Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Min uppfattning är att "den vanlige svensson" inte har något större intresse av vapen, varken legala eller illegala. "Den vanlige svensson" ser inte heller behovet att inneha handeldvapen för självförsvarsändamål (än), men om vapenlagarna liberaliserades så att alltfler vapen kommer i omlopp i samhället kommer nog otryggheten att öka, och "den vanliga svensson" kanske då vill skaffa vapen för att skydda sig. En ond cirkel m.a.o.
Jag tror att en liberaliserad vapenlagstiftning definitivt kommer att öka otryggheten i samhället.
Jag tror inte heller att "den vanlige svensson" har något större intresse av vapen än. Men titta på utvecklingen under de senaste 20 åren. Det blir fler grövre brott och polisen prioriterar bort brott som inte är "tillräckligt grova". Jag tror att det räcker att fler av småbuset börjar beväpna sig med vapen från t.ex. öst för att folk ska känna ett behov av att kunna försvara sig och sin egendom.
Kan tänka mig följande scenario:
ringer polisen: "hej, det är någon som gör inbrott i min bil" - "oj, det har vi inte tid med" - "nehe, då går jag ut med hagelbrakarn då" - "vi kommer på en gång".
Hade jag haft större förtroende för att polisen finns där när jag behöver dem, så hade jag antagligen inte känt samma behov som jag känner nu.