Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-25, 15:47
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Fast V-ringade t-shirtar är mer "svennebanan/guido/wtf" än hipster, hipsters har O-ringade t-shirtar (jepp, jag själv har ett par redigt urringade tishor, slå på mig bara). Jag äger även en MacBook, ett par Converseskor och rockade tidigare ett par Wayfarer-lookalikes. Nu kör jag på Clubmaster-lookalikes istället.

Antyder du att jag är en hipster? Jag kan ju tillägga att de flesta av mina brallor är väldigt smala och väldigt tighta.

Antingen är du ironisk eller så är du en hipster.
Citera
2010-08-25, 16:58
  #146
Medlem
milgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Antingen är du ironisk eller så är du en hipster.

Ironisk i texten eller kläderna? Annars är han ju en hipster om det var kläderna du menar.
Citera
2010-08-25, 16:58
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milga
Ironisk i texten eller kläderna? Annars är han ju en hipster om det var kläderna du menar.

Kläderna var nog det jag mest syftade på och allt annat han skrev också för den delen. Kul att en hipster tittar in i tråden för en gångs skull dock. Som kanske har lite mer kött på benen.
Citera
2010-08-25, 17:30
  #148
Medlem
milgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Kläderna var nog det jag mest syftade på och allt annat han skrev också för den delen. Kul att en hipster tittar in i tråden för en gångs skull dock. Som kanske har lite mer kött på benen.

Men är inte ett kriterium för att vara just en hipster att man bär sina kläder med ironi? Eller är det jag som missat något här?
Citera
2010-08-25, 17:31
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milga
Men är inte ett kriterium för att vara just en hipster att man bär sina kläder med ironi? Eller är det jag som missat något här?

Man kan ju bära ironiska kläder men man kan även vara icke-ironisk, men utåt sett så är man ju ironisk i sin framtoning. Det här blir en clusterfuck i min hjärna eftersom att jag inte är så pass bevandrad i det träsket att jag kan kalla mig för någon guru.

Men ja - du har nog rätt där.
Citera
2010-08-25, 20:07
  #150
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
http://youareanidiot.blogg.se/images...1_10002678.jpg

Nej, de kan vara minst lika extrema som de amerikanska. Det här är ett vagt exempel.
Solklar modebloggare.
Tatueringar, kukfula mustascher och allehanda skäggväxt och vintagekläder. Wayfarers och v-ringade t-shirts gör knappast en hipster, utan det lika gärna vara en festival- dj-kille eller södermalmsbo.
http://29.media.tumblr.com/tumblr_l6...zhzdo1_500.jpg <- där har ni.
Citera
2010-08-25, 20:08
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Solklar modebloggare.
Tatueringar, kukfula mustascher och allehanda skäggväxt och vintagekläder. Wayfarers och v-ringade t-shirts gör knappast en hipster, utan det lika gärna vara en festival- dj-kille eller södermalmsbo.
http://29.media.tumblr.com/tumblr_l6...zhzdo1_500.jpg <- där har ni.

Tack för fyllnaden.

Men är inte det där två amerikanska hipsters på bilden?
Citera
2010-08-25, 20:26
  #152
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Tack för fyllnaden.

Men är inte det där två amerikanska hipsters på bilden?
Jo, stämmer. Men det är alldeles för få av av dom ni kallar hipsters som faktiskt är det i sin korrekta benämning. Det finns ett fåtal i Sverige som faktiskt ser ut på det viset. Men nu verkar det som alla indie/festivalentusiaster/fans av vintagekläder osv. blir ihop buntade till hipsters, trots att de jag nämnde kanske bara har något av alla de attributer som gör en äkta skitnödig kukhipster.
Citera
2010-08-25, 20:29
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Jo, stämmer. Men det är alldeles för få av av dom ni kallar hipsters som faktiskt är det i sin korrekta benämning. Det finns ett fåtal i Sverige som faktiskt ser ut på det viset. Men nu verkar det som alla indie/festivalentusiaster/fans av vintagekläder osv. blir ihop buntade till hipsters, trots att de jag nämnde kanske bara har något av alla de attributer som gör en äkta skitnödig kukhipster.

Tja, med tanke på att de flesta med intresse av vintagemodet och som är festivalentusiaster brukar just vara hipsters och inte indiefolk. Som sagt tidigare av cst: "alla hipsters är indie, men alla som är indie är inte hipsters."

Vi har fått en mycket större utbredning av främst (småflickor och dylikt) hipsters nu på senare tid som infiltrerat.

EDIT: Dagens fjortisar har hoppat över till indie/hipster och det är där de återfinns numera tills det kommer en ny trend.
Citera
2010-08-25, 22:09
  #154
Medlem
brianmolkos avatar
Några som tror de är kulturella
precis som lite kläder är det ..
Citera
2010-08-25, 22:29
  #155
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamui
Jag vet inte om jag har antytt något om dig, men du låter onekligen som en hipster!
Aight. Må så vara. Jag själv skulle dock aldrig identifiera mig med de som jag kallar för hipsters, men ja, vi är nog lika på många sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Antingen är du ironisk eller så är du en hipster.
Har du missat hur jag brukar gå klädd? Gå igenom "Posta bilder på era kläder" så får du se.
Citat:
Ursprungligen postat av milga
Ironisk i texten eller kläderna? Annars är han ju en hipster om det var kläderna du menar.
Jaha?

Jag brukar bära button-down-skjorta i oxford under en stickad tröja (s.k pullover, både V-ringade och O-ringade om det nu är relevant), mörka jeans (oftast) och ett par svarta skinnskor. Ibland bär jag jeans och t-shirt istället.

Jag är så jävla snäll just idag att jag bjuder på ett par bilder. Så här har jag sett ut idag:
Face
Tygpåsen! (som jag för övrigt har designat åt en viss reklamskola, fick den som en del av ett "tack").
Min politiska tillhörighet och min jacka från DDR som jag fyndade på Myrorna. Bilderna är självfallet tagna med min MacBook.

Här är ett par musikexempel.

Jag bär inte stora brillor och jag har inga tatueringar. Jag har inga pastellfärgade brallor och jag är försiktig med att bära andra skor än svarta skinnskor. Några frågor?

Här är en gammal goding som alla borde lyssna på: http://www.slangmusik.com/music/sexf...lf-hipster.mp3
__________________
Senast redigerad av Herr_Oin 2010-08-25 kl. 22:32.
Citera
2010-08-25, 22:36
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Aight. Må så vara. Jag själv skulle dock aldrig identifiera mig med de som jag kallar för hipsters, men ja, vi är nog lika på många sätt.

Hipsters säger ju aldrig att de är hipsters - hänvisar till tidigare inlägg av cst:
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Till attityden så antar jag att hipstersarna vill utmana och provocera vedertagna åsikter och stilar. Detta gör dem till en homogen grupp som de inte vill tillhöra. Därför kan en hipster aldrig säga att han är hipster, utan det är ett erkännande som måste komma utifrån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback