2010-07-09, 12:22
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Så, du menar att Mona är urstark och klok eftersom hon med patos lyckas läsa innantill i ett tal som en talskrivare författat åt henne? Att folk i allmänhet ska få en ny syn på hennes person och hennes förflutna för att hon lyckats framföra en annan persons ordföljder i en föreställning som närmast är att betrakta som en årligen återkommande firmafest för de som får lön av politiska partier?

Hur är det ungdomen säger? Jo, nigga please...

// Roger P.
Håller med.

Även om man nu tycker att talet var otroligt bra (vilket det faktiskt inte var, det var ett tal för redan frälsta som bara bestod av känsloargument) så förstår jag inte hur man kan tycka att det skulle göra Mona till en bra statsminister eller en bra ledare.

http://fc00.deviantart.net/fs50/f/2009/302/b/c/Nigga_Please_Cereal_by_Kia_Motors.jpg
Citera
2010-07-09, 12:24
Medlem
WithGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Instämmer i allt utom att jag är sosse. Vill dessutom peka på hennes avslutning och avrättning av suspekta, så kallade politska partier som SD och ND.

Berätta för oss oförstående vad avrättningen bestod utav? Varför skulle Sveriges största batikhäxa (Ja, t.o.m värre än du) vilja samarbeta med ett parti som värnar om svenskarna när man själv hatar dom?
Citera
2010-07-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du menar förstås att det är pinsamt att bli påmind om hur Alliansen har ökat klyftorna väldigt kraftigt.
De har tagit från sjuka, arbetslösa och fattiga och gett till de rikaste. De har tagit från välfärden för att ge rika lägre skatt. Den försämrade välfärden är väldigt uppenbar för väldigt många.

så du menar att alliansen medvetet vill förlora valet genom att göra det sämre för en stor målgrupp? blir mona den nya statsministern så ska jag desertera till nåt mer trovärdigt land, som typ irak.
Citera
2010-07-09, 12:31
Medlem
Karatepungs avatar
Citat:
Du har alldeles rätt att ett tal räcker inte för att ompröva sina värderingar. Däremot så är det skönt när ens egna åsikter och värderingar stärks.
Jag skall också medge att jag har haft mina dubier ang Mona men igår visade hon verkligen prov på hur ett modernt ledarskap fungerar i sina bästa stunder. Det handlar inte om att själv visa sig på styva linan utan ta fram det bästa av sina medarbetare. Där har exempelvis Reinfeldt mycket att lära.

Talet var utan tvekan riktat mot redan frälsta sossar/rödgröna och jag tyckte det var väldigt starkt. Personligen är jag dock inte rödgrön och skulle kunna ha precis samma invändningar som du har mot Reinfeldt men jag tror att du ibland skulle tjäna på att försöka se tal utan att bli färgad av dina egna politiska värderingar.

Reinfeldts tal tycker jag var ett mycket starkt tal för att värva mittenväljare. Att Mona nu får ägna sig åt att försöka hålla samman sitt parti medan Reinfeldt kan fokusera på att värva nya röster måste ses som positivt för alliansen.

Citat:
Så, du menar att Mona är urstark och klok eftersom hon med patos lyckas läsa innantill i ett tal som en talskrivare författat åt henne? Att folk i allmänhet ska få en ny syn på hennes person och hennes förflutna för att hon lyckats framföra en annan persons ordföljder i en föreställning som närmast är att betrakta som en årligen återkommande firmafest för de som får lön av politiska partier?

Hur är det ungdomen säger? Jo, nigga please...

// Roger P.

