyggda, och du kan verkligen specificera datorn för det du vill göra. Jag köpte min setup i vintras för 7300:- och finner idag datorer med samma hårdvara säljas för runt 10000:- som färdigbyggda. Då betalar man ju även för massa annan skit som man inte vill ha. Typ onödigt dyrt och högljutt chassi, DVD-brännare, nåt jävla anti-virusprogram eller ett operativsystem som du ändå inte vill använda. Och som sagt kan man ju uppgradera hårdvaran eftersom.

Varför ska du ha med datorn till vänner? Har de inga egna datorer?

Tackar för de. När jag sa ha med datorn till vänner så menade jag mer Lan osv. Och ibland behöver man ha med sig den till andra ställen. Men har bestämt mig för att det blir nog en stationär nu, så vore fint om någon admin kunde stänga tråden eller eventuellt ändra rubriken till Tips på bra prisvärda gamingdatorer och sedan flytta den till stationärt.
Citera
2010-08-13, 22:20
Medlem
MSI GX640 eller 740, dessa går riktigt bra att spela på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in