2015-01-24, 13:13
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Då du inte fattar att det är du som sitter med bevisbördan i frågan så vad ska jag svara på?
Om du hävdar att du har en metod som är så fantastisk så får du visa det då...
Men det du gjort är som att hävda att du kommit på "+" och ingen annan får använda addition som metod i sina lösningar pga att du adderar två tal i din. Det är ju på autismnivå du argumenterar i den tråden. Möjligt du finner det roande, jag ser inte humorn i det dock. Så då får folk som tror de är världens bästa programmerare för de har upptäckt att C/C++ omfattar lite standardoperationer som +, -, *, / och % tro att de är det då. Sådana idiotier skiter jag faktiskt i...
Jag besvarade detta i den tråden istället.

Citat:
OT
Du fattar tydligen inte vad det handlar om, då de tror att Kristus och Gud ger dem en objektiv sanning och moral så vad finns det för anledning att leta? Och nej de har ingen bevisbörda om de inte missionerar om det hela, man får tro på vad man vill.
Det har jag inte sagt emot, men däremot ställer jag mig väldigt kritisk till att jämföra religion med vetenskap. De är två helt olika saker.
Citat:
Så ditt resonemang var felaktigt, vetenskapens metodik och empiri är lika inskrivet i sten för naturvetenskapen som Jesus och Gud är för kristendomen.
För det första tvivlar jag på att det är så skrivet i sten som du hävdar. Om man skulle märka att den vetenskapliga metoden hade brister hade man reviderat den.

För det andra är det en förbannad gradskillnad. Även många anarkister anser att det bör finnas lagar, men att dessa bör vara väldigt, väldigt få. Men du kanske tycker att anarkism är jämförbart med en religiöst styrd diktaturstat?

Apropå autismnivå...
Citera
2015-01-24, 13:14
Medlem
goran744s avatar
Arlork Nej det finns ingen korrelation mellan psykisk störning och Kristen. Det är ett sjukt sätt att sätta människor i ett fack och dessutom tro att man (som vissa nu då) tro att man till och med skall avgör VILKA KRISTNA som är acceptabla.
Det säger sig självt att det handlar om FÖRDOMAR= Inlärda vanföreställningar.
Fråga dig själv vad dessa människor är ute efter och varför och vad de vinner på det?
Det vore vansinne om det uppifrån fanns sådana kvoteringar och papper på att den och den människan är kristen och har den och den intelligenskvoten, mentala tillstånd med mera.
Det är bullshit med andra ord.
Senast redigerad av goran744 2015-01-24 kl. 13:22.
Citera
2015-01-24, 13:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du fattar tydligen inte vad det handlar om, då de tror att Kristus och Gud ger dem en objektiv sanning och moral så vad finns det för anledning att leta? Och nej de har ingen bevisbörda om de inte missionerar om det hela, man får tro på vad man vill.

Nu är det i stort sett omöjligt att metodologisk synkretisera "objektivitet" och "tro"...

... ("faith is faith and facts are facts") ...

... så det liggar i sakens natur att teister som TROR att dom är objektiva har en bevisbörda. Teister som inte försökar smyga sig in på den objektiva planhalva (men accepterar sin tros subjektiva status) har däremot ingen bevisbörda.

Det är denna distinktion som oftast är det stora problemet i konfrontationen mellan pådyvlande teism och tros-/religions-kritiken och som på ett djupt nivå pekar på pådyvlande teisms dåliga verklighets-relation (~överlag mental störning).
Citera
2015-01-24, 13:21
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Arlork Nej det finns ingen korrelation mellan psykisk störning och Kristen. Det är ett sjukt sätt att sätta människor i ett fack och dessutom tro att man (som vissa nu då) tro att man till och med skall avgör VILKA KRISTNA som är acceptabla.
Fråga dig själv vad dessa människor är ute efter och varför och vad de vinner på det?
Det vore vansinne om det uppifrån fanns sådana kvoteringar och papper på att den och den människan är kristen och har den och den intelligenskvoten, mentala tillstånd med mera.
Vi är alla individer med rätt att vara den vi vill vara och tro, tänka det vi vill, utan andras inbillade rätt att sitta på sanningen om allt du är eller inte är.

Komplement till mitt ovanstående uttalande.
Citera
2015-01-24, 13:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Arlork Nej det finns ingen korrelation mellan psykisk störning och Kristen.

Jo, den svaga eller icke-existerande relation till den kosmiska verkligheten.

Citat:
Det är ett sjukt sätt att sätta människor i ett fack ...

Det är ett realistisk sätt att klassificera.

Citat:
och dessutom tro att man (som vissa nu då) tro att man till och med skall avgör VILKA KRISTNA som är acceptabla.

Konklusionen av din slingre-retorik blir kriterielöst trams.

Citat:

Menlöst mantra-mässande.

