2010-07-09, 21:34
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonien
För svar på dessa frågor måste man läsa igenom oppositionens skuggbudget. Så enkelt (eller svårt) är det. Ni förstår väl själva att ingen orkar lyssna på alla detaljer om varifrån pengarna kommer samtidigt som vissa vill veta. Det är en balansgång man som politiker gör, där man å ena sidan riskerar att bli för detaljnoga och göra politiken komplicerad och elitistisk och skrämma iväg de som inte förstår eller att å andra sidan förenkla den för mycket så det bara blir blaha blaha.
Egentligen så skiljer sig inte Alliansen sig märkvärdigt om man vänder på steken. De vill sänka skatterna men säger inte hur man ska finansiera välfärden.

Har du missat detta?

http://magasinetneo.se/johan/2010/06/17/varsagod-ta-en-toblerone/
Citera
2010-07-09, 21:35
Medlem
Bardons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag vill säga ett stort Grattis till Mona Sahlin och de rödgröna för hennes fantastiska tal i Almedalen igår. Det berörde, det var starkt, hon målade upp en vision och beskrev tydligt skillnaden mellan blocken.
Jag är inte socialdemokrat, märk väl, men rödgrön och jag tror att nästa statsminister blir Mona Sahlin. Hon kommer att sköta den rollen med stor klokhet och för vårt gemensamma bästa. Hon skulle kunna bli en landsmoder.
(Nu gör borgarna bäst i att sluta med smutskastningen mot Mona, det slår tillbaka på er själva. Men ni har ju inga bra sak-argument förstås.)

Snabbkoll på ditt namn + ord som "socialdemokraterna" visar en uppsjö med inlägg som förhärligar sossarna med prefixet "ok nu är inte jag socialdemokrat men...".

Kampanja smidigare nästa gång, Måna är en pajas.
Citera
2010-07-09, 21:36
Medlem
Citat:
Jag vill säga ett stort Grattis till Mona Sahlin och de rödgröna för hennes fantastiska tal i Almedalen igår. Det berörde, det var starkt, hon målade upp en vision och beskrev tydligt skillnaden mellan blocken.
Jag är inte socialdemokrat, märk väl, men rödgrön och jag tror att nästa statsminister blir Mona Sahlin. Hon kommer att sköta den rollen med stor klokhet och för vårt gemensamma bästa. Hon skulle kunna bli en landsmoder.
(Nu gör borgarna bäst i att sluta med smutskastningen mot Mona, det slår tillbaka på er själva. Men ni har ju inga bra sak-argument förstås.)

Du menar att en känd kriminell svindlare som de facto blåst dig 5 (fem) gånger som du vet om skulle vara en bra statsminister med ansvar för ditt väl och ve? Förstår du hur många gånger hon blåst dig som du inte vet om? Som du säkert förstår själv av opinionssiffrorna så är inte folk lika enfaldiga som du är då Mona har det sämsta förtroendet som någonsin har uppmätts i mannaminne.
Citera
2010-07-09, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu tror jag inte Mona Sahlin är täknt som finansminister i en röd/grön regering.

Nej exakt. Och det tycker jag det är viktigt att poängtera. Många här tror att enskilda politiker har enorm makt och tar beslut utan att rådgöra med andra. Men så är det inte. Den demokratiska processen är en lång en och den går genom flera steg som involverar flera personer. Budgeten bestäms till exempel inte bara av Borg utan han har flera medhjälpare, nationalekonomer bland annat vid sin sida. Och om de rödgröna får makten blir det troligtvis Thomas Östros (om jag inte minns fel) som blir finansminister, och han kommer inte heller att sköta Sveriges ekonomi helt ensam.
Citera
2010-07-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak0
Till vem då? Det finns helt enkelt ingen passande kandidat. Tyvärr är det bara att svälja: Sahlin var inte Perssons förstaval heller, men alla andra, inklusive Margot Wallström har sagt böankt nej.

