Citat:
Ursprungligen postat av Psycotica
Jag slösade bort en massa år med att sitta i din situation. Jag gick o jobbade med en massa skitjobb i flera år vilket bara gjorde mig irriterad o min tillvaro gick mer eller mindre ut på verklighetsflykt. Tills en dag som jag och en god vän satte oss ned (han satt i samma situation) och började på allvar se att det bara fanns en väg ut ur detta. Antingen så gjorde vi något eller så var det självmord. Han började studera juridik och jag en datorvetenskaplig linje. Studierna betalas ju av lån/bidrag så själva studietiden ger inte mycket till övers i form av lyxliv, men resultatet. Jag tjänar idag över 35 tusen + bonus /mån och min polare studerar fortfarande och är top 5% på juristprogrammet. Så vad vill jag ha sagt, i Sverige så kan man bara få en dräglig tillvaro om man lägger ned sin själ i studier eller om man har kontakter. Har du inte det sistnämnda så är det tillbaka till skolbänken för din dej

jag märker att du fortfarande inte har kommit tillbaka från din lilla verklighetsflykt. jag har en yrkesutbildning från gymnasiet som jag verkligen inte har nån användning av, jag kommer nog aldrig att få heller. idag tjänar jag brutto (av nån idiotisk anledning är det ju brutto man snackar om) 31500/månaden, och jag jobbar inte ens heltid.
ger man sig in i entrepenadbranchen så kan man komma långt med lite självförtroende, småkurser, förarbevis och certifikat. nåt annat man kan gör är att ta ett CE-kort, lastbilschaffis är det inte svårt att bli.
annars kan man söka jobb på närmaste industri och sen krama ur dom så mycket utbildningar och certifikat det bara går, för att sedan söka mer välbetalda och trevliga jobb.
ett annat alternativ är att fundera ut vad man själv är extra bra på, och sen starta ett företag som bygger på detta.
alltså, man behöver inte gå på högskola/universitet eller ha ett fett kontaktnät, för att få en dräglig tillvaro i sverige. utan tvekan så blir det ju lättare att hitta sjysst jobb efter universitetet. men nåt man bör tänka på innan universitet är inkomstbortfallet jämfört med ett vanligt kneg.
låt säga att du har en nettolön på 20 000 utan utbildning, och en nettolön på 25 000 efter utbildning, under utbildningstiden har du max 10 000 netto att röra dig med, utbildningen är 5 år=60 månader, 60*10 000=600 000 kr i inkomstbortfall, efter utbildningen tjänar du ju fantastiskt mycket mer, hela 5000 kr, så om vi tar 600 000/5000=120 månader innan du kommer ifatt, lägger vi sen till utbildningstiden så blir det, om ni börjar samtidigt och den ena går på ett vanligt kneg och den andra börjar skola, så är ni ekonomiskt jämsides efter 15 år igen. skulle det sen gå lite extra bra för den hederlige knegaren, och den studerande skulle få lite svårt att hitta jobbet han studerade för så kanske det handlar om 20 eller kanske 25 år eller rent av att man aldrig kommer ikapp?
skolan kan ge ett mycket roligare jobb med lite bättre lön.