• 1
  • 2
2004-04-28, 19:04
Medlem
kan man kra aluminium i en microvgs ugn????
Citera
2004-04-28, 19:04
Medlem
hehe

visste inte vilken trd jag skulle frga
Citera
2004-04-28, 20:16
Medlem
Mockens avatar
-Ja det kan man.
Men det brjar blixtra, knispra och lukta brnt, och stor risk fr brand. Det r inget man normalt stoppar i mikron. Testa sjlv!

(du grabben, det heter mikrovgsugn)
Citera
2004-04-28, 20:19
Medlem
Hispervispers avatar
Lycka till med specialeffekterna!

Men fljdfrgan r vad r det som gr att man kan stoppa in vissa metallsaker i micron? Vi har bla ett galler p ben, allt gjort i metall, som gr att man kan stlla in tv tallrikar p en gng. Vi har ocks en sk. crisppanna som gr att man bla kan gra klyftpotatis i micron. Bda dessa tingestar r gjorda i metall, stl resp. aluminium, och de fungarar alldeles utmrkt.
Citera
2004-04-28, 20:22
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Lycka till med specialeffekterna!

Men fljdfrgan r vad r det som gr att man kan stoppa in vissa metallsaker i micron? Vi har bla ett galler p ben, allt gjort i metall, som gr att man kan stlla in tv tallrikar p en gng. Vi har ocks en sk. crisppanna som gr att man bla kan gra klyftpotatis i micron. Bda dessa tingestar r gjorda i metall, stl resp. aluminium, och de fungarar alldeles utmrkt.

Lter konstigt. Har de ngon skyddshinna som hindrar strlningen att komma t metallen eller?

P susning.nu fanns det nstan svar: http://www.susning.nu/Mikrov%e5gsugn
Citera
2004-04-28, 21:20
Medlem
Ralfons avatar
Min kompis och hans kusin lyckades f eld p aluminium i en mikrovgsugn har jag fr mig=)
Citera
2004-04-28, 21:32
Medlem
Mysonoxens avatar
I Mikrovgsugnarnas barndom p 80-talet stllde jag av misstag in en lasagne med aluminiumfolieform, den kte ut igen efter ett smrre fyrverkeri i 5 sekunder
Citera
2004-04-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
I Mikrovgsugnarnas barndom p 80-talet stllde jag av misstag in en lasagne med aluminiumfolieform, den kte ut igen efter ett smrre fyrverkeri i 5 sekunder

ok. jag orkade inte vnta p ugnen!
stoppade in min aluminium lda i micron!....
funkade fint men om min micro mr bra av det har jag ingen aning om???

(OK. urskta stavningen! )
Citera
2004-04-28, 23:12
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Lter konstigt. Har de ngon skyddshinna som hindrar strlningen att komma t metallen eller?

P susning.nu fanns det nstan svar: http://www.susning.nu/Mikrov%e5gsugn

Skyddshinna: Nej. Om den inte r extremt tunn, jmfr aluminiumoxid.

Utifrn det som str p susning.nu s kanske det r designen p metallpryttlarna som gr att fungerar. Fr det stod ju ngot om lngd p metallsak och dess relation till vglngden p mikrovgorna. Men r det ngon som vet s terkom grna.
Citera
2004-04-29, 00:54
Medlem
RIP-Polariss avatar
Tror det beror p hur mycket metall det r i frhllande till mngden vtska som vrms upp. Vissa micropizzor har ju tex ett metallskikt i botten av psen fr att pizzan skall bli krispig.

Det som hnder (r jag ganska sker p) r att det induceras virvelstrmmar i metallen vilket gr att metallen blir varm.
Citera
2004-04-29, 08:40
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIP-Polaris
Tror det beror p hur mycket metall det r i frhllande till mngden vtska som vrms upp. Vissa micropizzor har ju tex ett metallskikt i botten av psen fr att pizzan skall bli krispig.

Det som hnder (r jag ganska sker p) r att det induceras virvelstrmmar i metallen vilket gr att metallen blir varm.

Nja, delvis kan ditt resonemang stmma. Men i mitt fall kan jag stlla in de fr maskinen avsedda metallgrejorna och inget mer, vad det nu skulle vara fr mening med det, och det blir inga gnistor eller liknande. Och de hr prylarna r inte sm, den sk. crisppanna r helt i metall med ngon form av gummibelggning p undersidan och har en diameter p 25 - 30 cm.
Citera
2004-04-29, 09:47
Medlem
RIP-Polariss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Nja, delvis kan ditt resonemang stmma. Men i mitt fall kan jag stlla in de fr maskinen avsedda metallgrejorna och inget mer, vad det nu skulle vara fr mening med det, och det blir inga gnistor eller liknande. Och de hr prylarna r inte sm, den sk. crisppanna r helt i metall med ngon form av gummibelggning p undersidan och har en diameter p 25 - 30 cm.

Mycket skumt, d har jag slut p teorier .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in