2010-07-13, 12:49
Medlem
HEJ

2 stycket uttag gjordes på totalt 4000 kronor innan jag upptäckte och spärrade kortet hos ICA banken. Jag låg hemma och sov när uttagen skedde och ingen annan har tillgång till varken kort eller kod. Ändå har de lyckats ta ut pengar.

Jag trodde inte det var möjligt längre eftersom det finns chip på kortet. Men killen på banken som tog emot mitt samtal sa att han såg att uttaget skett i en gammal bankomat som endast läser magnetremsa. Polisen som hade hand om utredningen sa också att de flesta uttagsautomater här i Malmö endast läser magnetremsa.

Bankkillen lugnade mig och sa att bankerna har försäkringar mot dessa typer av bedrägerier. Så jag blev lugn och inväntade.

Nu får jag brev från banken som säger att deras utredning visar att mitt chip blivit identifierat vid bägge uttagen och de anser att jag själv är ansvarig. Men hur fan är det möjligt?????

Det är ju inte jag som tagit ut pengarna och kortet fanns här hos mig när uttagen skedde. Både banken sa ju först att det var magnetläsare, och det sa polisen också. Jag måste säga att jag förstår ingenting och är rasande på banken.

Jag ringde upp konsumenternas bankbyrå för att höra deras synpunkter. Men han som jag talade med lät så konstig. Nja sa han även om automaten läser magnetremsa så kan den känna av att det finns ett chip menade han. Ja men är det MITT chip den läst av frågade jag. Då blev han konstig och det slutade med att jag la på luren. Vad är det här egentligen???

Kan någon teknisk människa berätta för mig hur det ligger till egentligen. För jag förstår inte hur detta har gått till eller vad banken menar med vad de säger.
Citera
2010-07-13, 13:00
Medlem
milkmannenknas avatar
Gjordes uttagen i samma stad som den du befinner dig i?
Citera
2010-07-13, 13:37
Medlem
Vad banken menar i klartext är att de inte vill betala.

Banken ser till sina inkomster helt enkelt.
Citera
2010-07-13, 22:01
Medlem
Ja uttagen har skett inte så långt från där jag bor. I en automat som polis och bank sa var en gammal automat som endast läser magnetremsa. Det var heller inte utrustad med övervakningskamera.

Jo jag förstår nog att banken inte vill betala trots att de från början sa att banken fick själv stå för det eftersom det var en gammal automat. Men vad jag tycker är det värsta att först säger banken själv att den endast läser magnetremsa, sen vägrar de ersätta då det påstår att mitt chip blivit identifierat. Det är helt omöjligt eftersom kortet fanns hemma hos mig. De ljuger uppenbart för mig.

Jag har överklagat deras beslut och krävt full insyn och tillgång till de uppgifter de fått fram.
Citera
2010-07-16, 02:44
Medlem
men fattar du inte att det är någon på nogot ställe som du har andlad med ditt kort på som har kopierat chippet, drar du kortet mycket i småbutiker eller dyl?
Citera
2010-07-19, 12:13
Medlem
Banken säger att det omöjligt att kopiera chip. Det är endast magnetremsan som går att kopiera. Banken säger nu bankomaten var utrustad med såväl chip som magnetavläsare och att mitt chip blivit identifierat vid uttagen och min kod är använd.
Det är omöjligt eftersom jag var hemma och sov med mitt bankkort i tryggt förvar. Ingen kan ha gått in i min lägenhet eftersom jag har en hund som gastar direkt och skulle ha väckt mig.

Jag har begärt att de skall avlyssna samtalet jag hade med bankkillen på telefonbanken eftersom han säger värdefull information och lugnar mig med att banken har försäkringar. Men banken ringde mig idag och berättade att just den ljudfilen inte gick att spela upp!!!! Jag kan med andra ord inte bevisa vad han sa till mig. Mycket märklig historia.
Citera
2010-07-19, 15:27
Medlem
Tipsa aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/71000/
Citera
2010-07-19, 15:35
Medlem
Finlirarens avatar
Det är ju uppenbart att Banken med alla medel försöker komma undan sitt ansvar och slippa ersätta dej för förlusten.
Sverker Olofsson kanske eller aftonblaskan?
Citera
2010-07-21, 12:40
Medlem
Jag har krävt bandinspelningen från samtalet med bankmannen men nu säger banken att den ljudfilen inte går att lyssna på!!! Men vad i hela fridens namn är det frågan om???
Det finns ju ingen rättssäkerhet alls!!!

Jag har också krävt tillgång till den tekniska undersökningen från uttagen men än har jag inte hört något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in