Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-13, 13:30
  #109
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ontblod
Idag är hunden i fråga överviktig och tja, väldigt livlös och det är i sådana situationer som jag undrar om inte kastrering är en för enkel utväg för vissa hundägare. Vad skulle t ex vara fel med att låta hunden träffa andra hundar oftare och inte bara när den går ut ungefär 10-15 minuter fyra gånger om dagen?
Fast då talar vi ju om en oengagerad hundägare som tydligen inte motionerar sin hund tillräckligt. Min hund är precis lika glad och aktiv som innan han blev kastrerad med skillnaden att han numera kan leka med tikar utan att bli totalt blockerad. Så exakt hur lider han av att vara kastrerad?
Citera
2010-07-13, 13:34
  #110
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Fast då talar vi ju om en oengagerad hundägare som tydligen inte motionerar sin hund tillräckligt. Min hund är precis lika glad och aktiv som innan han blev kastrerad med skillnaden att han numera kan leka med tikar utan att bli totalt blockerad och jucka som en galning.

Eftersom de som äger honom är våra grannar pratar vi med dem rätt så ofta om hundar och i övrigt verkar de vara hur snälla och kärleksfulla som helst emot honom men just skälet till varför de kastrerade honom finner jag märkligt.
Citera
2010-07-13, 14:03
  #111
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ontblod
Eftersom de som äger honom är våra grannar pratar vi med dem rätt så ofta om hundar och i övrigt verkar de vara hur snälla och kärleksfulla som helst emot honom men just skälet till varför de kastrerade honom finner jag märkligt.
Det är mycket möjligt att de älskar sin hund vad jag ville understryka är att det fetstilta helt och hållet handlar om ägarna, det är inte ett argument mot kastrering.

"Idag är hunden i fråga överviktig och tja, väldigt livlös och det är i sådana situationer som jag undrar om inte kastrering är en för enkel utväg för vissa hundägare. Vad skulle t ex vara fel med att låta hunden träffa andra hundar oftare och inte bara när den går ut ungefär 10-15 minuter fyra gånger om dagen? "
Citera
2010-07-13, 14:04
  #112
Medlem
swimp78s avatar
Djur i fångenskap mår bättre av att vara kastrerade.
Citera
2010-07-13, 14:08
  #113
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Det är mycket möjligt att de älskar sin hund vad jag ville understryka är att det fetstilta helt och hållet handlar om ägarna, det är inte ett argument mot kastrering.

"Idag är hunden i fråga överviktig och tja, väldigt livlös och det är i sådana situationer som jag undrar om inte kastrering är en för enkel utväg för vissa hundägare. Vad skulle t ex vara fel med att låta hunden träffa andra hundar oftare och inte bara när den går ut ungefär 10-15 minuter fyra gånger om dagen? "

Jag förstår.

I mitt tycke är det alldeles för enkelt att skaffa hund i dag, vem som helst kan ju göra det. Men det är ett helt annat ämne.
Citera
2010-07-13, 16:08
  #114
Medlem
jonathanstranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ontblod
Men det är ju det jag menar med att om den hade träffat andra hundar oftare så kanske den inte hade blivit så uppspelt och pipit och därmed inte behövt bli kastrerad.

Vi har frågat dem om det var bara därför de kastrerade honom och de säger att det var det. De tyckte det var "störande och jobbigt att lyssna på" när han pep efter en promenad. Jag tycker i alla fall att det är en väldigt lös grund att kastrera ett djur på.

Sen att han är överviktig beror väl på att de slarvat med kost och motion efter kastrering.

Mja det tror jag knappast, anledningen till att de blir stressade är ju inte att de träffar en HUND, utan att de träffar/känner lukten av en LÖPANDE hund. Det spelar ingen roll om hunden får umgås med andra hundar jätteofta, de kommer ändå reagera när de träffar löpande hundar, om de inte är kastrerade.

Ja det håller jag med om, då är det ju bara för att de inte orkar med hundens gnäll. Det är kanske inte lika vettigt.
Citera
2010-07-13, 16:10
  #115
Medlem
jonathanstranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
NU är mina hanar 8 månader och precis börjat visat känslor när grannens tikar löper. De kan ibland på natten och deras pappa med som jag hade 11 år, bli väldigt rastlösa, väcka mig, och föra lite liv. Ja det är jobbigt MEN jag personligen tycker inte det är skäl nog att kastrera. Däremot om de rymmer hemifrån efter löptikar på flera mils avstånd eller börjar bråka internt eller bli plötsligt hanilska skulle jag kunna tänka mig att göra det. Men inte endast av skälet att de blir lite mer gnälliga under löp perioder.

Oj, såg inte att det var mig du svarade.
Nej jag håller med om att det inte är tillräckligt skäl direkt (skrev det just i ett annat svar). Jag menade mer om hunden mådde uppenbart dåligt av det och blev alltför stressad, ungefär som min katt som jag har för mig att jag skrev om tidigare i tråden. Att djuret stör mig räcker inte, utan det är om jag märker att djuret självt mår dåligt.
Citera
2010-07-13, 16:12
  #116
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raantanen
Riktigt uselt argument. Kastrering du din barn också kanske?

Ps jag är för kastrering av djur det var någon snubbe som klokt här i tråden förklarade varför.

Japp ska kastrera ungarna snarast.

Nej men, människor och hundar är väl lite annorlunda? Vet inte var du kommer ifrån men, här i mellersta Sverige är det vi som äger hundarna, inte tvärtom. Vi står över hundarna, dom gör som vi säger.
__________________
Senast redigerad av fjisken 2010-07-13 kl. 16:18.
Citera
2010-07-13, 18:05
  #117
Medlem
Zanizailas avatar
Jag tycker det är väldigt underligt med den här "kastrerings-tabun" i Sverige, ffa. när det gäller hundar. För en gångs skull tycker jag USA föregår med gott exempel. Där är det praktiskt taget standard att kastrera alla katter och hundar som inte ska användas i avel, dels pga. hälsan för individen men mycket pga. den väldigt överpopulationen av hemlösa djur där.

