Citat:
Ursprungligen postat av Bey
Är det kanske för att kristna har lägre genomsnittligt intellekt än agnostiker/ateister?
Givetvis finns det inga undersökningar att tillgå i den här frågan men jag tror inte att din bild av kristna stämmer. Människorna i min församling är (och det här lovar jag) generellt sätt betydligt mer intelligenta och begåvade än människor i allmänhet. Det är kanske lätt att tro att det är de dumma och de som låter känslorna styra snarare än förnuftet, som låter sig luras till att tro men min erfarenhet säger mig att det inte alls är så. Det krävs ett viss mått av intelligens för att kunna ställa de frågor man måste ställa sig för att ha en orsak till att tro.
Är det här allt? Varför finns jag? Vad är meningen? Vad är sanningen? Vart är jag på väg? Osv.
Att ha ett kritiskt förhållningssätt till livet utan Gud är många gånger ett måste för att kunna vara kristen. Att däremot acceptera tillvaron som den är utan att fundera över de stora frågorna tänker jag mig att många med "lägre genomsnittligt intellekt" snarare gör. Jag har dessutom sett många tonåringar komma till tro och lämna tron och det är alltid de som finner allvaret i den kristna tron (ofta de intelektuella) som stannar kvar i tron medan de som inte riktigt blir berörda på djupet (de mindre intelektuella) som lämnar tron.
Jag tror alltså att du har helt fel.