Citat:

Ursprungligen postat av Festungbreslau

Tyvärr ser jag Civilekonomexamen som en bra anledning till att inte gå programmet.
1. Ingen kandidatuppsats, bara en uppsats i samma storlek som ett tvåårigt masterprogram.
2. Åk utomlands, förslagsvis Finland och säg att du läser till civilekonomexamen.  En bekant ifrån Finland provade det och blev utskrattad på intervjun, efter den upplevelsen så valde han att skriva c-uppsats och hoppa av programmet.  
3. Upplägget i punkt 1 strider mot Bolognaprocessen, exempelvis HHS har valt att inte följa den.
OK, vad är fördelarna då?
1. Programstudent slipper söka kurserna varje år och har platsgaranti.
2. En högre grad av social gemenskap än frikursare
3. Inte lika hårda spärregler, lättare att gå vidare trots omtentor. 
Det är inga problem att få ihop en kandidatexamen, inte heller en magisterexamen, dock kan det i dagsläget vara svårt att få ihop en tvåårig masterexamen som fristående kursare.

Du missuppfattande min fråga lite gran, jag undrade mest vad skillnanden mellan att läsa fristående kurser och kandidatprogram var. Men nu fick jag rätt bra svar på det. Passar även på att svara på dina påståenden.
1. Jag vet, underbart att skriva en uppsats om 30HP istället för 15HP. Blir mer omfattande då vilket svarar bättre mot programmet som helhet.
2. Jag har inte tänkt att arbeta i Finland, ej heller i något annat land. De flesta stannar nog kvar i Sverige ska du se trots allt, oberoende av masterprogram och allt snack om "internationell karriär" som det pratas om vid samtliga utbildningar. Även Bonden på Lantbrukarhögskolan ska minsann göra internationell karriär idag! 

En Modefaktor i dagens globalisering och mångkulturens samhälle helt enkelt, som även du har fallit offer för.
3. Jo jag vet, men det känns lite lustigt att HHS/UU ska sätta någon form av absolut standard som måste gälla för alla. Tycker det är bra att det finns alternativ. Är man inte så sugen på en internationell karrirär, utan kanske främst vill arbeta här i Sverige och läsa ett program med lite tradition som är bekant hos arbetsgivaren här så är Civilekonomprogrammet ett utmärkt alternativ helt enkelt, inte mer med det.
På dig låter det som att ett kandidatprogram på något sätt automatiskt leder till en master. Men det är inte riktigt så enkelt. Det är rätt svårt att komma in på masterprogrammen, och det är inte alla som lyckas. Man konkurrerar med utländska studenter och det är ett hårt söktryck på programmen. 
Jag är otroligt nöjd med Civilekonomprogrammet och skulle aldrig byta till att ta en master. Jag har faktiskt en möjlighet som jag är fullt medveten om, jag är inne på mitt andra år och kan om jag vill plocka ut en kandidatexamen efter 3 år. Därefter kan jag söka ett Masterprogram, precis enligt regelboken. Jag tror även jag skulle ha bra möjligheter att komma in på ett. Jag har överhängande B i betyg och det borde väl räcka till ett gediget masterprogram vid ett hyfsat välrenomerad läroverk. Men aldrig någonsin i livet att jag gör det bytet. 
För att sätta en bra och ironisk punkt på debatten väljer jag att posta den engelska översättningen av Civilekonomprogrammet: 
Degree of Master of Science in Business and Economics
HaHa