2010-07-04, 16:35
Bannlyst
(Vet inte riktigt om jag la denna tråd rätt nu... Men men.. )

Så varför var djur nästan alltid så mycket större förr? Med "förr", menar jag miljontals år tillbaka i tiden.

Som exempel vithajen idag blir runt 5 meter lång.
För miljoner år sedan fanns en liknande art "Megalodon" som jag hört kunde bli över 15 meter lång.

Insekter var ju också större för miljoner år sedan.. Trollsländan tex, finns fossil av en som hade ett vingspann av hela 75 cm! länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Meganeura_monyi

För ett antal miljoner år sedan fanns en föregångare till dagens Tarantellas, som kunde bli 1-2 meter.

Har för mig att det fanns vissa blommor, eller köttätande sådana, som var flera meter stora för miljoner år sedan. Kommer inte ihåg vart jag hört det. Någon som vet?

Och sist men inte minst dinosaurierna fanns ju för miljoner år sedan! Elefanten är väl de närmaste man kommer i storlek på land(dock inte i närheten i storlek som dinos). Men även elefanter hade en större art för miljoner år sedan, Mammuten.

Det var väl några få exempel av alla stora skillnader på djur idag som då..
Så vad beror det på att djurriket för miljontals år sedan hade så pass mycket större djur(speciellt landdjuren) än vad vi har idag?
Senast redigerad av TheKillerSwede 2010-07-04 kl. 16:43.
Citera
2010-07-04, 16:40
Medlem
UAAs avatar
Det var högre koncentration av syre i atmosfären på den tiden. Detta gjorde att djuren hade "råd" att bli större.
Citera
2010-07-04, 16:44
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Det var högre koncentration av syre i atmosfären på den tiden. Detta gjorde att djuren hade "råd" att bli större.

Gäller det växter också? med tanke på de stora växterna ts nämnde,
ifrågasätter inte bara undrar nyfiket
Citera
2010-07-04, 16:54
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg

Ja, även växter behöver syre för cellandning. Plus att de hade anledning att bli större först när djuren blev större.
Citera
2010-07-04, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg

Fast jag är inte helt säker på varifrån jag hört det där om stora växter, kan ju va så att jag misstagit mig om det. Men jag har för mig att jag hört nånting om det, men kan inte sätta fingret på var.
Citera
2010-07-04, 21:31
Medlem
Zanizailas avatar
Det är i allafall sant att insekternas storlek förr berodde på syrehalten i luften, pga. deras speciella andningssystem (är ingen insektsexpert, så jag kan inte förklara mer än så).

Stora ryggradsdjur däremot vet jag inte... men på den tiden som insekterna var som störst så fanns det inga enorma ryggradsdjur än. Och de största ryggradsdjuren som gått på jorden hade ju sin period under Jura/Krita, för 65-200 miljoner år sedan, ungefär. Medan de stora insekterna som Meganeura levde för 300 miljoner år sedan, under Karbonperioden (?).

Så jag ser inte riktigt ett samband där.
Dessutom fanns det ju enorma djur för bara ett par miljoner år sedan, ja inte ens det. Som Megatherium, en sex meter hög sengångare. Eller de största av alla kattdjur (mig veterligen), grottlejonet, som var en underart till dagens lejon och som liksom Megatherium dog ut för bara 10.000 år sedan.

Jorden har sett tider av enorma bjässar som sedan dött ut, och de små djuren har överlevt. Sedan har deras ättlingar blivit större, och de har sedan dött ut. Massutrotningar gör att djurlivet varierar. Men varför bjässarna (glöm dock inte valarna som blåvalen, det största djuret någonsin under livets 3.7 miljarder år långa historia) är så få nu, vet jag inte. Men glöm inte att många, många djur dött ut sedan människan började komma fram... det vi är rädda för förgör vi.
Citera
2010-07-04, 22:35
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Dessutom fanns det ju enorma djur för bara ett par miljoner år sedan, ja inte ens det. Som Megatherium, en sex meter hög sengångare. Eller de största av alla kattdjur (mig veterligen), grottlejonet, som var en underart till dagens lejon och som liksom Megatherium dog ut för bara 10.000 år sedan.

Jorden har sett tider av enorma bjässar som sedan dött ut, och de små djuren har överlevt. Sedan har deras ättlingar blivit större, och de har sedan dött ut. Massutrotningar gör att djurlivet varierar. Men varför bjässarna (glöm dock inte valarna som blåvalen, det största djuret någonsin under livets 3.7 miljarder år långa historia) är så få nu, vet jag inte. Men glöm inte att många, många djur dött ut sedan människan började komma fram... det vi är rädda för förgör vi.
Människan har en ganska stor skuld till att djurlivet är ovanligt smått idag. För mindre än 50 000 år sedan fanns det 6 meter långa ödlor, sköldpaddor stora som bilar, sengångare större än elefanter och en massa andra djur.
Till och med under modern tid har flera stora djur utrotats, tex dronten, den största medlem av duvfamiljen som någonsin funnits. Ett annat exempel är Strellers sjöko, 9 meter lång och 10 ton tung, som levde vid Rysslands ishavskust i stort antal ända in på 1700-talet.
Citera
2010-07-05, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
det vi är rädda för förgör vi.
Och det som smakar gott äter vi.
Citera
2010-07-05, 09:17
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Ja, även växter behöver syre för cellandning. Plus att de hade anledning att bli större först när djuren blev större.
Högre syrehalt leder ju också till ökad fotorespiration...
Citera
2010-07-05, 14:49
Bannlyst
Om det stämmer det där med att syrehalten var annorlunda förr, så borde ju människan också varit större för tex en miljon år sedan. Men människan var väl bra mycket mindre då än idag. Idag är det normalt för en man att bli runt 1.80-90, medans för 1 miljon år sedan, så var en vuxen man lika lång som en 10åring idag.
Citera
2010-07-05, 21:25
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Om det stämmer det där med att syrehalten var annorlunda förr, så borde ju människan också varit större för tex en miljon år sedan. Men människan var väl bra mycket mindre då än idag. Idag är det normalt för en man att bli runt 1.80-90, medans för 1 miljon år sedan, så var en vuxen man lika lång som en 10åring idag.
Du har inte tidsperspektivet helt klart för dig. Med "förr" menas i det här fallet tiden runt dinosauriernas existens, dvs. 65-250 miljoner år sedan, och ändå tidigare. Trollsländan som du skrev om levde t.ex. för 300 miljoner år sedan.
Citera
2010-07-06, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Du har inte tidsperspektivet helt klart för dig. Med "förr" menas i det här fallet tiden runt dinosauriernas existens, dvs. 65-250 miljoner år sedan, och ändå tidigare. Trollsländan som du skrev om levde t.ex. för 300 miljoner år sedan.

Ja men "förr" så menar jag ju miljoner år sedan. Det kan ju va allt från 1 miljon till 300 miljoner år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in