Varför måste man välja en tjej? Eller var det de två enda kandidaterna du kunde? Eller är det så att det inte finns en enda kandidat som kan vara partiledare för socialdemokraterna? Är det ett hopplöst fall? Vad tycker du?
Citera
2010-07-09, 21:53
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu tror jag inte Mona Sahlin är täknt som finansminister i en röd/grön regering. Jag tror vidare inte det beror på vem som är finansminister som är avgörande för hur Sveriges finanser sköts.
Än värre - hon skulle bli finansministerns chef...

Citat:
Den demokratiska processen är en lång en och den går genom flera steg som involverar flera personer. Budgeten bestäms till exempel inte bara av Borg utan han har flera medhjälpare, nationalekonomer bland annat vid sin sida.
Ja, än sen? Självklart rekryterar ministrarna sina favorit-ja-sägare till underhuggare. Och sista ordet kommer normalt från kärnan i regeringen (det skulle bland annat bli partiledarna och säkert även Östros). Och när olika ministrar tjafsar om att få större del av samma kaka, är det oftast finansministern som sätter ned foten. Eller möjligtvis hans chef.

Det spelar ingen roll hur ni lindar in det, vårt lands regering förtjänar inte en så lat, nyckfull, ostrukturerad chef*. Och många tilltänkta departementschefer från det rödgröna laget blir lika farliga de. Sen kvittar det ifall de formellt sett måste få OK av riksdagen för sina budgetar.

*) Läs till exempel Enn Kokks bedömning av Mona Sahlin: http://enn.kokk.se/?p=495. Enn Kokk? F.d. mycket högt uppsatt funktionär inom Socialdemokraterna.
Senast redigerad av Darkwing Duck 2010-07-09 kl. 21:56.
Citera
2010-07-09, 21:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Nej exakt. Och det tycker jag det är viktigt att poängtera. Många här tror att enskilda politiker har enorm makt och tar beslut utan att rådgöra med andra. Men så är det inte. Den demokratiska processen är en lång en och den går genom flera steg som involverar flera personer. Budgeten bestäms till exempel inte bara av Borg utan han har flera medhjälpare, nationalekonomer bland annat vid sin sida. Och om de rödgröna får makten blir det troligtvis Thomas Östros (om jag inte minns fel) som blir finansminister, och han kommer inte heller att sköta Sveriges ekonomi helt ensam.
Visst, men så är det överallt. En VD har massa folk under sig som hjälper till och förbereda och informera för att VD:n bara skall kunna sätta strategiska riktningar och ta beslut. Problemet är att alla sossarna som skulle vara i toppen känns så oerhört inkompetenta. Jag skulle inte anställa Mona Sahlin för att vara VD över ett medelstort företag i Sverige, inte en chans, hon är ingen stark ledare och hon får inte folk med sig. Dessutom verkar hon vara virrig och opålitlig.

Om hon inte skulle klara av ett medelstort företag hur skall hon då klara att leda Sverige?
Citera
2010-07-09, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Har du missat detta?

http://magasinetneo.se/johan/2010/06/17/varsagod-ta-en-toblerone/

Inget konstigt där. Jag tror dock inte de har glömt att räkna på de hushållsnära tjänster som kan försvinna utan medvetet gjort så för att det är tillåtet att göra så i en budget. En budget är ingen genomgående plan för hur finanserna ska fördelas utan snarare en ram. Visst kanske det inte är särskilt snyggt, det kan jag hålla med om. Däremot håller jag inte med om det senare med oförändrade skatteintäkter från miljöskatterna vid en höjning av dem. Det beror helt och hållet på hur stor höjningen är. Man kan höja skatterna lite och då kanske färre väljer att köra bil, då kan höjningen fortfarande leda till att skatteintäkterna är oförändrat eller till och med större än innan likväl som motsatsen. Det beror helt enkelt på hur många som väljer att sluta köra bil och dylikt och hur stor höjningen är.

