2010-07-09, 18:13
Medlem
Vattumannens avatar
Jag har lyckats bränna mig ordentligt med en del blåsor och illröd hud som följd.
Testat kylbalsam och Hydrokortison utan några större förbättringar, har nu kommit över en tub Flutivate som man kanske ska testa? Står på FASS att det är en stark steroid (jämfört med Hydrokortison som är mild) som ska användas vid eksem och psoriasis, och att det även har en klådstillande effekt.

Någon som vet om man ska prova, eller är jag helt fel ute?
Citera
2010-07-09, 18:30
Medlem
adoptivnegers avatar
Ajajaj, soleksem är ett elände. Jag är sjukt solkänslig, får klåda efter bara nån halvtimme. Haft flutivate förr men kör nu bara starkt solskydd och undviker långvarig solvistelse i förebyggande syfte, och tar en allergitablett om jag ändå börjar klia.

Var har du bränt dig? Börja med att testa på en liten fläck på armen eller benet för att försäkra dig om att du inte får någon allergisk reaktion som kan förvärra tillståndet innan du smörjer in ansikte och grejer. Och att använda på små blåsor är okej, men inte öppna sår.

För övrigt ska du undvika ytterligare sol när du har flutivate på, eksemen kan förvärras när kortisonpreparat utsätts för starkt solsken. Men du har väl ändå inte tänkt ligga och steka din redan stekta hud ett halvår till om du inte heter Ranelid

En antihistamintablett kan också vara på sin plats om du har mycket besvär med klådan.
Citera
2010-07-09, 18:46
Medlem
Vattumannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adoptivneger
Ajajaj, soleksem är ett elände. Jag är sjukt solkänslig, får klåda efter bara nån halvtimme. Haft flutivate förr men kör nu bara starkt solskydd och undviker långvarig solvistelse i förebyggande syfte, och tar en allergitablett om jag ändå börjar klia.

Var har du bränt dig? Börja med att testa på en liten fläck på armen eller benet för att försäkra dig om att du inte får någon allergisk reaktion som kan förvärra tillståndet innan du smörjer in ansikte och grejer. Och att använda på små blåsor är okej, men inte öppna sår.

För övrigt ska du undvika ytterligare sol när du har flutivate på, eksemen kan förvärras när kortisonpreparat utsätts för starkt solsken. Men du har väl ändå inte tänkt ligga och steka din redan stekta hud ett halvår till om du inte heter Ranelid

En antihistamintablett kan också vara på sin plats om du har mycket besvär med klådan.

Jo jag underskattade den svenska solen ordentligt.

Är röd på hela framsidan av överkroppen och har blåsor runt solar plexus. Vet inte om jag vill blanda massa salvor om man kan få förändringar i hudfärgen. Men det är kanske inte så starka salvor jag mixar, lite orsäker dock.

Hehe tack för tipset om ingen mer sol på ett tag, känns ganska avlägset. Strålande tortyrmetod hade det varit.

Är de tabletterna receptfria? Någon idé att vräka i sig vanliga värktabletter?

Någon som vet vilket kylbalsam som funkar bäst, införskaffat mig ACOs "Lindrande kylbalsam" som jag mest tycker stelnar och leder till mer obehag - särskillt vid dusch så det är svårborttaget.

Vart är mirakelkuren!?
Citera
2010-07-09, 19:03
Medlem
adoptivnegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattumannen
Jo jag underskattade den svenska solen ordentligt.

Är röd på hela framsidan av överkroppen och har blåsor runt solar plexus. Vet inte om jag vill blanda massa salvor om man kan få förändringar i hudfärgen. Men det är kanske inte så starka salvor jag mixar, lite orsäker dock.

Hehe tack för tipset om ingen mer sol på ett tag, känns ganska avlägset. Strålande tortyrmetod hade det varit.

Är de tabletterna receptfria? Någon idé att vräka i sig vanliga värktabletter?

Någon som vet vilket kylbalsam som funkar bäst, införskaffat mig ACOs "Lindrande kylbalsam" som jag mest tycker stelnar och leder till mer obehag - särskillt vid dusch så det är svårborttaget.

Vart är mirakelkuren!?

Blanda inte en massa salvor, var nyduschad och torr när du smörjer och testa som sagt bara på ett litet område först. Ett mycket tunt lager, det ska kännas som att du inte har något på huden när det är på, inte mer än huden kan ta upp alltså. Hudförändringar finns det en liten risk för ifall du exponerar huden för sol med krämen på men det ska du som sagt inte göra ändå ju.

Antihistamintabletter finns receptfria, gå till närmaste apotek eller välsorterade matvaruaffär (de får ju sälja mediciner nu, de jävlarna!) och kolla efter clarityn som jag tycker fungerar bra. Värktabletter förstår jag inte varför du ska ta? Nä, droppa den idén.

På apoteket finns en efter sol-kräm med aloe vera som svalkar skönt och är bra för huden i allmänhet, aloe vera brukar hjälpa bra på olika sorters eksem och utslag överhuvudtaget. Förr hade jag en egen aloe-planta som jag skar blad från och tryckte ut växtsaft som jag smorde in irriterade ställen med, det är dock rätt kladdigt och kan som du beskriver stelna och kännas skumt och framförallt smakar det sjukt äckligt så få inget i munnen. Men krämen på apoteket stelnar inte på det sättet, tycker absolut du ska testa den. Du kan blanda den med lite annan mjukgörande kräm som t ex canoderm för att tillföra mer fukt, speciellt eftersom kortison tenderar ha en uttorkande effekt.
Citera
2010-07-09, 19:07
Medlem
Vattumannens avatar
Tack för alla tips, nu springer jag till min lokala butik och hoppas på det bästa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in