Citat:
Ursprungligen postat av DialM
Här får du några trevliga pensionstipps i stället: Avanza Zero. Indexfond med 0% avgift. Alternativt, tänk på att om du inte betalar statlig skatt tjänare du inget på att pensionsspara. Det är då bättre med ett vanligt sparande eftersom du kan tänkas behöva pengarna under vägens gång. Har du / ska du köpa bostad är det ofta vettigare att amortera på den i stället för att pensionsspara eftersom ränteintäckten=garanterad tillväxt. Har du betalat av din bostad när du går i pension har du betydligt lägre levnadskostnader plus möjligheten att belåna fastigheten vid behov.
Jag håller med dig till 100% vad det gäller Swedbanks "erbjudande", att riskerna att man får betala oskäligt höga avgifter. Dels för själva tjänsten, men även olika förvaltningsavgifter. Men, men...
Att man kan förlora pengar på ett privat pensionssparande om man har riktigt dålig inkomst vet jag, men jag har aldrig någonsin hört att det skulle vara en förlustaffär om man inte betalar statlig inkomstskatt. Hur det är en förlustaffär får du gärna förklara närmare.
Argumentet att man kan behöva pengarna under vägens gång köper jag inte, då är det trots allt inte ett sparande inför pensionen och förhoppningsvis är väl människor med någorlunda koll på sin privatekonomi så pass vettiga att de har buffertar.
Självklart är det alltid vettigt att amortera på sina skulder, men är det verkligen så vettigt att låta det stå som hinder för att även spara? Självklart blir levnadsomkostnaderna lägre om man är skuldfri, men det är inte självklart att de blir betydligt lägre. Det finns ju inget som säger att räntorna om trettio år inte kan ligga på samma rekordlåga nivå som idag. Vilket kan innebära hyfsat låga utgifter. Däremot är det ganska klart att ens inkomst som pensionär kommer ligga på ca: 60% av den ursprungliga lönen och då kan det nog kännas ganska bra att man även sett till att spara en slant. Jag tycker nog att man ska se till att både ha betalat av bostadslån samt sparat en slant. Har man inte råd med både och har man förmodligen alldeles för höga skulder.