Detsamma gäller för katter här. Huskatter är "slit-och-släng-djur" som tappat sitt värde totalt. Ingen betalar ens några hundralappar för en huskatt, ett intelligent djur som kan leva i tjugo år. Men folk betalar lätt hundratals kronor för en råtta eller dylikt, som inte ens lever i tre-fyra år (inget ont om smådjur). Kastrera alla utekatter, överpopulationen av kattungar som ingen vill ha minskar = kattens värde stiger.

Jag planerar att kastrera min hanvalp när han blir lite äldre (alldeles innan könsmognaden). Argumenten jag har är som följer...

Fördelar
* Minskad risk för hanhundsaggressivitet
* Minskad risk för prostataproblem
* Han luktar inte hanhund längre (= hanar med kulorna kvar har ingen anledning att mäta sig med honom)
* Ingen risk för testikelcancer
* Han ränner inte efter tikar
* Sexuella beteenden minskar
* Markerande och sniffande minskar

Och nackdelar...
* Risk för minskad ämnesomsättning

Det var det jag kom på. Jag förstår inte alls varför det skulle vara grymt att knipsa bort kulorna/ta bort livmoder och äggstockar. Det tar bort en drift som de ändå aldrig kommer få utlopp för, där kan vi snacka frustration.
Och om det görs före könsmognaden så minskar risken för ljuvertumörer hos tikar dramatiskt. Det finns risk (hos tikar) för inkontinens, och hos båda könen kan humöret förändras (speciellt/i allafall om det händer när hunden redan är vuxen), men annars ser jag inte alls vad den här tabun är för.

Vi kastrerar hingstar av ren standard - hankatter också - varför är det en sådan tabu runt hundar?
Citera
2010-07-13, 18:14
  #118
Medlem
Neorphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Jag tycker det är väldigt underligt med den här "kastrerings-tabun" i Sverige, ffa. när det gäller hundar. För en gångs skull tycker jag USA föregår med gott exempel. Där är det praktiskt taget standard att kastrera alla katter och hundar som inte ska användas i avel, dels pga. hälsan för individen men mycket pga. den väldigt överpopulationen av hemlösa djur där.

Detsamma gäller för katter här. Huskatter är "slit-och-släng-djur" som tappat sitt värde totalt. Ingen betalar ens några hundralappar för en huskatt, ett intelligent djur som kan leva i tjugo år. Men folk betalar lätt hundratals kronor för en råtta eller dylikt, som inte ens lever i tre-fyra år (inget ont om smådjur). Kastrera alla utekatter, överpopulationen av kattungar som ingen vill ha minskar = kattens värde stiger.

Jag planerar att kastrera min hanvalp när han blir lite äldre (alldeles innan könsmognaden). Argumenten jag har är som följer...

Fördelar
* Minskad risk för hanhundsaggressivitet
* Minskad risk för prostataproblem
* Han luktar inte hanhund längre (= hanar med kulorna kvar har ingen anledning att mäta sig med honom)
* Ingen risk för testikelcancer
* Han ränner inte efter tikar
* Sexuella beteenden minskar
* Markerande och sniffande minskar

Och nackdelar...
* Risk för minskad ämnesomsättning

Det var det jag kom på. Jag förstår inte alls varför det skulle vara grymt att knipsa bort kulorna/ta bort livmoder och äggstockar. Det tar bort en drift som de ändå aldrig kommer få utlopp för, där kan vi snacka frustration.
Och om det görs före könsmognaden så minskar risken för ljuvertumörer hos tikar dramatiskt. Det finns risk (hos tikar) för inkontinens, och hos båda könen kan humöret förändras (speciellt/i allafall om det händer när hunden redan är vuxen), men annars ser jag inte alls vad den här tabun är för.

Vi kastrerar hingstar av ren standard - hankatter också - varför är det en sådan tabu runt hundar?

Självklart har du många rätt i din "tes". Dessutom gjorde man en undersökning i USA efter det att man införde en rutinmässig kastreringsrekommendation för att se skillnaderna på en icke-kastrerad och kastrerad hund. Resultatet blev som förväntat, kastrerade hundar hade överlag bättre hälsa och levde ett sundare och friskare liv.
Citera
2010-07-13, 18:17
  #119
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Vi kastrerar hingstar av ren standard - hankatter också - varför är det en sådan tabu runt hundar?
Jag kastrerar endast de som behöver det. Ser inte varför man ska kastrera en hingst om den fungerar att arbeta med. Ohanterliga förstår jag fullständigt. Jag tycker man ska vara restriktiv och inte göra kirurgiska ingrepp i onödan.

Sen till negativa sidan vid kastrering kan vi tillägga att de kan tappa sin identitet. Har sett det både hos hund och häst. De blir osäkra etc och tappar lite av sig själv, det repareras inte heller över en natt.
Citera
2010-07-13, 18:28
  #120
Medlem
Alla mina katter är kastrerade hade dom inte vart de hade jag haft huset fullt med kattpiss och tre magra katter som är stressade.

Stress är vanligt på okastrerade katter, hundar.
Hade jag kastrerat min hund så hade jag sluppit ta bort hela livmodern nu pga cystor och sluppit ett infekterat operationssår.

Harmoni något vi ger i gåva till våra djur.


Konstigt vad en del ska ta sånt personligt o tänka på djur som en del av sig själv, det är inte du som blir kastrerad det är djuret.

Om fel kastrera katter skulle vi slippa alla hemlösa katter tex.

larvigt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback