• 1
  • 2
2010-07-10, 23:44
Medlem
Lantbruks avatar
God kvll allesammans.

Vad jag har frsttt s r relationen mellan slovaker och ungrare ngot spnd. Jag undrar bara lite kort om ngon insatt kan upplysa mig, lite mer djupgende, om bakgrunden till detta (knner till det grundlggande, om hur ungrarna anser att landomrden frdeltas orttvist, och att slovakerna r ganska anti-ungerska). Jag undrar ocks vad som krvs fr att denna fejd ska upphra?

Jag har inget emot vare sig slovaker eller ungrare, men jag tycker att sdana hr konflikter stter kppar i hjulet i lsningen p allt strre problem, som jag anser vi europeer borde lsa tillsammans. Dock har jag ju frstelse fr om ni finner det ngot stttande att jag som svensk frsker frminska problem som ni upplever som mer eller mindre allvarliga.

Upplys mig!

//Rickard Melkersson
Citera
2010-07-11, 02:22
Medlem
ultiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
God kvll allesammans.

Vad jag har frsttt s r relationen mellan slovaker och ungrare ngot spnd. Jag undrar bara lite kort om ngon insatt kan upplysa mig, lite mer djupgende, om bakgrunden till detta (knner till det grundlggande, om hur ungrarna anser att landomrden frdeltas orttvist, och att slovakerna r ganska anti-ungerska). Jag undrar ocks vad som krvs fr att denna fejd ska upphra?

Jag har inget emot vare sig slovaker eller ungrare, men jag tycker att sdana hr konflikter stter kppar i hjulet i lsningen p allt strre problem, som jag anser vi europeer borde lsa tillsammans. Dock har jag ju frstelse fr om ni finner det ngot stttande att jag som svensk frsker frminska problem som ni upplever som mer eller mindre allvarliga.

Upplys mig!

//Rickard Melkersson

Finns mycket som ligger bakom spanda situationen mellan Ungern och Slovakerna.
Om man inte gar tillbaka till freden i Trianon, Benes Dekretummet mm.
Narhistoria
Jan Slota partiledare fr Slovensk nrodn strana en Ultranationalist Parti Hatar Ungrare
kallar etniska Ungrare i Slovakien for en canser svult som maste tas bort.
Slovakiska Sprak laget (forbjudet att prata Ungerska i officiella platser som posten mm)
Ungerska fotboll fans sonderslagna av Polisen under matchen mellan DAC-Bratislavia

Mest tror jag att Slovakerna har mindervardes komplex sedan de ar ett Ungt Land med bara 20 ars historia.

Som tur ar vann center - hogerpartierna valet i Slovakien som forhoppsningsvis blir situationen normal mellan de tva landerna finns tom en Ungersk-Slovakisk parti i regeringen.

Pa Ungern sida sa drommer manga om landet vi hade innan freden i Trianon, och Extrem Hoger Partiet Jobbik fick ca 17% av rosterna i senaste valet. SD ar snallt parti om man jamfor med Jobbig.
Citera
2011-06-09, 11:29
Medlem
Medves avatar
Brjar heta till igen mellan Ungern och Slovakien.

Citat:
The Hungarian nation cannot give up any of its components; ethnic Hungarians in Slovakia belong to the nation both in a spiritual and a cultural sense, Kover said in the interview published on Monday.

In the interview, Kover also referred to Slovakias constructing a water barrage system on the river Danube, through which, he said, Slovakia had relocated the border between the two countries. In the 1990s Hungary made an attempt to resolve the situation through international law, though it could even have used military force, Kover said in the interview.

Richard Sulik, Kovers Slovak counterpart, said on Wednesday that threatening with military intervention or even implying such a thing were not part of the vocabulary of good neighbours and were unacceptable.

http://www.politics.hu/20110609/hung...k-war-remarks/
Citera
2011-06-09, 13:02
Medlem
Hungaros avatar
Det som hnder i Slovakien r att det finns en vldigt stor minoritet ungrare i sdra delen av landet. Slovaker har varit oroliga sedan sin sjlvstndighet att dom ska f halva landet terfrenat med Ungern. Vilket har frmodligen som Ultis var inne p att gra med mindervrdeskomplex.

Stora folkfrflyttningar av ungrare genomfrdes av den slovakiska staten under Benedekreten som innebar en nationalisering av landet. Man berva egendomar och deportera 3 miljoner tyskar och ungrare frn Tjeckoslovakien mellan 1945-47. Drefter pbrjades en tung slovakiserings process dr man berva bde ungrare och tyskar rttigheter som medborgare i landet.

Deras strsta anledning av folkfrflyttningarna var att ungrarna och tyskarna varit rebelliska och begtt irredentism mot den Tjeckoslovakiska staten. Tyskars och frmst ungrares anledning till oviljan att tillhra Tjeckoslovakien hrleds till att minoriteterna ville tillhra Tyskland och Ungern redan under frsta vrldskriget som sedan blev verklighet under andra vrldskriget.

