Citat:
Ursprungligen postat av Vattumannen
Jo jag underskattade den svenska solen ordentligt.
Är röd på hela framsidan av överkroppen och har blåsor runt solar plexus. Vet inte om jag vill blanda massa salvor om man kan få förändringar i hudfärgen. Men det är kanske inte så starka salvor jag mixar, lite orsäker dock.
Hehe tack för tipset om ingen mer sol på ett tag, känns ganska avlägset. Strålande tortyrmetod hade det varit.
Är de tabletterna receptfria? Någon idé att vräka i sig vanliga värktabletter?
Någon som vet vilket kylbalsam som funkar bäst, införskaffat mig ACOs "Lindrande kylbalsam" som jag mest tycker stelnar och leder till mer obehag - särskillt vid dusch så det är svårborttaget.
Vart är mirakelkuren!?
Blanda inte en massa salvor, var nyduschad och torr när du smörjer och testa som sagt bara på ett litet område först. Ett mycket tunt lager, det ska kännas som att du inte har något på huden när det är på, inte mer än huden kan ta upp alltså. Hudförändringar finns det en liten risk för ifall du exponerar huden för sol med krämen på men det ska du som sagt inte göra ändå ju.
Antihistamintabletter finns receptfria, gå till närmaste apotek eller välsorterade matvaruaffär (de får ju sälja mediciner nu, de jävlarna!) och kolla efter clarityn som jag tycker fungerar bra. Värktabletter förstår jag inte varför du ska ta? Nä, droppa den idén.
På apoteket finns en efter sol-kräm med aloe vera som svalkar skönt och är bra för huden i allmänhet, aloe vera brukar hjälpa bra på olika sorters eksem och utslag överhuvudtaget. Förr hade jag en egen aloe-planta som jag skar blad från och tryckte ut växtsaft som jag smorde in irriterade ställen med, det är dock rätt kladdigt och kan som du beskriver stelna och kännas skumt och framförallt smakar det
sjukt äckligt så få inget i munnen. Men krämen på apoteket stelnar inte på det sättet, tycker absolut du ska testa den. Du kan blanda den med lite annan mjukgörande kräm som t ex canoderm för att tillföra mer fukt, speciellt eftersom kortison tenderar ha en uttorkande effekt.