2010-07-04, 22:45
Medlem
Danro80s avatar
Jag har ätit 400mg doxycyklin per dag i 30 dagar och mina
symtom har lugnat sig, när jag slutar äta blir jag genast mycket
sämre (nej jag inbillar mig inte)
Jag har inte fått detta utskrivet på recept då läkarna säger
att jag är frisk efter 10 dagar!

Detta gäller trolig Borrelia, men jag är ej säker då vårdcentralen
skiter i hur jag mår! Eftersom det inte syns!

Moralpredikningar är jag inte intresserad av!
Är det farligt för kroppen med antibiotika såhär länge??
Citera
2010-07-04, 23:01
Medlem
sommarlovs avatar
Du får besvär med magen, din tarmflora borde vara stendöd!
Citera
2010-07-04, 23:03
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du får besvär med magen, din tarmflora borde vara stendöd!

Jag äter tabletter för magen samtidigt "probiotika" från Apoteket!
Citera
2010-07-04, 23:26
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
...
Detta gäller trolig Borrelia, men jag är ej säker då vårdcentralen
skiter i hur jag mår! Eftersom det inte syns!

Moralpredikningar är jag inte intresserad av!
Är det farligt för kroppen med antibiotika såhär länge??
Du får leva med en moralpredikan: att käka Doxyferm i 30 dagar mot borrelia är stenkorkat. Problemet är helt enkelt inte borrelia. Farligt? Du riskerar pseudomembranös kolit, mykoser och hudförändringar vid solljusexponering. I övrigt kan du läsa bipacksedeln med varningar som finns i förpackningen eller på nätet.

Citat:
Jag äter tabletter för magen samtidigt "probiotika" från Apoteket!
Ersätter inte på långa vägar de bakterier som kuren tar kål på. Saknas dessutom bevis för att probiotika ens fungerar.
Citera
2010-07-04, 23:46
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Du får leva med en moralpredikan: att käka Doxyferm i 30 dagar mot borrelia är stenkorkat. Problemet är helt enkelt inte borrelia. Farligt? Du riskerar pseudomembranös kolit, mykoser och hudförändringar vid solljusexponering. I övrigt kan du läsa bipacksedeln med varningar som finns i förpackningen eller på nätet.

Ersätter inte på långa vägar de bakterier som kuren tar kål på. Saknas dessutom bevis för att probiotika ens fungerar.

Jag har tagit blodprov som visat på antikroppar
mot borrelia! Frågan är vad det skulle vara annars!

Symtom:
Under ett år yrsel och urinvägsproblem
Sen för 2 månader sen tillkom detta!

Nervryck i olika kroppsdelar (tydliga som syns)
Pulserar starkt i ryggen upp i huvudet
Kraftiga yrselanfall då det svartnar för ögonen
Urinvägsproblem konstant nödig
Diffus värk i nacken (kan bero på mitt jobb)

Jag har privat bekostat några undersökningar

Mrt-Hjärnröntgen - ok
Mrt-Ryggröntgen - ok
Urolog - ok
Borreliaprov - visar antikroppar
Senast redigerad av Danro80 2010-07-04 kl. 23:53.
Citera
2010-07-05, 10:44
Medlem
Parasights avatar
Antikroppar mot borrelia är ett notoriskt opålitligt prov och betyder oftast bara att du någon gång i livet (kanske) smittats med borrelia.
Om du faktiskt haft en borreliainfektion nyligen är den nu gott och väl färdigbehandlad, och en längre kur gör ingen nytta.
Doxycyklin har, förutom sin antibakteriella effekt, rätt uttalade antiinflammatoriska egenskaper.
Det är sannolikt därför du känner dig bättre under behandling och blir sämre efteråt. Dock finns det mycket bättre antiinflammatoriska läkemedel med mindre biverkningar, och man ska inte ta antibiotika av det skälet.
Citera
2010-07-05, 16:21
Medlem
euphorias avatar
Jag lånar tråden lite! Jag har gått på Tetracyklin som vanligtvis skrivs ut mot acne vulgaris men jag får det mot kronisk blefarit alltså kronisk ögonlocksinflammation som gör att jag får vaglar hela tiden annars.

Frågan är då eftersom jag är satt att kura på obestämd tid vad det har för risker på sikt? Magen är jag dålig i hela tiden, får Omeprazol mot det så att jag slipper konstant halsbränna.
Citera
2010-07-05, 17:25
Medlem
Digums avatar
Så TS har alltså knaprat Doxycyklin i 30 dagar för att hon anser sig ej vara frisk?
Det kan vara någon annan form av nervskada... Uppsök en neurolog...

Som sagt var, din mag/tarmflora kan får rätt mycket stryk. Innehåller runt 2 kg bakterier, ersätta det med valfri yoggi-jalla är inte riktigt tillräckligt.
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Jag lånar tråden lite! Jag har gått på Tetracyklin som vanligtvis skrivs ut mot acne vulgaris men jag får det mot kronisk blefarit alltså kronisk ögonlocksinflammation som gör att jag får vaglar hela tiden annars.

Frågan är då eftersom jag är satt att kura på obestämd tid vad det har för risker på sikt? Magen är jag dålig i hela tiden, får Omeprazol mot det så att jag slipper konstant halsbränna.
Ja, svara här skulle jag också göra... Du kan få risig mage (störd bakterieflora), solkänslighet... Kommer inte på fler på rak arm men bakteriefloran är la den främsta... Leder ju till ökad risk för andra infektioner...
Citera
2010-07-05, 17:51
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
Antikroppar mot borrelia är ett notoriskt opålitligt prov och betyder oftast bara att du någon gång i livet (kanske) smittats med borrelia.
Om du faktiskt haft en borreliainfektion nyligen är den nu gott och väl färdigbehandlad, och en längre kur gör ingen nytta.
Doxycyklin har, förutom sin antibakteriella effekt, rätt uttalade antiinflammatoriska egenskaper.
Det är sannolikt därför du känner dig bättre under behandling och blir sämre efteråt. Dock finns det mycket bättre antiinflammatoriska läkemedel med mindre biverkningar, och man ska inte ta antibiotika av det skälet.

Det är här jag är kluven! Vem ska jag lita på! Det vore skönt om jag kunde utesluta Borrelia nu när jag har ätit en lång kur! Men jag har börjat studera hur olika länder ser på saken!

Enligt svenska riktlinjer dör Neuroborrelia med 20x200 doxycyklin
Vanlig Borrelia med nervpåverkan 10x200 doxycyklin

Så stämmer detta så behöver jag inte oroa mig för Borrelia!

Enligt Tyska, Norska, Amerikanska läkare så är det mycket vanligt att man behöver längre behandlingar.

Ska jag då förlita mig på att dem Svenska normerna stämmer? och att dem andra länderna har fel?

Jag förstår att flera kommer säga att jag kan ha restsymtom som kan ta tid att läka ut om det gör det! Men det känns inte riktigt som det skulle vara så, för jag får fruktansvärda attacker då det pulserar längs hela ryggen och upp i huvudet.

Om ett par dagar ska jag göra prov på ryggmärgsvätskan.
Efter detta ska det skickas ett prov på blodet som kommer synas i mikroskop. Som ni säkert förstår så kommer detta provet bekostas av mig själv.
Har någon något tips på vart jag ska vända mig för att få orsaken utredd, jag betalar gärna en utredning själv om jag får en riktig utredning.
Det skrämmer mig mer att inte veta vad det är än om det skulle vara dödligt!
Citera
2010-07-05, 17:55
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Digum
Så TS har alltså knaprat Doxycyklin i 30 dagar för att hon anser sig ej vara frisk?
Det kan vara någon annan form av nervskada... Uppsök en neurolog...

Naturligtvis så är det en nervskada/nervpåverkan
Frågan är vad det är som ligger bakom detta. Fortsätter det förvärras med samma takt som nu så är
risken att man inte blir så långvarig, men tack för att du fick man att tänka klart.
Naturligtvis så blir det att uppsöka en Privat Neurolog
Citera
2010-07-06, 23:57
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Det är här jag är kluven! Vem ska jag lita på! Det vore skönt om jag kunde utesluta Borrelia nu när jag har ätit en lång kur! Men jag har börjat studera hur olika länder ser på saken!

