2014-12-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
1/ Zombifiering (~hjärntvätt inom fördummelses-teologi).

2/ Psykologins/psykiatrins mentalsjukdoms-diagnoser.

3/ Sociopati.

Men jag upprepar: Detta återspeglar inte (det jag kallar) vettiga teister.

Vilket betyder ungefär att bara dom galna troende är galna?
Citera
2014-12-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
I detta forumet verkar bipolär och schizofreni vara tillsammans med vanföreställningar då rätt överrepresenterade i förhållande till den vanliga populationen. Kunde nog räkna upp ett halvt dussin på rak arm som haft det. Inget illa ment men det är en del som flippat ut rätt ordentligt imho.

Jo det finns en del utflippat folk på flashback. Men vad har det med frågeställningen att göra?
Citera
2014-12-11, 15:42
Medlem
Förresten, jag ångrar att jag kommenterat i denna sandlåda.

Till TS, om du seriöst vill så kan vi diskutera, så får du se om jag är mentalt störd sen. Jag är troende, utan diagnos. Skulle inte säga att jag är på den osmartare planhalvan av befolkningen heller. Din trådstart visar bara på dina egna begränsningar. Världen är full av både smarta och balanserade teister. Det borde ju alla kunna förstå.
Citera
2014-12-11, 15:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misAAntrop
Jo det finns en del utflippat folk på flashback. Men vad har det med frågeställningen att göra?
Var det inte det du frågade om vad dessa missionärer vi ser komma och gå här i forumet lider av?
Kan citera dig igen om du behöver hjälp att komma ihåg.
Citera
2014-12-11, 15:44
Medlem
Citat:
Var det inte det du frågade om vad dessa missionärer vi ser komma och gå här i forumet lider av?
Kan citera dig igen om du behöver hjälp att komma ihåg.

Påminn mig gärna.
Citera
2014-12-11, 15:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilket betyder ungefär att bara dom galna troende är galna?

Så kan det formuleras, ja; men det är inte en helt så simplifierat kategorisering. "Pådyvlande" är med i definitionen också.
Citera
2014-12-11, 15:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Din trådstart visar bara på dina egna begränsningar. Världen är full av både smarta och balanserade teister. Det borde ju alla kunna förstå.

Du verkar ha nån skepsis inför min "pådyvlande"/"vettig"-kategorisering ... som ändå är allmän positiv för teismen. Stämmar det?
Citera
2014-12-11, 15:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Påminn mig gärna.
Citat:
Kanske, men du som brukar vara så noga med begrepp, är det inte lite slarvigt att generalisera på det viset. Exakt vilken störning lider dom av?

...
Citera
2014-12-11, 17:08
Medlem
Citat:
...

Jo vissa här på flashback lider säkert av diagnoser, inte bara pådyvlande teister. Men det besvarar inte TS fråga alls. Min fråga var vad alla utflippade människor på flashback har med TS fråga att göra. Visst det finns kristna här som är sinnessjuka, men det visar ju inget om kristna generellt.
Citera
2014-12-11, 17:10
Medlem
Citat:
Du verkar ha nån skepsis inför min "pådyvlande"/"vettig"-kategorisering ... som ändå är allmän positiv för teismen. Stämmar det?

Nej, egentligen inte. Ditt svar på trådstarten blir alltså nej?
Citera
2014-12-11, 17:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nej, egentligen inte. Ditt svar på trådstarten blir alltså nej?

Som en personlig åsikt blir mitt trådsvar: Nej, kristna är överlag inte mentalt störde.

Men eftersom religiösa statistiker är mycket opålitliga har jag inget procentuellt underlag och kan endast vara säker på att mängden av mentalt störde kristna minskar och att mängden av mentalt sunda kristna ökar; tydligt och signifikant.
Citera
2014-12-11, 17:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jo vissa här på flashback lider säkert av diagnoser, inte bara pådyvlande teister. Men det besvarar inte TS fråga alls. Min fråga var vad alla utflippade människor på flashback har med TS fråga att göra. Visst det finns kristna här som är sinnessjuka, men det visar ju inget om kristna generellt.
Det har du helt rätt i men min erfarenhet är att det är väldigt få som gör det generellt i alla fall i sådan grad att de sticker ut i RL. Men här är det rätt många av de värsta missionärerna som gör det imho. Har inte den erfarenheten från RL. Men generellt självklart inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in