Citat:

T.ex. ett försvar för det "folk" och vettiga teister står för.

Citat:

Det är vansinne INTE att ha verklighets-kriterier.

Ex: Dårer som tror att dom kan gå genom solida vägger; andra dårer som tror dom kan flyga; och dom som tror verkligheten kan beskrivas av slingre-retorik och/eller semantisk akrobatik.
Senast redigerad av Bogomil 2015-01-24 kl. 13:29.
Citera
2015-01-24, 13:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi är alla individer med rätt att vara den vi vill vara och tro, tänka det vi vill, utan andras inbillade rätt att sitta på sanningen om allt du är eller inte är.

Falsk dikotomi.
Citera
2015-01-24, 13:30
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Jag är kristen och normalbegåvad. Jag blev kristen i fängelse och känner en närvaro. Gud gav mig styrka att kämpa. Att släppa hatet och försöka bli en bättre människa. Orsaken till att jag valde kristendom är kulturellt betingat.
Citera
2015-01-24, 13:33
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Falsk dikotomi.
Jag bryr mig inte om dina falska dikotomi saker Bogomil! Du är endast en vanlig människa inne på Flashback med åsikter.
Du kan få fortsätt yla om dina saker bäst du vill efter mig . Det visar endast ditt mentala tillstånd.
Var så god!
Dina menlösa mantramässande stör många. OCH du avgör INTE vem som är vettig eller inte vettig. Tror du det så lider du av storhetsvansinne också.
Allt jag har att säga dig för den här gången.
Citera
2015-01-24, 13:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag besvarade detta i den tråden istället.
Jasså.
Citat:
Det har jag inte sagt emot, men däremot ställer jag mig väldigt kritisk till att jämföra religion med vetenskap. De är två helt olika saker.
Beror helt på vad som skall belysas.
I vissa fall är de varandras ytterligheter.
I andra fall har de inget med varandra att göra.
Citat:
För det första tvivlar jag på att det är så skrivet i sten som du hävdar. Om man skulle märka att den vetenskapliga metoden hade brister hade man reviderat den.
Jo, det är den. Därför den är lika fullbordad i sin metodologi som kristna ser Guds budskap som något objektivt. Effekten blir den samma även om vi bedömer dess meritvärde olika.
Citat:
För det andra är det en förbannad gradskillnad. Även många anarkister anser att det bör finnas lagar, men att dessa bör vara väldigt, väldigt få. Men du kanske tycker att anarkism är jämförbart med en religiöst styrd diktaturstat?

Apropå autismnivå...
Joo, du gillar ju att skapa halmgubbar som man skall argumentera emot
Ja, det kanske är ett autismtick att göra det...
Kul att du ger ett sådant fint exempel på vad en halmgubbe är i tråden i alla fall.
Men det är inte trådens ämne.
Så testa håll dig till det i stället.
Senast redigerad av MeanME 2015-01-24 kl. 13:41.
Citera
2015-01-24, 13:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Jag är kristen och normalbegåvad. Jag blev kristen i fängelse och känner en närvaro. Gud gav mig styrka att kämpa. Att släppa hatet och försöka bli en bättre människa. Orsaken till att jag valde kristendom är kulturellt betingat.
Ja man blir Troende av individuella skäl precis som man väljer att inte vara troende.
Den närvaron du känner är sann för dig och oavsett vad andra säger. Ingen kan bevisa eller ha ett belägg på din känsla.
Stå på dig och tror på det som är rätt för dig. Det gör jag men acceptera aldrig att andra människor skall ens uttala sig om att troende är mentalt störda.
Det är att sprida fördomar och för ett syfte endast.
Citera
2015-01-24, 13:38
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Vi är alla individer med rätt att vara den vi vill vara och tro, tänka det vi vill,
Så långt har du rätt.
Citat:
utan andras inbillade rätt att sitta på sanningen om allt du är eller inte är.
Här blev det lite fel.
Citera
2015-01-24, 13:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu är det i stort sett omöjligt att metodologisk synkretisera "objektivitet" och "tro"...

... ("faith is faith and facts are facts") ...

... så det liggar i sakens natur att teister som TROR att dom är objektiva har en bevisbörda. Teister som inte försökar smyga sig in på den objektiva planhalva (men accepterar sin tros subjektiva status) har däremot ingen bevisbörda.

Det är denna distinktion som oftast är det stora problemet i konfrontationen mellan pådyvlande teism och tros-/religions-kritiken och som på ett djupt nivå pekar på pådyvlande teisms dåliga verklighets-relation (~överlag mental störning).
Håller inte med dig där, du har rätt att tro på vad fan du vill så länge du inte missionerar om det.
Vad har en Folkpartist för bevisbörda för sin tro på liberalismen?
Ingen alls. Ja förutom när det är två månader kvar till valet då de försöker övertyga oss om att liberalismen är det bästa som finns...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in