Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-11, 19:09
  #1
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Har börjat köra lite gamla gameboy och känner att ingen av mina gameboy konsoler är bra nog. Den bästa är GBA. men den saknar bakgrundsljus. Det har ju dock SP men den är inte lika skön att hålla i.

Och jag minns att för x antal år sedan så kom någon ut med en ljusplatta man la på GBA. Under själva plastskyddet. Dock finner jag ingen sådan sida längre. Kollat lite på tradera också...

Eller kan man rent av lätt byta GBA SPs ljus till GBA?

Har en DS också men den tar ju inte dom gamla GB-spelen...

Förslag...
Citera
2010-07-11, 20:17
  #2
Medlem
robotwos avatar
http://www.goldenshop.com.hk/AI-trad/gba/backlit.htm
Afterburner kittet?
Citera
2010-07-11, 20:29
  #3
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Jo där är typ något sånt ja. Men frågan är hur seriöst dom är. Ser ut som en 13 åring fixat hemsidan. Sen funkar inte "pris"-knappen. Man kommer ju helt fel.

Kom inte nintendo ut med en GBA som hade bättre bakgrundbelysning. Eller va detta bara SP modellen?
Citera
2010-07-14, 11:43
  #4
Medlem
Evolution!s avatar
Det var SP-modellen, ja...
Synd att de inte fixade ljuset i första utgåvan, för den är som sagt mycket skönare att hålla i än vad SP´n är...
Citera
2010-07-23, 15:38
  #5
Medlem
ICanHass avatar
Jag söker faktiskt också någon form av bra ljusgrej till vanliga GBA. Hittade nya GBA i kartong för 59:-/st (!) på Ica Maxi för några månader sedan, och har tänkt att jag ska lira lite gamla sköna spel för känslans skull på de.
Och ja, jag vet att de går att lira på DS, men det är ju inte lika kul...
Citera
2012-03-08, 21:38
  #6
Medlem
Trifts avatar
Gammal tråd men skriver ändå.

Har samma problem som du att GBA skärmen är så otroligt dålig skärm men finns det kanske en chans att byta ut den gamla skärmen på GBA mot den nya GBA sd som har backlit? Någon som faktiskt prövat detta? Har googlat av mig som ett as nu men inte har jag hittat något
Citera
2012-03-08, 22:10
  #7
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trift
Gammal tråd men skriver ändå.

Har samma problem som du att GBA skärmen är så otroligt dålig skärm men finns det kanske en chans att byta ut den gamla skärmen på GBA mot den nya GBA sd som har backlit? Någon som faktiskt prövat detta? Har googlat av mig som ett as nu men inte har jag hittat något

Även om det skulle gå känns det mycket enklare & billigare att bara helt enkelt köpa ett GBA SP. Om du står ut med den äldre modellen med belyst skärm så finns de för småpengar på eBay.co.uk. Har själv ropat hem dem för under en hundring.
Citera
2012-03-10, 21:50
  #8
Medlem
Trifts avatar
Ja jag får helt enkelt göra det.. Lite synd då jag gillar mitt GBA och då den är så himla skön å hålla i. Tack för tipset om Ebay! Hade helt glömt bort att titta ifrån den svenska marknaden när de gällde auktioner!
Citera
2012-03-10, 23:19
  #9
Medlem
robotwos avatar
Vet inte om det är mycket till alternativ, men har hört att GB Micro har bättre bakgrundsbelysning än GBA SP, dock så är dom så attans små och spelar ENDAST GBA spel , inge GB eller GBC
Citera
2012-03-11, 00:01
  #10
Medlem
Trifts avatar
Ja de har jag tänkt på.. Men tyvärr har jag mest GB och colour spel jag spelar då också
Citera
2012-03-12, 18:16
  #11
Medlem
GBA har kass skärm och kräver perfekt belysning och vinkel för att bilden ska bli bra. Mitt bästa råd är att ladda ner en emulator, skaffa en flashkassett till Nintendo DS och spela gameboy spelen där.
Citera
2012-05-29, 13:48
  #12
Medlem
Sarkoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robotwo
Vet inte om det är mycket till alternativ, men har hört att GB Micro har bättre bakgrundsbelysning än GBA SP, dock så är dom så attans små och spelar ENDAST GBA spel , inge GB eller GBC
Nja, detta är faktiskt inte sant. Efter lite research har jag hittat att Nintendo släppte en version av Gameboy Advance SP ett par år senare med samma kvalité som ett gameboy micro. Första modellen med endast främre belysning kallas för: AGS-001. Däremot så släpptes en GBA AGS-101 med bakgrundsbelyst skärm ett par år senare 2005. Här jämför de de två versionerna:
http://www.youtube.com/watch?v=QQ06VSYbsmw
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback