2010-07-13, 18:07
Medlem
Hej,
Har ni nån råd hur man ska skriva en överklagan av FK beslut sjukpenning?
Tack,
Citera
2010-07-13, 18:11
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emisaki
Hej,
Har ni nån råd hur man ska skriva en överklagan av FK beslut sjukpenning?
Tack,
Bli medlem på RESURS och be någon om hjälp där kanske?
http://resurs.ning.com/
Citera
2010-07-13, 18:12
Medlem
Nekromantiks avatar
Vad har du för sjukdom, och varför blev du inte godkänd?
Svårt att ge tips när man inte vet vad det handlar om.
Citera
2010-07-14, 02:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
I normalfallet gäller, som det står på DO's website: "Om du vill överklaga ett beslut om sjukpenning ska du först begära omprövning hos Försäkringskassan. Det beslut som Försäkringskassan fattar kan i sin tur överklagas till länsrätten och därefter kammarrätten." Länsrätterna har dock i år omvandlats till förvaltningsrätter, men det är i stort sett samma.

Sedan finns det specialfall, där man går via stämning i tingsrätten, går genom DO (för att man anser att något är diskriminering) m.m.
Citera
2010-07-14, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekromantik
Vad har du för sjukdom, och varför blev du inte godkänd?
Svårt att ge tips när man inte vet vad det handlar om.
Hej,
Jag jobbar som personlig assistent,min diagnos är Lumbago ischias dx,Deras svar var att med den diagnos man får ersättningen för 6 veckor bara inte längre och jag är sjukskriven från februari.
Citera
2010-07-14, 15:52
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Hej,
Jag jobbar som personlig assistent,min diagnos är Lumbago ischias dx,Deras svar var att med den diagnos man får ersättningen för 6 veckor bara inte längre och jag är sjukskriven från februari.
Det låter som en sån där stelt tillämpad regel, som gör att fk förlorar - och du vinner - i förvaltningsrätten. För många av de som överklagar vinner. Se bara till att du har ett antal doktorer på din sida.
Citera
2010-07-14, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det låter som en sån där stelt tillämpad regel, som gör att fk förlorar - och du vinner - i förvaltningsrätten. För många av de som överklagar vinner. Se bara till att du har ett antal doktorer på din sida.
Behövs skrivas mycket i överklagan,eller det räcker bara med att man tycker att FK beslutet är felaktigt och att förvaltningsrätten ändrar deras beslut?FK skickar väl allt om sjukskrivningen till förvaltningsrätten som min läkare skrev tillsammans med överklagan?Orkar inte skriva mycket,det får vara en kort skriven överklagan.
Tack för svar
Citera
2010-07-14, 17:40
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
FK skickar väl allt om sjukskrivningen till förvaltningsrätten som min läkare skrev tillsammans med överklagan?
Ja, Försäkringskassan skickar med sin akt till förvaltningsrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Se bara till att du har ett antal doktorer på din sida.
Det viktigaste är inte antalet doktorer, utan kvaliteten på de intyg och andra underlag som ska styrka rätten till sjukpenning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in