Förlåt för tidigare OT men jag tycker verkligen det är synd att så få säger vad de tycker var dåligt med talet. Känsloargument säger vissa men det får man ha, och det är det inget fel på så länge det används på ett balanserat sätt, vilket jag tyckte att Mona Sahlin gjorde.
Citera
2010-07-09, 22:02
Medlem
Citat:
Du menar förstås att det är pinsamt att bli påmind om hur Alliansen har ökat klyftorna väldigt kraftigt.
De har tagit från sjuka, arbetslösa och fattiga och gett till de rikaste. De har tagit från välfärden för att ge rika lägre skatt. Den försämrade välfärden är väldigt uppenbar för väldigt många.

Tror du på det där själv, och hur gammal är du, SSU:are som kampanjar på flashback??

Citerar en polare till mig som varit röd hela sitt liv.

Citat:
För första gången i mitt liv har jag kunnat unna mig något och sossarna vill ta det ifrån mig??
Det här handlar om en person som jobbar inom den kommunala sektorn alltså ingen så kallad höginkomsttagare.

Det rödgröna alternativet vill jämna ut skillnaderna med att göra det sämre för det stora flertalet. Dom så kallade rika kommer att förbli precis lika rika eller till och med rikare. Det är medelsvensson som får betala priset för den rödgröna sörjan...
Citera
2010-07-09, 22:04
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Inget konstigt där. Jag tror dock inte de har glömt att räkna på de hushållsnära tjänster som kan försvinna utan medvetet gjort så för att det är tillåtet att göra så i en budget. En budget är ingen genomgående plan för hur finanserna ska fördelas utan snarare en ram.

En budget skall vara en så bra, exakt gissning som möjligt - det är ju just en plan för vad man skall göra det närmaste året. Om man bara räknar med att typ 6 000 000 000 kronor bara skall trilla ned från himlen är risken stor att man gissar fel. Och med tanke på att t.ex. Tomas Östros faktiskt är mycket kompetent, så är detta knappast ett slarvfel - det är bedrägeri.

Du struntade dessutom i att citera den grövsta kritiken i blogginlägget, så då får väl jag göra det:
Citat:
“Det mest ambitiösa försöket att trotsa matematikens lagar kommer på sidan 98 i motionen, där de rödgröna med ett stapeldiagram visar vilka som vinner och förlorar på deras politik nästa år. Hela 90 procent tjänar och bara den rikaste tiondelen förlorar. Men något är konstigt. De 90 procenten tjänar nästan fem gånger mer än de rikaste förlorar. Så var kommer resten av pengarna ifrån? Bergh och Jordahl har svaret. De rödgröna har valt att räkna in alla godsaker och bidrag, men har valt att strunta i de 9,3 miljarder i skatter som införs 2012 för att finansiera dem.”
Citera
2010-07-09, 22:07
Medlem
Kojak0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymsvenne
Varför måste man välja en tjej? Eller var det de två enda kandidaterna du kunde? Eller är det så att det inte finns en enda kandidat som kan vara partiledare för socialdemokraterna? Är det ett hopplöst fall? Vad tycker du?

Könet har absolut inget med saken att göra, men Margot Wallström var den som var hetast att efterträda Persson. Personligen gillar jag Bodström trots hans storebrorsfasoner, men han tvärvägrade också.
Citera
2010-07-09, 22:13
Medlem
Underkasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Många tycker att Mona Sahlin pratar som om hon pratar med ett barn men det handlar egentligen bara om att hon försöker vara tydlig.

Jag har sagt det innan och jag säger (skriver) det igen: Ge henne en chans. Sumpar hon den finns all anledning att aldrig rösta på sossarna igen. Men jag personligen tycker det skulle vara intressant att se hur hon klarar rollen som statsminister, bara som ett experiment.

Får Mona chansen att visa vad hon är kapabel till så ser det inte ljust ut. Att experimentera är en sak men att göra det med Mona Sahlin vid rodret är en helt annan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in