Du kanske också skulle tjäna på att se Mona Sahlins tal för vad det var. Det var inget tal som var tänkt att få Roger P att bli sosse utan ett tal för att få sossarna att ställa sig bakom sin ledare. Att talskrivare har skrivit tal är väl ingen hemlighet och gäller väl i stort sett alla politiker... jag misstänker att även du ibland kan göra samma misstag och känna att Reinfeldt är klok enbart på grund av något av hans tal.
Citera
2010-07-09, 12:33
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
När börjar du ifrågasätta hur någonting ska åstadkommas? Om man skulle säga att socialbidragen skulle höjas till 10k? Om man skulle säga att man skulle göra basmatvaror gratis och sköta det på ett motboks-vis? Om man skulle säga att hyran skulle vara gratis för alla som bodde i hyresrätter?

Att ifrågasätta och tänka kritiskt är viktigt när det gäller politik. Ditt resonemang går ju att applicera direkt på dem som säger saker i stil med att man blir av med brottsligheten i samhället genom att stänga gränserna och slänga ut invandrarna. Fin tanke (om man nu inte gillar invandrare), men en fullständig avsaknad av ifrågasättande hur det påverkar samhället.

Jag vet att du inte är någon anhängare till de röd/gröna och att dina värderingar och åsikter baseras på ekonomi. Problemet är och det har jag försökt förklara för dig åtskilliga gånger att ekonomi är ett verktyg och inget mål..Först slår man fast vad man vill åstadkomma. Därefter vad har jag för förutsättningar att åstkomma det. Sedan hur ska vi lyckats med det och slutligen vidtar verkstaden. Det är så här man angriper ett problem och för att lyckats i slutändan avstämmer man mot målet slutligen. Det brukar kallas för anlys och uppföljning. Därefter går man vidare och återupprepar cirkeln och på så sätt uppstår utveckling.
För att åstadkomma denna cirkel behövs kompetens och den kompetensen man behöver i de olika stegen är av skiftande karaktär. Jag tror säkert att du besitter bättre ekonomisk kompetens än jag men lik fan så står du handfallen om du inte vet vad du vill åstadkomma.
Citera
2010-07-09, 12:35
Medlem
Jensofswedens avatar
Det var väl inget fel på hennes tal, förutom att det huvudsakligen riktade sig till de egna leden. Någon pratade om att det var mycket känsloargument. Guess what, det är rätt mycket det tal går ut på LOL

Tobleroneaffären kunde jag inte bry mig mindre om men sossarnas politik lockar inte. Dessutom känns Mona Sahlin lite svajig
Citera
2010-07-09, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karatepung
Du kanske också skulle tjäna på att se Mona Sahlins tal för vad det var. Det var inget tal som var tänkt att få Roger P att bli sosse utan ett tal för att få sossarna att ställa sig bakom sin ledare.
Men det är ju det jag säger. Det är inte jag som yrar om att högern är rädd för Måna och att hon äntligen ska komma att få sitt erkännande som en stark kvinna och "landsmoder" bland allmogen, det är de verklighetsförnekande vänsterskäggen här som tror att ett par a4-sidor känslosvammel ska vinna valet åt sossarna.

Det här var en stunds trams på ett podie på Gotland för att få en skock medelålders överviktiga socialdemokratiska kvinnor från landsorten att nicka ikapp till Sveavägens påbud, framfört av en kvinna som är allas deras överman ifråga om personliga tillkortakommanden.

Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
det är rätt mycket det tal går ut på LOL
Lol?

*suck*

// Roger P.
Senast redigerad av Roger Persson 2010-07-09 kl. 12:42.
Citera
2010-07-09, 12:41
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:

Du menar förstås att det är pinsamt att bli påmind om hur Alliansen har ökat klyftorna väldigt kraftigt.
De har tagit från sjuka, arbetslösa och fattiga och gett till de rikaste. De har tagit från välfärden för att ge rika lägre skatt. Den försämrade välfärden är väldigt uppenbar för väldigt många.

Menar du att sjuka, arbetslösa och fattiga har skapat en resurs som de rika nu tar? Det är väl för fan så att staten (och däri de sjuka, arbetslösa och fattiga) inte har tagit lika mycket som förut.

