Citat:
Ursprungligen postat av Magban
För ett tag sedan fick jag reklam från Swedbank om en tjänst kallad premiepensionsförvaltning. Swedbank skriver att: "tjänsten innebär att bankens professionella analytiker sköter förvaltningen av dina premiepensionspengar. Du slipper själv se över och göra omplaceringar."
Första året är avgiftsfritt sedan är årsavgiften 495kr. Personligen är jag skeptisk men vad tror ni?
Ren idioti. En grej man ska ha fullständigt klart för sig är att i princip ingen placerar klarar att slå index över tid. Betänk detta: Extremt få lyckas slå index över tid. Detta innebär att alla avgifter du betalar är avgifter rätt ner i sjön. Har du 30 år kvar till pension kommer du att betala 14850:- extra i onödan tack vare årsavgiften. Jag skulle ha köpt mig en schyst resa när jag fyller 65 för dem pengarna. Förutom årsavgiften tjänar swedbank ytterligare pengar på dig då de investerar i sina egna fonder och tjänar pengar på årsavgiften.
Här får du några trevliga pensionstipps i stället: Avanza Zero. Indexfond med 0% avgift. Alternativt, tänk på att om du inte betalar statlig skatt tjänare du inget på att pensionsspara. Det är då bättre med ett vanligt sparande eftersom du kan tänkas behöva pengarna under vägens gång. Har du / ska du köpa bostad är det ofta vettigare att amortera på den i stället för att pensionsspara eftersom ränteintäckten=garanterad tillväxt. Har du betalat av din bostad när du går i pension har du betydligt lägre levnadskostnader plus möjligheten att belåna fastigheten vid behov.
Min tjänstepension+premiepension ligger ganska tungt placerad i avanza zero + diverse tillväxtmarknader... Med det gemensamt att samtliga har låga avgifter!