2005-05-01, 10:45
Medlem
monotoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Det jag ville åt var bara att "skjuta på ölburkar på bakgården" i min mening inte är ett hållbart argument för att få inneha vapen.

Precis och enligt mig är det det. Förstår faktiskt inte varför det ena ska vara mer rumsrent än det andra. :shoot2:
Citera
2005-05-01, 20:32
Medlem
scoremaxs avatar
En hel del Off topic men;
Mr Evil reggade sig på flashback i oktober 2003..det innebär att om han gått med i en pistolskytteklubb samtidigt, så hade han idag ägt en .22 a i ett år redan, och en Glock i ett halvår...eller en Desert Eagle, eller en USP, eller en Beretta, eller en 1911, eller en Cz 75, eller......Tänkt på det??
Citera
2005-05-02, 00:43
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
En hel del Off topic men;
Mr Evil reggade sig på flashback i oktober 2003..det innebär att om han gått med i en pistolskytteklubb samtidigt, så hade han idag ägt en .22 a i ett år redan, och en Glock i ett halvår...eller en Desert Eagle, eller en USP, eller en Beretta, eller en 1911, eller en Cz 75, eller......Tänkt på det??
Absolut. Om skytteklubbens styrelse bestod av ...
Citera
2005-05-02, 06:10
Medlem
scoremaxs avatar
Nu var du taskig..
Jag känner inte Mr Evil, och vet inte hur gammal han är, eller om han har ett kriminalregister, men uppfyller han kraven så..
Citera
2005-05-02, 08:57
Medlem
monotoms avatar
Har som sagt vad planer på att gå med i en skytteförening när studierna är färdiga. Dock har jag fått en känsla av att det är väldigt gubbigt och stelt i sådana.

Om vi går tillbaka till topic.

Vad tror ni skulle hända om man släppte det helt fritt i Sverige?

Jag tror inte att brotten skulle öka speciellt mycket. Tror dock att polisen, eller politikerna
skulle känna sig mer manade till att ge resurser till rättsväsendet, då folk mer kan ta saker i sina egna händer. Som det är nu är ju ett skämt.

Vad händer när det även för den vanlige svensson blir lättare att fixa ett illegalt vapen än ett legalt?

När det blir för många, ska de sätta alla i fängelse då?
Citera
2005-05-02, 14:19
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monotom
Har som sagt vad planer på att gå med i en skytteförening när studierna är färdiga. Dock har jag fått en känsla av att det är väldigt gubbigt och stelt i sådana.

Om vi går tillbaka till topic.

Vad tror ni skulle hända om man släppte det helt fritt i Sverige?

Jag tror inte att brotten skulle öka speciellt mycket. Tror dock att polisen, eller politikerna
skulle känna sig mer manade till att ge resurser till rättsväsendet, då folk mer kan ta saker i sina egna händer. Som det är nu är ju ett skämt.

Vad händer när det även för den vanlige svensson blir lättare att fixa ett illegalt vapen än ett legalt?

När det blir för många, ska de sätta alla i fängelse då?

Min uppfattning är att "den vanlige svensson" inte har något större intresse av vapen, varken legala eller illegala. "Den vanlige svensson" ser inte heller behovet att inneha handeldvapen för självförsvarsändamål (än), men om vapenlagarna liberaliserades så att alltfler vapen kommer i omlopp i samhället kommer nog otryggheten att öka, och "den vanliga svensson" kanske då vill skaffa vapen för att skydda sig. En ond cirkel m.a.o.

Jag tror att en liberaliserad vapenlagstiftning definitivt kommer att öka otryggheten i samhället.
Citera
2005-05-02, 18:11
Medlem
monotoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Min uppfattning är att "den vanlige svensson" inte har något större intresse av vapen, varken legala eller illegala. "Den vanlige svensson" ser inte heller behovet att inneha handeldvapen för självförsvarsändamål (än), men om vapenlagarna liberaliserades så att alltfler vapen kommer i omlopp i samhället kommer nog otryggheten att öka, och "den vanliga svensson" kanske då vill skaffa vapen för att skydda sig. En ond cirkel m.a.o.

Jag tror att en liberaliserad vapenlagstiftning definitivt kommer att öka otryggheten i samhället.

Jag tror inte heller att "den vanlige svensson" har något större intresse av vapen än. Men titta på utvecklingen under de senaste 20 åren. Det blir fler grövre brott och polisen prioriterar bort brott som inte är "tillräckligt grova". Jag tror att det räcker att fler av småbuset börjar beväpna sig med vapen från t.ex. öst för att folk ska känna ett behov av att kunna försvara sig och sin egendom.

Kan tänka mig följande scenario:

ringer polisen: "hej, det är någon som gör inbrott i min bil" - "oj, det har vi inte tid med" - "nehe, då går jag ut med hagelbrakarn då" - "vi kommer på en gång".

Hade jag haft större förtroende för att polisen finns där när jag behöver dem, så hade jag antagligen inte känt samma behov som jag känner nu.
Citera
2005-05-02, 18:41
Medlem
InkoPinkos avatar
Det är ju ändå bara i extrema nödvärnssituationer som du får använda skjutvapen i självförsvar. Inbrott i din bil är inte en av dessa situationer.

Jag är helt övertygad om att ju fler vapen som är i omlopp, desto otryggare samhälle för "medelsvensson". Ligor som beväpnar sig med insmugglade automatvapen har ju inget intresse av att stjäla din bil. De ägnar sig åt betydligt mer avancerad brottslighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in