Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-11, 14:31
  #1
Medlem
Tja!

Igår satt jag och surfade lite på flashback och läste lite. Sen när jag skulle sätta på musik så funkade inte ljudet så jag startade om datorn för att se om det fixade sig, men självklart fixade det sig inte. Nu kommer jag inte in i Windows istället. När jag startar upp datorn så ser jag den gröna asus skärmen i början sen kommer Windows XP loggan fram och laddar. När det har laddat ett tag så får jag bluescreen i en halv sekund, det bara blinkar till så man hinner inte se vad som står. Efter bluescrenen så startas datorn om av sig själv och det börjar om från början.

Jag har:

Windows XP (tror det var pro men inte säker) 32bit Sp3

AMD Athlon II X3 425/2700Mhz/1.5Mb/3600Mt/s

4Gb Internminne DDR2 Corsair XMS2-X 6400/800Mhz

Sony Intern SATA DVD+-RW 24x - (Dual Layer) BRÄNNARE, Buffer Memory 2MB.

Seagate 640GB SATA II Barracuda 7200.11 (32MB Cache / SATA II / Spindle Speed 7200 rpm)

XFX GeForce 9800GT 670M 512MB PhysX CUDAPCI-Express 2.0, "XXX", 2xDVI, HDPC, Graphics Plus, 3D Stereo, 720/1950 MHz

Nätverk 10/100/1000MBps integrerat

Nätdel ATX12V (500W)

Moderkort Asus M4N78 SE

Razer Copperhead

Gammalt Trust tangentbord

Western Digital MyBook 500GB Extern

Och en gammal(!) Western Digital Caviar 111GB


Jag har testat att ta ur ett ramminne i taget och testat utan lycka och jag har också kopplat ur den gamla 111GB hdd'n som jag satte in själv för någon månad sedan. Har också tagit ur alla kablar "utanpå chassit" så att det bara är elkabeln och dvi bildsladden kvar men det funkar åndå inte.

Datorn är ungefär ett halvår gammal och jag har 2 års garanti så jag kan lämna in den och få den fixad men jag kan inte göra det förren om en vecka och vill gärna ha den fixad innan. Så vad kan jag göra? Tack på förhand.

PS. Ska jag lägga upp en film på hur det ser ut när jag startar datorn? Jag kommer in i bios. Jag vill helst inte formatera datorn då jag har väldigt mycket saker på den.
__________________
Senast redigerad av Skater93 2010-07-11 kl. 14:36.
Citera
2010-07-11, 14:35
  #2
Medlem
hishultas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skater93
Tja!

Igår satt jag och surfade lite på flashback och läste lite. Sen när jag skulle sätta på musik så funkade inte ljudet så jag startade om datorn för att se om det fixade sig, men självklart fixade det sig inte. Nu kommer jag inte in i Windows istället. När jag startar upp datorn så ser jag den gröna asus skärmen i början sen kommer Windows XP loggan fram och laddar. När det har laddat ett tag så får jag bluescreen i en halv sekund, det bara blinkar till så man hinnar inte se vad som står. Efter bluescrenen så startas datorn om av sig själv och det börjar om från början.

Jag har:

Windows XP (tror det var pro men inte säker) 32bit Sp3

AMD Athlon II X3 425/2700Mhz/1.5Mb/3600Mt/s.

4Gb Internminne DDR2 Corsair XMS2-X 6400/800Mhz

Sony Intern SATA DVD+-RW 24x - (Dual Layer) BRÄNNARE, Buffer Memory 2MB.

Seagate 640GB SATA II Barracuda 7200.11 (32MB Cache / SATA II / Spindle Speed 7200 rpm)

XFX GeForce 9800GT 670M 512MB PhysX CUDAPCI-Express 2.0, "XXX", 2xDVI, HDPC, Graphics Plus, 3D Stereo, 720/1950 MHz

Nätverk 10/100/1000MBps integrerat

Nätdel ATX12V (500W)

Moderkort Asus M4N78 SE

Razer Copperhead

Gammalt Trust tangentbord

Western Digital MyBook 500GB Extern

Och en gammal(!) Western Digital Caviar 111GB


Jag har testat att ta ur ett ramminne i taget och testat utan lycka och jag har också kopplat ur den gamla 111GB hdd'n som jag satte in själv för någon månad sedan. Har också tagit ur alla kablar "utanpå chassit" så att det bara är elkabeln och dvi bildsladden kvar men det funkar åndå inte.

Datorn är ungefär ett halvår gammal och jag har 2 års garanti så jag kan lämna in den och få den fixad men jag kan inte gör det förren om en vecka och vill gärna ha den fixad innan. Så vad kan jag göra? Tack på förhand.

PS. Ska jag lägga upp en film på hur det ser ut när jag startar datorn?

Har du provat att starta i felsäkert läge?
Piper den anorlunda när du startar den?
Citera
2010-07-11, 14:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hishulta
Har du provat att starta i felsäkert läge?
Piper den anorlunda när du startar den?

Juste, det glömde jag säga. Efter asus skärmen så kommer jag direkt till "Välj om du vill starta datorn normalt, felsäkert läge, felsäkertläge med nätverk/kommandotolken, senaste fungerande inställningar" och det spelar ingen roll vad jag väljer där för jag få bluescreen vid xp loggan ändå. Datorn piper inte.
Citera
2010-07-11, 14:40
  #4
Medlem
Sen så har jag märkt att min externa hdd står på fast datorn är avstängd, det börja bli så när datorn slutade fungera och det har aldrig vart så innan.
Citera
2010-07-11, 16:23
  #5
Medlem
hasenfrasens avatar
1) Starta en Recovery Console från XP CD-skivan och kör CHKDSK C: /P /R

2) Starta från Hirens Boot-CD och välj att köra mini-XP och kör en virus-scanning mha t.ex. SuperAntiSpyware. Kom ihåg att först köra igång nätverket i Mini-XP.
Citera
2010-07-11, 17:10
  #6
Medlem
JGGs avatar
Lite sjukt, men jag fick exakt samma problem som dig. Satt och lyssnade på spotify sedan är allt ljud borta helt plötsligt. Startar om datorn, kommer inte in i windows.

Jag hade tänkt följa tipset som hasenfrasen nämde. Stoppade in min crackade XP skiva, hittar inget recovery alternativ. Quittar från XP och datorn startas om. Får då fram alternativ som du skrivit om ovan. Safe-mode, starta som vanligt etc. "Starta som vanligt alternativet" är redan markerat och väljs om man inte väljer något inom 30 sekunder. Ides aldrig trycka på enter knappen, så efter 30 sek så startades datorn med alternativet "som vanligt". Några sekunder senare var jag inne i windows. Skumt!

Men jag har fortfarande inget ljud!!!!
__________________
Senast redigerad av JGG 2010-07-11 kl. 17:22.
Citera
2010-07-11, 22:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
1) Starta en Recovery Console från XP CD-skivan och kör CHKDSK C: /P /R

2) Starta från Hirens Boot-CD och välj att köra mini-XP och kör en virus-scanning mha t.ex. SuperAntiSpyware. Kom ihåg att först köra igång nätverket i Mini-XP.

Har också en crackad xp pro skiva och hittar ingen recovery console. Finns det något annat jag kan göra?
Citera
2010-07-11, 22:30
  #8
Medlem
Testade att sätta bios till default och ändrade sen boot ordningen så att den startar från rätt hdd men det funkar inte ändå.

En grej som kanske gjorde att datorn blev konstig: För några dagar sedan så blev det strömavbrott för att det var någpt konstigt med infravärmen. Vi fick koppla ur den och sen dra tillbaka "jordknappen" för att elen skulle fungera igen. Det fungerade dock bra att starta datorn igen efter att det hade blivit strömavbrott. Kan de ha något med saken att göra?
Citera
2010-07-11, 22:30
  #9
Medlem
Dubbelpost.
Citera
2010-07-12, 00:01
  #10
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skater93
Finns det något annat jag kan göra?

Som sagt, Hirens boot-cd gör att du kommer åt disken när den är off-line.

Vilken XP OEM-skiva som helst har Recovery Console som alternativ som du kan använda.
Citera
2010-07-12, 00:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Som sagt, Hirens boot-cd gör att du kommer åt disken när den är off-line.

Vilken XP OEM-skiva som helst har Recovery Console som alternativ som du kan använda.

Läste lite och tror jag vet hur man kommer åt recovery console. Man trycker på r när man bootat xp skivan? Läste också att CHKDSK C: /P /R återställer eller reparerar, kommer jag förlora några filer jag har på hdd'n?

Jag måste vänta tills imorgon med att bränna en Hirens skiva eftersom att mina cd skivor är slut.

Håller på och kör ett Memtest86+ V4.10 från en Ultimate Boot CD V5.0.2. Har kört en och en halv pass än så länge och inga errors. Hur många passar borde man köra?
Citera
2010-07-12, 01:10
  #12
Medlem
Har fixat ett Hirens USB 10.4 och har lyckats komma in i Mini XP. Ska köra en CHKDSK C: /P /R från XP skivan sen ska jag testa SuperAntiSpyware i Mini XP.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback