• 1
  • 2
2010-07-14, 08:53
Citat:
Ursprungligen postat av DialM
Har du / ska du köpa bostad är det ofta vettigare att amortera på den i stället för att pensionsspara eftersom ränteintäckten=garanterad tillväxt. Har du betalat av din bostad när du går i pension har du betydligt lägre levnadskostnader plus möjligheten att belåna fastigheten vid behov.
det där med att amortera på huset istället låter ju inte helt fel, det är ju bra med tanke på både ränta och inflation.
Citera
2010-07-14, 09:46
Medlem
Exakt. Och ökar du amorteringen i samband med att räntekostnaderna blir lägre så får du ju även ränta på ränta effekten.

Att pensionsspara innebär att låsa upp pengarna under en mycket lång tid. Bättre att använda dem till något du har nytta av omedelbart!
Citera
2010-07-14, 10:07
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Amorterar hårt samtidigt som jag buffrar pengar för framtiden i fonder. Mer amortering än sparande dock, då jag ser amorteringen som ett sparande i sig som jag drar nytta av direkt samtidigt som jag inte riskerar att försätta mig i någon skuldfälla av dignitet.
Citera
2010-07-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinoppvask
Amorterar hårt samtidigt som jag buffrar pengar för framtiden i fonder. Mer amortering än sparande dock, då jag ser amorteringen som ett sparande i sig som jag drar nytta av direkt samtidigt som jag inte riskerar att försätta mig i någon skuldfälla av dignitet.

Helt rätt tänkt. Jag tror det finns en del därute som har skulder dem skulle ha klarat att betala av bara dem inte hade låst in så mycket pengar i pensionssparande...
Citera
2010-07-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DialM
Här får du några trevliga pensionstipps i stället: Avanza Zero. Indexfond med 0% avgift. Alternativt, tänk på att om du inte betalar statlig skatt tjänare du inget på att pensionsspara. Det är då bättre med ett vanligt sparande eftersom du kan tänkas behöva pengarna under vägens gång. Har du / ska du köpa bostad är det ofta vettigare att amortera på den i stället för att pensionsspara eftersom ränteintäckten=garanterad tillväxt. Har du betalat av din bostad när du går i pension har du betydligt lägre levnadskostnader plus möjligheten att belåna fastigheten vid behov.
Jag håller med dig till 100% vad det gäller Swedbanks "erbjudande", att riskerna att man får betala oskäligt höga avgifter. Dels för själva tjänsten, men även olika förvaltningsavgifter. Men, men...

Att man kan förlora pengar på ett privat pensionssparande om man har riktigt dålig inkomst vet jag, men jag har aldrig någonsin hört att det skulle vara en förlustaffär om man inte betalar statlig inkomstskatt. Hur det är en förlustaffär får du gärna förklara närmare.

Argumentet att man kan behöva pengarna under vägens gång köper jag inte, då är det trots allt inte ett sparande inför pensionen och förhoppningsvis är väl människor med någorlunda koll på sin privatekonomi så pass vettiga att de har buffertar.

Självklart är det alltid vettigt att amortera på sina skulder, men är det verkligen så vettigt att låta det stå som hinder för att även spara? Självklart blir levnadsomkostnaderna lägre om man är skuldfri, men det är inte självklart att de blir betydligt lägre. Det finns ju inget som säger att räntorna om trettio år inte kan ligga på samma rekordlåga nivå som idag. Vilket kan innebära hyfsat låga utgifter. Däremot är det ganska klart att ens inkomst som pensionär kommer ligga på ca: 60% av den ursprungliga lönen och då kan det nog kännas ganska bra att man även sett till att spara en slant. Jag tycker nog att man ska se till att både ha betalat av bostadslån samt sparat en slant. Har man inte råd med både och har man förmodligen alldeles för höga skulder.
Citera
2010-07-15, 12:31
Medlem
DRPOEs avatar
Köp bostäder och mark för överskottet av det du tjänar nu. Gärna på företagsbasis om du kan få lön via f-skatt/företag.
Sedan säljer du marken och bostäderna och tar smällen med reavinsten, fast det bästa alternativet är nog att belåna dom hos bankerna och leva pensionsåldern på lånen.
Citera
2010-07-15, 12:34
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinoppvask

Historiskt sett lönar det sig inte att amortera, då värdet ökar betydligt mer än du kan amortera, bättre då att använda pengarna du amorterar med till att köpa värdesäkra exv. bostadsrätter i innerstan för överskottet av pengarna och hyra ut i andra hand.
När du sedan säljer nämnda lägenheter och ditt boende, så kommer du att tjäna betydligt mer än om du bara säljer ditt avamorterade boende.
Citera
2010-07-16, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att man kan förlora pengar på ett privat pensionssparande om man har riktigt dålig inkomst vet jag, men jag har aldrig någonsin hört att det skulle vara en förlustaffär om man inte betalar statlig inkomstskatt. Hur det är en förlustaffär får du gärna förklara närmare.

Det var bara jag som använde lite för hårda ord. Sanningen är den att det inte finns någon vinst i att pensionsspara vilket det gör om han har statlig inkomstskatt.

Citat:
Argumentet att man kan behöva pengarna under vägens gång köper jag inte, då är det trots allt inte ett sparande inför pensionen och förhoppningsvis är väl människor med någorlunda koll på sin privatekonomi så pass vettiga att de har buffertar.

Det är skrämmande att se hur låga buffertar dem flesta svenskar faktiskt har. Många hamnar i en skuldfälla när dem drabbas av en plötslig oförutsedd utgift. Men har man redan en bra buffert kan man naturligtvis pensionsspara även om jag inte förstår varför om man inte vill åt skattevinsten.

Citat:
Självklart är det alltid vettigt att amortera på sina skulder, men är det verkligen så vettigt att låta det stå som hinder för att även spara? Självklart blir levnadsomkostnaderna lägre om man är skuldfri, men det är inte självklart att de blir betydligt lägre. Det finns ju inget som säger att räntorna om trettio år inte kan ligga på samma rekordlåga nivå som idag. Vilket kan innebära hyfsat låga utgifter. Däremot är det ganska klart att ens inkomst som pensionär kommer ligga på ca: 60% av den ursprungliga lönen och då kan det nog kännas ganska bra att man även sett till att spara en slant. Jag tycker nog att man ska se till att både ha betalat av bostadslån samt sparat en slant. Har man inte råd med både och har man förmodligen alldeles för höga skulder.

Vilket många faktiskt har idag. Skulle ränteläget vara gynsamt när man går i pension samtidigt som man har en "för låg" pension finns det inget hinder för att ta ut ett lån på bostaden. Men man har iaf sejfat. Skulle räntan vara hög finns ju en risk att börsen redan gått ner varför man både får ut en lägre pension och får betala höga räntekostnader för boendet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in