2010-07-12, 19:17
Medlem
Limenys avatar
Jag har ett litet problem. Jag har ett ljust golv, gjort i något plast material skulle jag tro ser ut som sånt som brukar finnas i klassrum och studentlägenheter, som jag har haft några krukor stånde på. Detta visade sig vara en dum ide för nu har jag fått två mörka cirklar på golvet där krukorna har stått. Jag har satt på "fötter" på krukorna så dom inte står direkt på golvet längre så ska väll slippa mer fläckar.
Dock så undrar jag om någon har någon ide om hur man får bort dom mörka cirklarna?
Citera
2010-07-12, 19:24
Medlem
ugglapugglas avatar
Aceton eller nå annat starkt. Lacknafta är bra för det sliter inte på plast.
Citera
2010-07-12, 20:29
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Hur ljust är det? För borde funka med klorin men då ska de ju va ganska ljust så du inte får ljusa fläckar istället.
Citera
2010-07-12, 21:20
Medlem
toby79s avatar
Är det någon oljebaserad färg så har du kanske fått en genomkrypning. Men testa först att skrubba med något precis på fläckarna. Går det inte bort, utan verkar sitta i plasten så är det nog något du får leva med eller byta ut golvet.
Genomträngning fungerar som så att olja i objektet sugs åt av plasten i golvet som färgar plasten där oljan drogs in. Det är nog inte omöjligt att andra ämnen kan färga av sig på samma sätt.

Har detta själv efter cykeldäck och det ser inte speciellt trevligt ut.
Citera
2010-07-23, 19:16
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglapuggla
Aceton eller nå annat starkt. Lacknafta är bra för det sliter inte på plast.

Skulle också rekommendera aceton. Har själv ett ljust (jäkla opraktiskt och vidrigt) plastgolv och aceton har hjälpt mot det mesta, om inte allt till och med.
Citera
2010-07-23, 21:39
Medlem
Snurrens avatar
Golv som i skolor eller studentrum - rätta mig om jag har fel, men det lär bestämt vara linoleum. Det kan man gnugga med stålull eller lite sandpapper. Vill man göra det tåligare i framtiden kan man satsa lite pengar på en flaska polish och stryka på i ett par lager.

Linoleum är inte alls samma sak som plast: http://sv.wikipedia.org/wiki/Linoleum det har en fördel att i viss mån vara självläkande vid skador och repor.
Senast redigerad av Snurren 2010-07-23 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in