2010-07-08, 09:53
Medlem
Hej,

Har tänkt att spara inför framtiden, köpa hus, bil etc. (kan vara allt från 1 års till 20 års sparande)

kan lägga undan 5-6000 kr varje månad, är det bättre att spara i ett vanligt sparkonto på banken eller tex hos http://www.sparkontoplus.se/fast_sparranta.asp?

eller är det bättre att köpa fonder eller nått? är kund hos Avanza men inte köpt nått då jag inte kan så mkt om aktier å dyl.

helst skulle jag vilja spara på ngn fond där jag aut för över pengar varje månad men vet inte vilka som är bra och vad man skall tänka på. tips på fonder eller dyl?

tpf

/
Citera
2010-07-08, 10:04
Medlem
Gratulationer till ett bra beslut!

Jag skulle säga att spara ett år på vanligt bankkonto eller något med högre ränta om du vill. Se bara till att det finns insättningsgaranti.
Vänta lite med börsen, den känns väldigt oroligt just nu och det finns prat om en andra dipp i ekonomin. Sen har du inte så mycket kapital i början så du kan lika gärna spara ihop lite först.

Det sägs att aktier och fonder ger bättre avkastning i längden, men det ska man ta med en nypa salt, det stämmer inte alltid. Eftersom du är kund hos Avanza och funderar på fonder kan jag rekommendera Avanza Zero. Det är en indexfond som inte har några avgifter som de flesta andra fonder har. Alltså får du behålla mer av det du tjänar (eller förlorar).
Citera
2010-07-08, 10:07
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowmeee
Hej,

Har tänkt att spara inför framtiden, köpa hus, bil etc. (kan vara allt från 1 års till 20 års sparande)

kan lägga undan 5-6000 kr varje månad, är det bättre att spara i ett vanligt sparkonto på banken eller tex hos http://www.sparkontoplus.se/fast_sparranta.asp?

eller är det bättre att köpa fonder eller nått? är kund hos Avanza men inte köpt nått då jag inte kan så mkt om aktier å dyl.

helst skulle jag vilja spara på ngn fond där jag aut för över pengar varje månad men vet inte vilka som är bra och vad man skall tänka på. tips på fonder eller dyl?

tpf

/

Håller med föregående om Avanza Zero! Ska du spara på räntekonto så brukar Marginalen över lite tid ligga bäst till (Statlig insättningsgaranti 500k/konto)
Citera
2010-07-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Håller med föregående om Avanza Zero! Ska du spara på räntekonto så brukar Marginalen över lite tid ligga bäst till (Statlig insättningsgaranti 500k/konto)

förlåt för min okunnighet nu, kollade på avanza zero som nu ligger på strax över 4%. Men 4% vad? samt så kan man både välja att köpa och att månadsspara! skillnaden är att köper du så blir det som en aktie för den köpkurs som står(113,49)??

nästa fråga är att som sades att det kan komma en dipp på börsen, därför bör jag då vänta med att köpa och instället måndsspara på ett vanligt sparkonto med hög ränta? avanza zero är ju rätt så låg nu, enligt utvecklingskurvan!
Senast redigerad av knowmeee 2010-07-08 kl. 13:32.
Citera
2010-07-08, 13:56
Medlem
Citat:
Hej,

/

Ett väldigt stort tidsspann du anger. För 1 år rekommenderar jag 100% räntesparande, för 20 år aktier/fonder/ädelmetall (under förutsättning att du har en ordentlig hushållsbudget). Dela upp sparandet om du "vet" att du behöver en viss summa om exempelvis 1 år.
Citera
2010-07-08, 13:59
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
förlåt för min okunnighet nu, kollade på avanza zero som nu ligger på strax över 4%. Men 4% vad? samt så kan man både välja att köpa och att månadsspara! skillnaden är att köper du så blir det som en aktie för den köpkurs som står(113,49)??

nästa fråga är att som sades att det kan komma en dipp på börsen, därför bör jag då vänta med att köpa och instället måndsspara på ett vanligt sparkonto med hög ränta? avanza zero är ju rätt så låg nu, enligt utvecklingskurvan!

4% upp under den tiden som visas i diagrammet! om du kollar i nederkant så ser du dagarna i månaden, det är alltså hur mycket fonden gått upp eller ner under en viss tid. Du kan ändra under "utveckling" för att se hur den har gått under flera år!

På din andra fråga är det lite svårt att svara, Avanza zero är en indexfond det innebär att du får en bra spridning, går börsen upp så går fonden upp. Hade jag vetat om det kommer en rejäl dipp så hade jag nog tagit mig friheter i förskott och flyttat till ett varmt land för då hade jag placerat så jag snart vore stenrik! =) Det är väldigt delade meningar om det ska fortsätta upp eller om det ska komma en dipp! Ser du det på lite längre sikt så tror jag att det är en bättre investering att sätta in pengarna i fonden. Sen när konjunkturen börjar nå sin topp om ett par år, så flyttar du helt enkelt över pengarna på ett räntekonto!
Citera
2010-07-08, 23:31
Medlem
fittas avatar
Stabila aktier med bra utdelning som du återinvesterar, du är mångmiljonär inom 20 år!

Läs mer: http://40procent20ar.blogspot.com/
Citera
2010-07-10, 17:28
Medlem
Då dubbeldippen inte är helt säker så kan det vara bra med ett månadssparande i fonder/aktier om du är intresserad av detta. om det går upp så ok då får du avkastning och går det ner så köper du på dig mer billigt.

istället för att gå in med 6000kr/månad på direkten så kan du gå in med 2000kr/månad t.ex och kommer dubbeldippen så köp på dig ännu mer ! då vi åker uppåt igen så kommer du ha velat köpt på dig mycket under resan ner för billigare och billigare. Du kommer knappast kunna tajma exakt då det slår i botten men säg för varje 10% det går ner, köp på dig 10% mer andelar så kommer du få åka av.

De flesta säljer på botten och köper på toppen, det är filosofin nu för tiden. se upp för detta, ha is i magen.

Köp även då det går ner och hoppas på ett rejält fall så du får många billiga andelar.

Gå inte in med ett stort kapital på en gång ifall det kommer ett fall på 40% då kommer du kanske få vänta många år innan du kommer upp på +-0 , det är sånt vi inte vet i dagsläget

hoppas du fått nåra idéer iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in