Enligt svenska riktlinjer dör Neuroborrelia med 20x200 doxycyklin
Vanlig Borrelia med nervpåverkan 10x200 doxycyklin

Så stämmer detta så behöver jag inte oroa mig för Borrelia!

Enligt Tyska, Norska, Amerikanska läkare så är det mycket vanligt att man behöver längre behandlingar.

Ska jag då förlita mig på att dem Svenska normerna stämmer? och att dem andra länderna har fel?

Jag förstår att flera kommer säga att jag kan ha restsymtom som kan ta tid att läka ut om det gör det! Men det känns inte riktigt som det skulle vara så, för jag får fruktansvärda attacker då det pulserar längs hela ryggen och upp i huvudet.

Om ett par dagar ska jag göra prov på ryggmärgsvätskan.
Efter detta ska det skickas ett prov på blodet som kommer synas i mikroskop. Som ni säkert förstår så kommer detta provet bekostas av mig själv.
Har någon något tips på vart jag ska vända mig för att få orsaken utredd, jag betalar gärna en utredning själv om jag får en riktig utredning.
Det skrämmer mig mer att inte veta vad det är än om det skulle vara dödligt!

Ja, tyvärr finns det ett antal läkare, framför allt i Tyskland, som skor sig på sjuka människors lidande.
De ger långa och dyra kurer med intravenös antibiotika mot sk. kronisk borrelia.
Det finns gott om exempel på människor som säger att de mår bättre av behandlingen, men man har inte kunnat visa på någon effekt i vetenskapliga studier.
Ska man raljera lite mår massor av människor jättebra av kristallterapi, homeopati och annat humbug också, men det betyder tyvärr inte att det har annan effekt än placebo. Dessutom finns ju den (tillfälliga) antiinflammatoriska doxycyklineffekten enligt ovan.

När man mår dåligt, och man dessutom är besviken på den offentliga vården, är man ett ganska lätt byte för pengahungriga alternativmedicinare med rymligt samvete.

Jag har tyvärr inga särskilt konstruktiva råd att ge dig, men om du fortsätter med antibiotikia är risken att du blir sjukare och betydligt fattigare, mycket större än chansen att du blir frisk.
Citera
2010-07-07, 00:11
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
Ja, tyvärr finns det ett antal läkare, framför allt i Tyskland, som skor sig på sjuka människors lidande.
De ger långa och dyra kurer med intravenös antibiotika mot sk. kronisk borrelia.
Det finns gott om exempel på människor som säger att de mår bättre av behandlingen, men man har inte kunnat visa på någon effekt i vetenskapliga studier.
Ska man raljera lite mår massor av människor jättebra av kristallterapi, homeopati och annat humbug också, men det betyder tyvärr inte att det har annan effekt än placebo. Dessutom finns ju den (tillfälliga) antiinflammatoriska doxycyklineffekten enligt ovan.

När man mår dåligt, och man dessutom är besviken på den offentliga vården, är man ett ganska lätt byte för pengahungriga alternativmedicinare med rymligt samvete.

Jag har tyvärr inga särskilt konstruktiva råd att ge dig, men om du fortsätter med antibiotikia är risken att du blir sjukare och betydligt fattigare, mycket större än chansen att du blir frisk.

Det är mycket möjligt att du har rätt! Men faktum kvarstår att när jag slutar med antibiotikan så blir jag otroligt mycket sämre nästan direkt!
Det enda jag kan tänka är att antibiotikan har tagit bort Borrelian men att det kvarstår inflammation och att antibiotikan har antiinflammatorisk effekt!
Jag förstår att antibiotikan kan jag inte fortsätta äta hur länge som helst, problemet är ju att jag framstår som en hypokondriker när jag går till vårdcentralen.
Jag hade utan problem kunnat betala hela kostnaden för en totalundersökning där dem letar reda på vad som är fel!
Ovissheten tär hårt på mig, hellre få ett negativt besked än inget alls!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in