Citat:
Ursprungligen postat av illum
Som vanligt alltså. Man väljer ut en välmående landsbygd med liberal lagstiftning och jämför med befolkningstäta områden.
Ja, dels för att bevisa att det inte är vapen som gör folk kriminella, något som vapenmotståndare brukar påstå.
Citat:
Min poäng tidigare var att genom en extrapolering av ett begränsat underlag kan sjuka slutsatser dras.
Din poäng, om man går efter vad du skrev, var: "Lustigt att THEIDF, killen som tar med det här citatet "Besides the fact that the analysis was not valid, a correlation would not have proved that firearms possession caused the violence. Correlation only means two things occur together. It says nothing about which of the two is the cause and which is the effect, or if maybe each has an effect upon the other—or if both are just results of some other thing(s) in common." själv tar med en artikel där vapeninnehav "STOPPAR 2.5 MILJONER BROTT" hahaha, det kan man bara lura Amerikanska rednecks med."
Du påstår indirekt att Klecks studie skulle innehålla slutsatser baserade på korrelationer likt Killias skräpvetenskap. Om du vill diskutera extrapolering så gör jag gärna det men blanda inte ihop korten och dra in saker som inte har med varandra att göra.
Sedan undrar jag vad du menar med extrapolering av ett begränsat underlag? Klecks studie hade ju mer intervjuade[~5000] än de flesta andra extrapoleringar som används i tidningar och television. Jag såg en på så lite människor som 500 i en presidentvals-poll förra året från USA.
Citat:
Tex som att 2,5 miljoner brott stoppats tack vare högt vapeninnehav.
Ingen har dragit slutsatsen att 2,5 miljoner brott stoppats tack vare högt vapeninnehav. Det Kleck har kommit fram till är att vapen har använts i nödsituationer 800,000 – 2,500,000 gånger varje år. Det låter lite annorlunda, eller? Är detta möjligtvis ett exempel på de medvetna lögner som du anklagar vapenliberaler för eller läste du inte ordentligt på gunsandcrime om slutsatsen?
Citat:
Här har du lite saxat ur en rapport som diskuterar vapeninnehav och rapporter om Defensive Gun Use.
Varför saxar du in detta när du debatterar med mig och mina slutsatser och inte NSPOF:s? För att detta ska någon som helst relevans i diskussionen så skulle det till att jag ställde mig bakom NSPOF och deras studie, något som jag inte gjort och nog inte kommer att göra.
Citat:
Absolut inte. Det är bara intressant om det sambandet kan bevisas om du hittar stater med LIKNANDE befolkningstäthet, social struktur och liknande vilket inte är fallet hos dig. En jämförelse mellan New York och Vermont blir pinsam minst sagt.
Så då är alltså de svenska vapenmotståndarnas huvudargument helt värdelöst? -"Om vi får rätten att bära vapen i Sverige kommer det bli kaos med mord och skottlossning hela tiden! Brotten kommer skjuta i höjden!". Vad bra att du har avlivat den myten, då.
Citat:
Om du snackar om gäng som driver runt för att misshandla då förstår jag inte hur du är hjälpt av ett vapen heller.
Då ska jag berätta att om du kan självförsvar och vet att en av de viktigaste aspekterna är uppmärksamhet så har du, om det inte är frågan om en avrättning, en stor chans att försvara dig med ett laddat vapen i hölstret. Du drar vapnet och skjuter. Så enkelt är det.
Citat:
I det fallet kommer några misshandla dig medan de som alltid står bredvid är extra beväpnade om det behövs.
Meningen här är att man skjuter innan man ligger på marken. Om man bedömer att situationen är så hotfull så att man fruktar för sin hälsa eller sitt liv så skjuter man alla som är ett hot mot dessa saker på direkten. Ett aktuellt exempel på detta är en kommande lag i Florida.
Citat:
Det hade jag gjort i alla fall om jag varit med i ett gäng och haft vapen lätt.
Vad bra att du kan brott och hur de utspelar sig. För det är ju jätteofta gäng går ut och misshandlar folk med handeldvapen förutom om de vill avrätta någon..
.
Citat:
Under inga omständigheter hjälps du av ett vapen.
Under alla omständigheter förutom rena avrättningar hjälps du troligtvis av ett handeldvapen. Det är den bästa självförsvarsvapnet som finns och stoppar massor av brott varje år. Och när du nu fortfarande hävdar att man aldrig hjälps av ett skjutvapen så får jag väl fråga: Är antalet DGU:s i USA 0 per år?
Citat:
Vad gäller statistiken från Australien som du länkat här "..." så säger den ingenting om mängden överfall och vapeninnehav. Det har NOLL samband vilket till och med går att läsa på samma sida.
Kan du inte citera så det blir lättare. Och jag tycker mig i alla fall se mängden överfall i ett diagram och hänvisningar till ban/buyback.
Citat:
..Nämen HOPPSAN! Även om axlarna inte är proportionerliga (det är ju inte axlarna i Australiens assaultrates heller) och vi inte ska dra onödiga slutsatser..
Om du inte vill dra någon slutsats så varför posta CDC-länken och Brady Bill-info i samma stycke? Skriv vad du vill skriva istället för att antyda saker. Riktiga slutsatser annars kan man sitta här och insinuera hur mycket skit som helst.
Citat:
..så kan vi väl nöja oss med att konstatera att NRA inte villa ha lagen.. och efter den så har, ja ... det behöver ju inte ha något samband?
Brady Bill gör det svårare för laglydiga medborgare att köpa vapen till självförsvar medan de kriminella fortfarande handlar på sin svarta marknad.
"..The fact is, the Brady bill is a criminal's dream come true in that it impedes law abiding citizens from purchasing tools of defense while crooks continue to freely exchange weapons on the black market.."
Citat:
Ska vi ta upp England igen också så kan vi ju titta på lite statistik angående denna legendariska explosion av brottslighet.
England är farligare än USA, ja. Du har inte citerat brottslighet i helhet utan bara mord. Tycker du det är rätt?
"According to 1995 victim surveys -- which measure robbery, assault, burglary, and motor vehicle theft -- crime rates are all higher in England than the United States (figures 1-4 of the report beginning on page 1). According to latest (1996) police statistics -- which measure incidents reported to police of murder, rape, robbery, assault, burglary, and motor vehicle theft -- crime rates are higher in England for three crimes: assault, burglary, and motor vehicle theft (figures 5-10). The 1996 crime rate for a fourth crime (robbery) would have been higher in England than the United States had English police recorded the same fraction of robberies that came to their attention as American police (figure 15).
The major exception to the pattern of higher crime rates is murder, although the difference between the two countries has narrowed over the past 16 years (below, and figure 5 of the report)."
Du har just plockat ut russinet ur kakan. Är det inte att medvetet lura folk som de elaka och välutbildade personerna på gunsandcrime gör?
Dessutom bär han dolt vapen varje dag (35 stater måste ge dig licens på dolt vapen om du genomgår viss utbildning och inte är straffad - kolla upp det på