Det man kan sammanfatta var att konsekvenserna av Benedekreten var en ren etnisk folkrensning.
Under 2000-talet har ledande politiska figurer frn ungersk (Viktor Orbn), sterrikisk (Wolfgang Schssel) och tysk (Edmund Stoiber) politik kmpat fr att dom konfiskerade och deporterade individerna ska bli ersatta vilket Slovakien och Tjeckien idag ifrgastter.

Man har dessutom infrt sprklagar i Slovakien som frbjuder att ungerska pratas ppet p gatorna, om lagen bryts s fr man bter p 5 000 euro.

Dessutom har dom en ledande politiker (Jan Slota) som har sagt en hel del intressanta citat.

Jan Slota:
Citat:
"we will get into our tanks and level Budapest"

"Even in 1248 a Frankish bishop was amazed after visiting the Carpathian Basin that God could have given such a beautiful country to such ugly people. He was referring to the old Hungarians, who were Mongoloid types with crooked legs and even more disgusting horses. Somehow these people have vanished. Who civilized them? Probably us, the Slovaks"

"Slavic blood had civilised the ugly, Mongolic Hungarians"

Slota said that the country's ethnic Hungarian minority "is a tumour in the body of the Slovak nation."

While Hungarian Prime Minister Ferenc Gyurcsny and his Slovak counterpart Robert Fico were meeting in Brussels, he called the Turul, a Hungarian mythological falcon an "ugly parrot", and insulted the first Hungarian king (Stephen I of Hungary) by calling him a "clown on a horse" (he was referring to the statue of king Stephen I which is standing in the Buda Castle).

A map was published on the official SNS webpage showing Hungary as a part of Slovakia.
Citera
2011-06-10, 21:29
Medlem
Faszoms avatar
Om jag inte har helt fel, r ca 10% av slovakiens befolkning ungrare..

Ungern, har inget nskan om att slovakien ska tillhra ungern, att jobbik vann 17% i valet har inget med saken att gra enligt mig.

Ungern har gjort det mjligt fr alla ungrare utanfr ungern att f ungerskt medborgarskap och rstrtt.
Slovakerna kom d med en lag att alla som tar upp ungersk medborgarskap blir av med sitt slovakiska, dem frbjd dubbel medborgarskap. Ungern lmnar inte ut information om sina medborgare, men slovakerna har redan tagit bort ca 40 mnniskors slovakiska medborgarskap fr att dem misstnker att dem tagit upp ungersk medborgarskap. Av dem var det 17 personer som verkligen hade tagit upp ungersk medborgarskap. Klla duna tv, nyheterna.

Nu nr det var folkomrstning i slovakien, s r det flera personer som raporterat till ungersk tv att dem ftt besk av "stora flintskalliga mn" som sagt att dem inte ska ange sin ungerska etnicitet i papperna.
Flera har ocks bara hittat sina papper hngda i en pse utanfr drren, ven fast det r lag p att dem ska f det personligen i handen.

Enligt slovakerna s erknner inte ungrarna grnserna nr dem gav medborgarskap till ungrare i slovakien, eller ngot...
Citera
2011-06-10, 23:23
Medlem
litvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultis
Finns mycket som ligger bakom spanda situationen mellan Ungern och Slovakerna.
Om man inte gar tillbaka till freden i Trianon, Benes Dekretummet mm.
Narhistoria
Jan Slota partiledare fr Slovensk nrodn strana en Ultranationalist Parti Hatar Ungrare
kallar etniska Ungrare i Slovakien for en canser svult som maste tas bort.
Slovakiska Sprak laget (forbjudet att prata Ungerska i officiella platser som posten mm)
Ungerska fotboll fans sonderslagna av Polisen under matchen mellan DAC-Bratislavia

Mest tror jag att Slovakerna har mindervardes komplex sedan de ar ett Ungt Land med bara 20 ars historia.

Som tur ar vann center - hogerpartierna valet i Slovakien som forhoppsningsvis blir situationen normal mellan de tva landerna finns tom en Ungersk-Slovakisk parti i regeringen.

Pa Ungern sida sa drommer manga om landet vi hade innan freden i Trianon, och Extrem Hoger Partiet Jobbik fick ca 17% av rosterna i senaste valet. SD ar snallt parti om man jamfor med Jobbig.

bege lnderna lider av detta komplex
Citera
2011-06-11, 14:35
Medlem
Medves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom
Om jag inte har helt fel, r ca 10% av slovakiens befolkning ungrare..

Ungern, har inget nskan om att slovakien ska tillhra ungern, att jobbik vann 17% i valet har inget med saken att gra enligt mig.

Ungern har gjort det mjligt fr alla ungrare utanfr ungern att f ungerskt medborgarskap och rstrtt.
Slovakerna kom d med en lag att alla som tar upp ungersk medborgarskap blir av med sitt slovakiska, dem frbjd dubbel medborgarskap. Ungern lmnar inte ut information om sina medborgare, men slovakerna har redan tagit bort ca 40 mnniskors slovakiska medborgarskap fr att dem misstnker att dem tagit upp ungersk medborgarskap. Av dem var det 17 personer som verkligen hade tagit upp ungersk medborgarskap. Klla duna tv, nyheterna.

