Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
Antikroppar mot borrelia är ett notoriskt opålitligt prov och betyder oftast bara att du någon gång i livet (kanske) smittats med borrelia.
Om du faktiskt haft en borreliainfektion nyligen är den nu gott och väl färdigbehandlad, och en längre kur gör ingen nytta.
Doxycyklin har, förutom sin antibakteriella effekt, rätt uttalade antiinflammatoriska egenskaper.
Det är sannolikt därför du känner dig bättre under behandling och blir sämre efteråt. Dock finns det mycket bättre antiinflammatoriska läkemedel med mindre biverkningar, och man ska inte ta antibiotika av det skälet.
Det är här jag är kluven! Vem ska jag lita på! Det vore skönt om jag kunde utesluta Borrelia nu när jag har ätit en lång kur! Men jag har börjat studera hur olika länder ser på saken!
Enligt svenska riktlinjer dör Neuroborrelia med 20x200 doxycyklin
Vanlig Borrelia med nervpåverkan 10x200 doxycyklin
Så stämmer detta så behöver jag inte oroa mig för Borrelia!
Enligt Tyska, Norska, Amerikanska läkare så är det mycket vanligt att man behöver längre behandlingar.
Ska jag då förlita mig på att dem Svenska normerna stämmer? och att dem andra länderna har fel?
Jag förstår att flera kommer säga att jag kan ha restsymtom som kan ta tid att läka ut om det gör det! Men det känns inte riktigt som det skulle vara så, för jag får fruktansvärda attacker då det pulserar längs hela ryggen och upp i huvudet.
Om ett par dagar ska jag göra prov på ryggmärgsvätskan.
Efter detta ska det skickas ett prov på blodet som kommer synas i mikroskop. Som ni säkert förstår så kommer detta provet bekostas av mig själv.
Har någon något tips på vart jag ska vända mig för att få orsaken utredd, jag betalar gärna en utredning själv om jag får en riktig utredning.
Det skrämmer mig mer att inte veta vad det är än om det skulle vara dödligt!