De sjuka, arbetslösa och fattiga har ingenting utan de "rika". De är fullkomligt beroende av deras välvilja. Eller menar du att vi får en fullgod vård, omsorg och skola om de som skapar rikedomar och därför blir ansatta och hatade faktiskt flyr landet?

Don't bite the hand that feeds.
Citera
Medlem
Citat:
Jag vet att du inte är någon anhängare till de röd/gröna och att dina värderingar och åsikter baseras på ekonomi. Problemet är och det har jag försökt förklara för dig åtskilliga gånger att ekonomi är ett verktyg och inget mål..Först slår man fast vad man vill åstadkomma. Därefter vad har jag för förutsättningar att åstkomma det. Sedan hur ska vi lyckats med det och slutligen vidtar verkstaden. Det är så här man angriper ett problem och för att lyckats i slutändan avstämmer man mot målet slutligen. Det brukar kallas för anlys och uppföljning. Därefter går man vidare och återupprepar cirkeln och på så sätt uppstår utveckling.
För att åstadkomma denna cirkel behövs kompetens och den kompetensen man behöver i de olika stegen är av skiftande karaktär. Jag tror säkert att du besitter bättre ekonomisk kompetens än jag men lik fan så står du handfallen om du inte vet vad du vill åstadkomma.

Du menar alltså att ni bortser från ekonomiska fakta för att kortsiktig kunna närma er vissa mål och i slutänden göra alla fattigare?
Senast redigerad av putteT 2010-07-09 kl. 12:50.
Citera
Medlem
Karatepungs avatar
Citat:
Men det är ju det jag säger. Det är inte jag som yrar om att högern är rädd för Måna och att hon äntligen ska komma att få sitt erkännande som en stark kvinna och "landsmoder" bland allmogen, det är de verklighetsförnekande vänsterskäggen här som tror att ett par a4-sidor känslosvammel ska vinna valet åt sossarna.

Det här var en stunds trams på ett podie på Gotland för att få en skock medelålders överviktiga socialdemokratiska kvinnor från landsorten att nicka ikapp till Sveavägens påbud, framfört av en kvinna som är allas deras överman ifråga om personliga tillkortakommanden.

// Roger P.

Fast högern är inte alltför sällan lika verklighetsförnekande. Det var bara det som var min poäng.
Citera
2010-07-09, 12:51
Medlem
insideouts avatar
Citat:
Att öka klyftorna i samhället är idiotiskt och det kommer att kosta oss mer resurser till välfärden i det långa loppet. Om man ökar barnantalet i skola och förskola, så att barnen får en sämre uppväxt, så kommer kriminalitet och missbruk att öka. Det innebär ökade kostnader inom socialvård, sjukvård och rättsväsende. Bara som ett exempel.
Det finns en massa forskning som stöder idén att alla mår bättre i ett samhälle som präglas av rättvisa och jämlikhet och mindre klyftor. ALLA vinner på det.

Om vi går igenom det du skriver och som då uppenbarligen MÅSTE förbättras:

* präglas av rättvisa - vilket land i världen skulle du säga präglas av mer rättvisa än Sverige och där du kan påvisa nyttan med det?

* jämlikhet - samma fråga igen, vilket land är mer jämlikt och påvisad nytta?

* mindre klyftor - vilket land har mindre klyftor?

Utveckla gärna dina svar och jag undrar - när når vi tillräcklig rättvisa för dig? är det när staten konfiskerar allt? om inte, vilken skattenivå behöver vi enligt dig för att det ska vara rättvist?

Svara gärna utförligt och tydligt, för gör du det så kanske du kan vinna en röst till "din sida", om du inte kan så kanske du borde ompröva din egen ståndpunkt...
Citera
2010-07-09, 12:51
Medlem
Godamonginsectss avatar
Hon kommer ju köpa toblerone för halva statskassan! *slår näven i bordet*

Skämt åsido, gillar ni ett mångkulturelt samhälle så visst, rösta på henne. Talet var förövrigt bara massa babbel och smör, inte oväntat men hon verkar ju lura med sig massa folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in