Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-04, 13:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirnicky
Googlade lite och hittade följande:
Internet:
http://www.init.se/Utbildning/Webbut...FYcrDgodsHauyA - Verkar vara en kurs.

Webdesignskolan.se - Mycket läsvärt.

Böcker:
Namn: Overgaard, Jörgen
Titel: PHP 5 programmering
År: 2004 (tr. 2010)

Föredrar dock Webdesignskolan

Init ska man hålla sig långt långt långt långt långt borta från.
Ta och titta på cv/linkedin för personerna de har anställt så kommer du att upptäcka att deras akademiska prestationer är långt långt långt från det de påstår är absoluta krav för att ens få börja där som junior.
Citera
2024-05-04, 13:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
¨
Rekommenderar den här länken: http://norvig.com/21-days.html

Hur var det nu igen? Du hade ingen utbildning förutom en kortare kurs på motsvarande komvux för drygt 20 år sedan eller så?
Citera
Igår, 02:45
  #15
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Hur var det nu igen? Du hade ingen utbildning förutom en kortare kurs på motsvarande komvux för drygt 20 år sedan eller så?

Jag gick ett ett-årigt systemprogrammeringsprogram, en påbyggnadsutbildning efter vanliga gymnasiet. Det var en specialkurs som Stockholms Stad körde inom gymnasieskolan. Men när jag började där hade jag redan fått jobb på Microsoft.

Men även om jag inte hade någon formell utbildning så har det gått bra för mig. Många arbetsgivare fokuserar mer på hur kompetent en person är, men det spelar även en stor roll att man passar in i på arbetsplatsen. Är man ett asocialt rövhål med attitydproblem så är det nog svårt att få ett jobb idag.

En före detta flickvän var grafisk designer inom webutveckling, och när hon kom till jobbet ville hon bara sätta på sig hörlurarna med musik och designa på datorn. Inget småprat med kollegor eller chefer för att få en mer personlig kontakt, etc. Hon brukade bli kvar på ett jobb ett par månader max. De senaste 10 åren har hon fortsatt med samma mönster.

Numera har jag en Bachelor's Degree (Summa Cum Laude) i MIS och Political Science från University of Maine, och är teknisk manager på en konsultfirma. Blev erbjuden ett jobb på Oracle förra veckan, och även om jobbet verkade intressant så skulle jag ha fått gå ner i lön, och det var inget jag var intresserad av. Så visst finns det jobb.
Citera
Igår, 07:18
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag gick ett ett-årigt systemprogrammeringsprogram, en påbyggnadsutbildning efter vanliga gymnasiet. Det var en specialkurs som Stockholms Stad körde inom gymnasieskolan. Men när jag började där hade jag redan fått jobb på Microsoft.

Men även om jag inte hade någon formell utbildning så har det gått bra för mig. Många arbetsgivare fokuserar mer på hur kompetent en person är, men det spelar även en stor roll att man passar in i på arbetsplatsen. Är man ett asocialt rövhål med attitydproblem så är det nog svårt att få ett jobb idag.

...

Så för att sammanfatta, boomer fick jobb på 90talet och bet sig fast. Tror att detta går att översätta till dagens arbetsmarknad. Och till på det så har du skaffat en kandidat i statvetenskap för att visa att du minsann är kvalificerad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback