2014-12-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som en personlig åsikt blir mitt trådsvar: Nej, kristna är överlag inte mentalt störde.

Men eftersom religiösa statistiker är mycket opålitliga har jag inget procentuellt underlag och kan endast vara säker på att mängden av mentalt störde kristna minskar och att mängden av mentalt sunda kristna ökar; tydligt och signifikant.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det har du helt rätt i men min erfarenhet är att det är väldigt få som gör det generellt i alla fall i sådan grad att de sticker ut i RL. Men här är det rätt många av de värsta missionärerna som gör det imho. Har inte den erfarenheten från RL. Men generellt självklart inte.

Ok, då gör vi bokslut för den här gången? Önskar att jag orkat/haft tid att skriva mer här på forumet..
Senast redigerad av misAAntrop 2014-12-11 kl. 19:49.
Citera
2014-12-12, 16:23
Medlem
Läser på högskola och identifierar mig själv som kristen. Tycker att det är ganska skumt att se sig själv som en bättre människa och att se ner på andra med annan världsyn som mentalt störda ganska... Stört.
Citera
2014-12-12, 16:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTipp
Läser på högskola och identifierar mig själv som kristen. Tycker att det är ganska skumt att se sig själv som en bättre människa och att se ner på andra med annan världsyn som mentalt störda ganska... Stört.
Frekvent i många teologiska strömningar.
I USA blir du ju betraktad som moraliskt suspekt om du är ateist som politiker.
Så det skadar inte att den kristna världen får sig en spark i röven ibland så de ruskas om och inser att de argument som de använder mot ateister kan lika gärna vändas emot dem. Och oftast mer effektivt med.
Citera
2014-12-12, 16:49
Medlem
Fasta jag argumenterar inte riktigt. Jag bara kom till motsatta resultat som TS kom fram till.

Och förövrigt kan jag hålla med dig lite.
Citera
2014-12-12, 17:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som en personlig åsikt blir mitt trådsvar: Nej, kristna är överlag inte mentalt störde.

Men eftersom religiösa statistiker är mycket opålitliga har jag inget procentuellt underlag och kan endast vara säker på att mängden av mentalt störde kristna minskar och att mängden av mentalt sunda kristna ökar; tydligt och signifikant.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det har du helt rätt i men min erfarenhet är att det är väldigt få som gör det generellt i alla fall i sådan grad att de sticker ut i RL. Men här är det rätt många av de värsta missionärerna som gör det imho. Har inte den erfarenheten från RL. Men generellt självklart inte.

Citat:
Ursprungligen postat av misAAntrop
Ok, då gör vi bokslut för den här gången?

Till synes vill varken MeanMe eller jag kategorisk klassificera dig som mentalt störd. Så ja; det ser jag som ett bokslut.

Citat:
Önskar att jag orkat/haft tid att skriva mer här på forumet..

För min del uppskattar jag din närvaro. Men du vet att jag är en krävande dialog-partner, så du vet redan vad du ger dig in på.
Citera
2014-12-12, 17:38
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Till synes vill varken MeanMe eller jag kategorisk klassificera dig som mentalt störd. Så ja; det ser jag som ett bokslut.

För min del uppskattar jag din närvaro. Men du vet att jag är en krävande dialog-partner, så du vet redan vad du ger dig in på.

Du diskuterar ju inte ens religion!

Vad är din målsättning här?
Citera
2014-12-12, 17:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av PKJuristen
Du diskuterar ju inte ens religion!

Jodå. I perspektivet av om hurvida teister är allmänt fnoskiga.

Citat:
Vad är din målsättning här?

Att profilera en distinktion mellan (det jag kallar) "pådyvlande teism" och "vettig teism".
Citera
2014-12-12, 17:50
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Jodå. I perspektivet av om hurvida teister är allmänt fnoskiga.

Att profilera en distinktion mellan (det jag kallar) "pådyvlande teism" och "vettig teism".

Ser du nåt resultat?

Hur länge har du planerat att göra detta?

Vad har du kommit fram till hittills?
Citera
2014-12-12, 18:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av PKJuristen
Ser du nåt resultat?

Lite i attityder och konsekvenser. En del acceptans vad angår denna klassificerings-terminologi.

Citat:
Hur länge har du planerat att göra detta?

Det profilerade sig tydligast ung. två år tillbaka efter en period med korta ... men kreativa ... dialoger med Anjoh66, som är lite av en mentor för mig; trots att jag är ateist.

Citat:
Vad har du kommit fram till hittills?

Att det finns en avgörande skillnad mellan pådyvlande och vettiga teister.
Citera
2014-12-12, 18:47
Bannlyst
Jag räknar mig som jude eftersom farsan har omskurit mig i hjärtat. Men eftersom han sedan hoppat in där så får jag väl räkna mig som kristen också.

Det finns bara EN Herre och hans namn är Jesus!
Citat:
En rest blir renad

7Upp, svärd, mot min herde,
mot min förtrogne,
säger Herren Sebaot.
Dräp herden så att fåren skingras!
Jag lyfter min hand mot de svaga.
8I hela landet, säger Herren,
skall två tredjedelar utrotas och gå under,
men en tredjedel skall lämnas kvar.
9Den tredjedelen skall jag låta gå genom eld,
jag skall rena den som man renar silver,
jag skall pröva den som man prövar guld.
De skall åkalla mig
och jag skall svara dem.
Jag skall säga: ”Detta är mitt folk”,
och de skall säga: ”Herren är vår Gud.
http://www.bibeln.se/las/2k/sak

Jag har papper på att jag är knäpp också så det gör inget om ni kallar mig för idiot.
Citera
2014-12-12, 20:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Det finns bara EN Herre och hans namn är Jesus!

Det är INTE "bara så" ... bästa såpbox-predikant.
Citera
2014-12-12, 20:24
Bannlyst
Citat:
Det är INTE "bara så" ... bästa såpbox-predikant.
Jo, om Gud vill.

Men även ofrälsta människor skulle säkert tycka det faktiskt. Om man tänker till lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in