Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-07, 20:45
  #1
Medlem
The Spoony Bards avatar
Bara något som poppade upp i mitt huvud, Mats Alm har ju blivit frikänd från mordet på Linda Chen. Han är alltså juridiskt sätt oskyldig.

Leif GW Persson har ju både mer och mindre subtilt anklagat Mats Alm redan innan han blev misstänkt, under rättegången men framför allt även nu när han frikänts.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7433224.ab

Citat:
Leif GW Persson, kriminolog och före detta tv-profil i "Efterlyst", gick tidigt efter Lindas försvinnande ut och anklagade Mats Alm offentligt för att vara skyldig:

Citat:
– Om det är något jag retar mig på är att polisen tog det här med en axelryckning när man kunde tagit ärendet seriöst från början. Hade man gjort det är jag inte lika hundra säker på att han hade klarat sig, säger Leif GW Persson.

Etc etc.

Skulle Mats Alm, rent teoretiskt, stämma (och även då ha en juridisk chans att vinna) Leif GW Persson för förtal?
Citera
2010-07-07, 21:07
  #2
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Spoony Bard
Bara något som poppade upp i mitt huvud, Mats Alm har ju blivit frikänd från mordet på Linda Chen. Han är alltså juridiskt sätt oskyldig.
Nej, juridiskt sett så var inte bevisen sådana att det gick att döma honom för att ha dödat Linda Chen. Domstolen tar egentligen inte ställning till frågan om han faktiskt dödat henne eller inte. De har ju ingen spåkula.

Citat:
Ursprungligen postat av The Spoony Bard
Skulle Mats Alm, rent teoretiskt, stämma (och även då ha en juridisk chans att vinna) Leif GW Persson för förtal?
Så länge han ägnar sig åt det i tryckta skrifter så kan inte Mats Alm göra det, eftersom det endast är JK som kan väcka åtal i tryckfrihetsmål. Det är dessutom bara den ansvarige utgivaren som kan stå till svars för publiceringen. Om man tänker sig att Leif skulle ägna sig åt att predika Mats Alms skuld på gator och torg så skulle det möjligen bli en annan femma, men det lär krävas en hel del för att det skall bli aktuellt med förtalsansvar.
Citera
2010-07-07, 21:07
  #3
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Spoony Bard
Bara något som poppade upp i mitt huvud, Mats Alm har ju blivit frikänd från mordet på Linda Chen. Han är alltså juridiskt sätt oskyldig.

Leif GW Persson har ju både mer och mindre subtilt anklagat Mats Alm redan innan han blev misstänkt, under rättegången men framför allt även nu när han frikänts.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7433224.ab





Etc etc.

Skulle Mats Alm, rent teoretiskt, stämma (och även då ha en juridisk chans att vinna) Leif GW Persson för förtal?
Är det någon han ska stämma så är det inte Persson utan Aftonbladets ansvarige utgivare. Men det där räcker knappast. Tryckfriheten är stark i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback