Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag vet att du inte är någon anhängare till de röd/gröna och att dina värderingar och åsikter baseras på ekonomi. Problemet är och det har jag försökt förklara för dig åtskilliga gånger att ekonomi är ett verktyg och inget mål..Först slår man fast vad man vill åstadkomma. Därefter vad har jag för förutsättningar att åstkomma det. Sedan hur ska vi lyckats med det och slutligen vidtar verkstaden. Det är så här man angriper ett problem och för att lyckats i slutändan avstämmer man mot målet slutligen. Det brukar kallas för anlys och uppföljning. Därefter går man vidare och återupprepar cirkeln och på så sätt uppstår utveckling.
För att åstadkomma denna cirkel behövs kompetens och den kompetensen man behöver i de olika stegen är av skiftande karaktär. Jag tror säkert att du besitter bättre ekonomisk kompetens än jag men lik fan så står du handfallen om du inte vet vad du vill åstadkomma.
Du har alltså missat min tråd och mina inlägg om att jag tror att det är både möjligt och positivt att höja bland annat försörjningsstödet?
Nu finns det egentligen två läger. Det ena vill höja ersättningsnivåerna. Men de vill göra det på ett sätt som gör de allra flesta fattigare. Det andra vill låta ena delen behålla mer. Ett sätt som påverkar och stimulerar ekonomin, någonting som orsakar lägre sysslolöshet och ökar samhällets rikedom.
Jag tycker att båda sakerna är bra, men nu måste jag välja sida. Då väljer jag självklart den sida vars positiva effekter berör flest.