Flashback bygger pepparkakshus!
2010-07-12, 15:21
Medlem
Celticos avatar
Behöver veta mer om valutaväxlingspåslag eller några andra avgifter när man tar ut pengar utomlands...
Citera
2010-07-12, 15:30
Medlem
Tja, ett bra sätt är ju att kolla med kortutgivaren och/eller banken. Har du testat det?
Citera
2010-07-12, 15:51
Medlem
Tror att jag läste någonstans att ICA banken inte tar något valutaväxlingspåslag vid uttag utomlands, men det kan dock vara så att jag har fel.
Citera
2010-07-12, 16:17
Medlem
Celticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krister90
Tror att jag läste någonstans att ICA banken inte tar något valutaväxlingspåslag vid uttag utomlands, men det kan dock vara så att jag har fel.

GE Money Bank mfl...
Citera
2010-07-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
GE Money Bank mfl...

Inom EU kan du använda de flesta kort utan uttagsavgift om jag fattat allt rätt, dock ej säker.
men jag vet att utanför EU är det ICA bank som är bäst
Citera
2010-07-13, 21:35
Medlem
Jag skaffade ICA-banken just pga detta. På den tiden (några år sedan) var det ICA-banken och Skandiabanken som erbjöd avgiftsfria uttag över hela världen. Skaffade först Skandiabanken men insåg sedan att de hade valutapåslag. På sistone har jag hört av en del banker att de har avgiftsfritt inom EU. Misstänker dock de tillämpar påslag.

Värt att notera är att bankerna i uttagslandet har ett finger med i spelet. Kurserna kan tex variera från automat till automat har jag märkt, och ibland har där varit någon avgift.

I övrigt funkar ICA-bankens kort bra. Sjukt smidigt att kunna använda bankomater precis som hemma utan att tänka på avgifter och påslag.
Citera
2010-07-13, 22:38
Medlem
Celticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Jag skaffade ICA-banken just pga detta. På den tiden (några år sedan) var det ICA-banken och Skandiabanken som erbjöd avgiftsfria uttag över hela världen. Skaffade först Skandiabanken men insåg sedan att de hade valutapåslag. På sistone har jag hört av en del banker att de har avgiftsfritt inom EU. Misstänker dock de tillämpar påslag.

Värt att notera är att bankerna i uttagslandet har ett finger med i spelet. Kurserna kan tex variera från automat till automat har jag märkt, och ibland har där varit någon avgift.

I övrigt funkar ICA-bankens kort bra. Sjukt smidigt att kunna använda bankomater precis som hemma utan att tänka på avgifter och påslag.

Med tanke på detta, så brukar det finnas ett val på bankautomaten, kommer inte ihåg vad det står. Men man kan välja mellan att ta ut på två sätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in