Nu nr det var folkomrstning i slovakien, s r det flera personer som raporterat till ungersk tv att dem ftt besk av "stora flintskalliga mn" som sagt att dem inte ska ange sin ungerska etnicitet i papperna.
Flera har ocks bara hittat sina papper hngda i en pse utanfr drren, ven fast det r lag p att dem ska f det personligen i handen.

Enligt slovakerna s erknner inte ungrarna grnserna nr dem gav medborgarskap till ungrare i slovakien, eller ngot...

Tycker hela grejen kan sluta rikitgt illa om Slovakien forstter s hr, det r ju faktis dom sjlv som hetsar sina egna och ungrarna mot varandra. Sen mnga slovaker har ju dubbel medborgarskap, varfr skulle inte ungrarna f ha det? P Jobbik kan man i alla fall inte skylla p dom hller sig mer inrikes och handskas mer med zigenar problemet.

Sen vad tror slovakerna egentligen om detta kommer g verstyr, tror dom att vrlden kommer vara p deras sida? Tror faktis alla brjar f nog av deras attityd, liksom rumnerna bryr sig inte om dubbel meborgarskapet inte heller gr serberna det, r bara slovakerna och av nn anledning Ukrania :S
Citera
2011-06-11, 21:49
Medlem
litvins avatar
^^ ni drmmer om ett stor Ungen , slovaker drmmer om ett stor Slovakien vad r problemet? keep dreaming

ps

"The automotive sector is among the fastest growing sectors in Slovakia due to the recent large investments of Volkswagen (Bratislava), Peugeot (Trnava), and Kia Motors (ilina Plant, ilina). Passenger car production was slightly more than 400,000 units in 2009 [13], a figure which has almost doubled after Kia's factory opening. By 2010 therefore Slovakia will be among the highest per capita car producers in the world"
Citera
2011-06-12, 01:56
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litvin
^^ ni drmmer om ett stor Ungen , slovaker drmmer om ett stor Slovakien vad r problemet? keep dreaming
Ingen i trden har pratat om ett stor Ungern, baltjvel.

Den kyliga relationen har ingenting med imperialistiska ambitioner frn Ungern, om det har med ngot gra att gra s r det nationalistiska slovaker som drmmer om ett "etniskt rensat Slovakien".

Att den ungerska minoriteten har gtt ner frn 30 % till 10 % sedan Slovakiens sjlvstndighet r ytterst pinsamt fr en s kallad demokratisk stat att stoltsera med.

Den slovakiska minoriteten i Ungern fick rttigheter relativt tidigt (60 r sedan) jmfrt med den ungerska minoriteten som inte ens fr ha dubbelt medborgarskap och dessutom sprklagar mot sig.
Citat:
ps

"The automotive sector is among the fastest growing sectors in Slovakia due to the recent large investments of Volkswagen (Bratislava), Peugeot (Trnava), and Kia Motors (ilina Plant, ilina). Passenger car production was slightly more than 400,000 units in 2009 [13], a figure which has almost doubled after Kia's factory opening. By 2010 therefore Slovakia will be among the highest per capita car producers in the world"
Bil industrin r relativt ointressant ur framtidsaspekter fr ett land, den kan komma lika snabbt som den kan frsvinna.
Senast redigerad av Hungaro 2011-06-12 kl. 01:58.
Citera
2011-06-12, 02:41
Medlem
litvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Ingen i trden har pratat om ett stor Ungern, baltjvel.

Den kyliga relationen har ingenting med imperialistiska ambitioner frn Ungern, om det har med ngot gra att gra s r det nationalistiska slovaker som drmmer om ett "etniskt rensat Slovakien".

Att den ungerska minoriteten har gtt ner frn 30 % till 10 % sedan Slovakiens sjlvstndighet r ytterst pinsamt fr en s kallad demokratisk stat att stoltsera med.

Den slovakiska minoriteten i Ungern fick rttigheter relativt tidigt (60 r sedan) jmfrt med den ungerska minoriteten som inte ens fr ha dubbelt medborgarskap och dessutom sprklagar mot sig.
Bil industrin r relativt ointressant ur framtidsaspekter fr ett land, den kan komma lika snabbt som den kan frsvinna.

Ingen av er har pratat direkt om ett stor Ungern men ni menar det ,
grejen r att ni har frtryckt slovakerna fr mnga hundra r ...i 2004 kom deras tur , har en frga varfr Slovakien (inte Romanen) r huvudml fr er ?
Citera
2011-06-12, 22:35
Medlem
Faszoms avatar
off topic men,
att komma med att slovakiens bilproduktion i en trd om slovakien och ungern r vl lite sisdr,
i ungern finns, audi, opel, zuzuki var av opel har utkat sin vrksamhet, och audi planerar samt mercedes planerar en fabrik...

Jag menar bgge lnderna verkar ha en bil produktion att prata om
Citera
2011-07-01, 23:25
Medlem
ultiss avatar
Citat:

ps

Jag r ldre n Slovakien, s ett primitivt land utan historia.
Det de har har den snott frn Ungern.
Vem bryr sig om att ngra investerar i Slovakien
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här