2015-01-24, 13:41
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Så långt har du rätt.Här blev det lite fel.
Ja tack. Vissa ger sig rätt att uttala det som en sanning att Kristna är mentalt störda.
Citera
2015-01-24, 13:48
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja tack. Vissa ger sig rätt att uttala det som en sanning att Kristna är mentalt störda.
So? Du får väl kalla ateister för störda om du känner för det. Det förhindrar inte att det finns en korrelation mellan låg intelligens och att vara religiös.
Citera
2015-01-24, 13:49
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ja man blir Troende av individuella skäl precis som man väljer att inte vara troende.
Den närvaron du känner är sann för dig och oavsett vad andra säger. Ingen kan bevisa eller ha ett belägg på din känsla.
Stå på dig och tror på det som är rätt för dig. Det gör jag men acceptera aldrig att andra människor skall ens uttala sig om att troende är mentalt störda.
Det är att sprida fördomar och för ett syfte endast.
Bra skrivet. Religion är för religiösa något gott. Vissa av dom troendes exempel är inget bevis på generell psykisk skörhet.
Citera
2015-01-24, 13:52
Medlem
RoaldDahls avatar
[quote=goran744|52002595]Vi är alla individer med rätt att vara den vi vill vara och tro, tänka det vi vill, utan andras inbillade rätt att sitta på sanningen om allt du är eller inte är.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Falsk dikotomi.

"Falsk dikotomi är ett argumentationsfel där personen förutsätter att det bara finns två alternativ, men där det egentligen skulle kunna vara så att båda dessa ”teorier” är falska eller att dessa inte behöver utesluta varandra."

Slutsatsen härav måste ju vara att Bogomil anser att det kan finnas fler alternativ än de som goran744 anger ovan. Men en annan slutsats kan också vara att "falsk dikotomi" kan man dra till med lite närsomhelst. Det är ju ytterst sällan det är praktiskt möjligt att ange alla alternativ som står till buds i en diskussion. Så vad är det då värt att benämna något för falsk dikotomi? Ett alternativt svar på goran744:s replik ovan kunde ju vara att i så fall istället rada upp vilka dessa andra alternativ skulle kunna vara.
Citera
2015-01-24, 13:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Håller inte med dig där, du har rätt att tro på vad fan du vill så länge du inte missionerar om det.
Vad har en Folkpartist för bevisbörda för sin tro på liberalismen?

Falsk analogi. När jag relaterar till verkligheten gör jag det bl.a. med distinktionen mellan subjektivitet och objektivitet för öga, vilket är svårt att göra i politisk ideologi (som jag skrev så finns det också mental störning i ideologi iövrigt).

Och denna distinktion (som underlag och metodologisk) anser jag vara central för den pådyvlande teismens svaga verklighets-relation.
Citera
2015-01-24, 13:54
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
So? Du får väl kalla ateister för störda om du känner för det. Det förhindrar inte att det finns en korrelation mellan låg intelligens och att vara religiös.

Det finns ingen orsak till att gå till verbala angrepp. Många religiösa är fullt normalbegåvade.standardavvikelse i normalkvoten innebär ingenting. Dessutom är intelligens inte ett intellektuellt begrepp utan begåvningsprofil är snrare rätt ord.
Citera
2015-01-24, 13:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
"Falsk dikotomi är ett argumentationsfel där personen förutsätter att det bara finns två alternativ, men där det egentligen skulle kunna vara så att båda dessa ”teorier” är falska eller att dessa inte behöver utesluta varandra."

Inte nödvändigvis. Läs på om falska dikotomier.
Senast redigerad av Bogomil 2015-01-24 kl. 14:01.
Citera
2015-01-24, 13:57
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det finns tyvärr ingen korrelation mellan låg intelligens och att vara religiös. Jag har aldrig påstått att ateister är störda och kommer aldrig att göra heller. Vi är individer varenda en på denna jord.
Att sätta grupper av människor i någon slags mindre eller mer intelligent grupp, är av ondo och tillhör elit tänkande ala Hitler.
Sjukt, vansinnigt och korrumperat mentalt vansinne på hög nivå.
Citera
2015-01-24, 13:58
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Måhända säkert sant. Men man bör ta reda på de tänkbara orsakerna till sådana korrelationer också. I fattiga länder är andelen religiösa stor. Varför? Tja, en faktor kan vara att de måste våga hoppas på något bättre i sin miserabla situation för att orka stå ut. Det kan vara påkallat från regimens sida som ett styrmedel, men det kan också komma från dem själva. Dessa fattigare människor har naturligt nog sällan gått i någon längre skolutbildning. Jag menar att det får genomslag i resultaten hos de befintliga intelligenstest som utformats, att det är av godo att ha fått en praktisk skolning av matematik, läsning och så vidare, för att lyckas väl när vi kommer till sådant som logik, rymdseende, verbal rörlighet, ordkunskap m.m.
Citera
2015-01-24, 14:01
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jasså.
Beror helt på vad som skall belysas.
I vissa fall är de varandras ytterligheter.
I andra fall har de inget med varandra att göra.
Exakt. Varandras ytterligheter eller inte alls samma sak. De är aldrig ungefär samma sak.

Citat:
Jo, det är den. Därför den är lika fullbordad i sin metodologi som kristna ser Guds budskap som något objektivt. Effekten blir den samma även om vi bedömer dess meritvärde olika.

Joo, du gillar ju att skapa halmgubbar som man skall argumentera emot
Ja, det kanske är ett autismtick att göra det...
Kul att du ger ett sådant fint exempel på vad en halmgubbe är i tråden i alla fall.
Men det är inte trådens ämne.
Så testa håll dig till det i stället.
Eftersom du tydligen har en tendens att springa med svansen mellan benen när du målat in dig i ett hörn ser jag egentligen inga utsikter för den här diskussionen. Om jag inte missminner mig har du gjort likadant förr också. Så länge du vägrar besvara mina frågor ser jag heller ingen anledning att fortsätta diskutera med dig alls. Ha en trevlig dag.
Citera
2015-01-24, 14:01
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Det finns tyvärr ingen korrelation mellan låg intelligens och att vara religiös. Jag har aldrig påstått att ateister är störda och kommer aldrig att göra heller. Vi är individer varenda en på denna jord.
Att sätta grupper av människor i någon slags mindre eller mer intelligent grupp, är av ondo och tillhör elit tänkande ala Hitler.
Sjukt, vansinnigt och korrumperat mentalt vansinne på hög nivå.
Helvilda teorier här. Jag tror att dom som,tycker sig se ett samband mellan religion och begåvning är ointellektuella och oberesta samt generellt obildade.
Citera
2015-01-24, 14:02
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Det finns ingen orsak till att gå till verbala angrepp. Många religiösa är fullt normalbegåvade.standardavvikelse i normalkvoten innebär ingenting. Dessutom är intelligens inte ett intellektuellt begrepp utan begåvningsprofil är snrare rätt ord.
Det är helt upp till dig att tolka det som ett verbalt angrepp. Jag ser det som en faktafråga där jag antingen har rätt eller fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in