• 1
  • 2
2010-07-13, 19:28
anledningen att jag frågar är att jag också vill ha en bra pension, och tänker ta efter om det dyker upp nån bra plan.

kanske det kan bli nån diskussion också
Citera
2010-07-13, 19:29
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbigfan
anledningen att jag frågar är att jag också vill ha en bra pension, och tänker ta efter om det dyker upp nån bra plan.

kanske det kan bli nån diskussion också

Privat sparande (Aktier och räntekonto)

Edit: Aktier: Bygga upp en långsiktig depå med aktier jag tror kommer gå bra i framtiden!
Citera
2010-07-13, 19:30
Medlem
Arzeniks avatar
Fonder och diverse sparande
Citera
2010-07-13, 19:33
Medlem
bboys avatar
Spara en viss summa pengar varje månad
Citera
2010-07-13, 19:33
Bannlyst
Slava i 40 år för att då använda mina pengar?

Tänk vad mycket kul Sveriges pensionärer har med sina livslånga sparanden.
Citera
2010-07-13, 19:40
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i69FatChicks
Slava i 40 år för att då använda mina pengar?

Tänk vad mycket kul Sveriges pensionärer har med sina livslånga sparanden.

Du måste inte spara alla dina pengar! Man kan lägga undan lite pengar för framtiden och leva för resten!
Citera
2010-07-13, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Du måste inte spara alla dina pengar! Man kan lägga undan lite pengar för framtiden och leva för resten!
Ja för att man tjänar ju så extremt mycket pengar i dagens Sverige.
Citera
2010-07-13, 19:51
Medlem
SparkMans avatar
Lägg undan 1-2k kr varje månad (gärna i aktier/fonder som ett par skrev tidigare). Många bäckar små..
Citera
2010-07-13, 21:56
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Lägg undan 1-2k kr varje månad (gärna i aktier/fonder som ett par skrev tidigare). Många bäckar små..
det låter som en bra ide, men det får nog räcka med 1000 kr, man kanske skulle byta till lite billigare bil och sen lägga mellanskillnaden per månad i aktiespar. så blir de nog
Citera
2010-07-13, 22:22
Medlem
Min plan är att se till att alltid ha jobb och hoppas stenhårt inget inträffar som leder till nån längre sjukskrivning. Utöver det sparar jag regelbundet 600kr/månad i olika fonder + 6000kr/år som jag försöker köpa billiga fonder för. Totalt de 12.000kr som man får göra avdrag för.

Har även sett till att ordna en ordentlig budget som jag lever efter. Det är trots allt inte pensionen enbart som avgör om man får ett bra liv som pensionär.

Förövrigt har jag själv en fundering. Mina premiepensionspengar har jag valt att inte placera vilket hittills gått bra, allt är visserligen relativt men ändå.

För ett tag sedan fick jag reklam från Swedbank om en tjänst kallad premiepensionsförvaltning. Swedbank skriver att: "tjänsten innebär att bankens professionella analytiker sköter förvaltningen av dina premiepensionspengar. Du slipper själv se över och göra omplaceringar."

Första året är avgiftsfritt sedan är årsavgiften 495kr. Personligen är jag skeptisk men vad tror ni?
Citera
2010-07-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban

För ett tag sedan fick jag reklam från Swedbank om en tjänst kallad premiepensionsförvaltning. Swedbank skriver att: "tjänsten innebär att bankens professionella analytiker sköter förvaltningen av dina premiepensionspengar. Du slipper själv se över och göra omplaceringar."

Första året är avgiftsfritt sedan är årsavgiften 495kr. Personligen är jag skeptisk men vad tror ni?

Ren idioti. En grej man ska ha fullständigt klart för sig är att i princip ingen placerar klarar att slå index över tid. Betänk detta: Extremt få lyckas slå index över tid. Detta innebär att alla avgifter du betalar är avgifter rätt ner i sjön. Har du 30 år kvar till pension kommer du att betala 14850:- extra i onödan tack vare årsavgiften. Jag skulle ha köpt mig en schyst resa när jag fyller 65 för dem pengarna. Förutom årsavgiften tjänar swedbank ytterligare pengar på dig då de investerar i sina egna fonder och tjänar pengar på årsavgiften.

Här får du några trevliga pensionstipps i stället: Avanza Zero. Indexfond med 0% avgift. Alternativt, tänk på att om du inte betalar statlig skatt tjänare du inget på att pensionsspara. Det är då bättre med ett vanligt sparande eftersom du kan tänkas behöva pengarna under vägens gång. Har du / ska du köpa bostad är det ofta vettigare att amortera på den i stället för att pensionsspara eftersom ränteintäckten=garanterad tillväxt. Har du betalat av din bostad när du går i pension har du betydligt lägre levnadskostnader plus möjligheten att belåna fastigheten vid behov.

Min tjänstepension+premiepension ligger ganska tungt placerad i avanza zero + diverse tillväxtmarknader... Med det gemensamt att samtliga har låga avgifter!
Citera
2010-07-13, 23:58
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Min plan är att se till att alltid ha jobb och hoppas stenhårt inget inträffar som leder till nån längre sjukskrivning. Utöver det sparar jag regelbundet 600kr/månad i olika fonder + 6000kr/år som jag försöker köpa billiga fonder för. Totalt de 12.000kr som man får göra avdrag för.

Har även sett till att ordna en ordentlig budget som jag lever efter. Det är trots allt inte pensionen enbart som avgör om man får ett bra liv som pensionär.

Förövrigt har jag själv en fundering. Mina premiepensionspengar har jag valt att inte placera vilket hittills gått bra, allt är visserligen relativt men ändå.

Ett bättre alternativ än Swedbanks skittjänster är Avanza Zero
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in